Plockade igår fröer från en syrenbudleja som stod i en park. Är den lätt att få att gro, eller behöver man göra något särskillt med den? Hur stor blir den på en säsong? Blommar den första året eller tar det några år? Annat ni vet om den är jag också tacksam att få reda på.
Bor i zon 1.
Lars-Olof Arvids
09-03-2005, 13:57
Jag sådde syrenbuddleja i en blomkruka i fönstret för kanske en månad sedan, och har nu små plantor som har kommit upp. Så gjorde jag även förra året, och de var ca 40 cm när jag planterade ut några på sensommaren. Säkert kan de växa bättre om de får perfekta förhållanden, jag är själv nybörjare på denna växt. De tycks i alla fall vara lätta att få att gro, men jag tror inte att de blommar första året.
Olle
Vad roligt. Då ska de genast ner i jorden. Hoppas det går lika bra för mig.
kerstin z5-6
09-03-2005, 14:50
De är lätta att så varmt , blir en meter eller mer undersommaren och hinner oftast blomma år ett
Bor du i norr -Klipp INTE i den för tidigt på våren -den ser död ut men är det INTE ...
Kerstin, har du din UTE på vintern?????
Mulle
kerstin z5-6
09-03-2005, 15:01
javisst sen flera år - Finns även i övik med omnejd så jag är inte ensam om det knäckeriet ... tror många dödförklaras i onödan pga ovanstående
Blommning sker på ny ved , så det är heller inget problem -Och stora"lampan" juni-augusti gör att de hinner blomma ...
Helen i Piteå Zon 5
09-03-2005, 15:14
Jag lämnade min ute förra sommaren efter flera år som "krukbuske" med vinterförvaring inne. Ska bli spännande att se till våren ifall den har överlevt. / Helen
wow, detta var ju jättekul! Hoppasdenhinnerblomma i sommar då. Och i så fall kan man ju ta den med sig om man flyttar norrut igen (Är ju född och uppvuxen i Umeå, klimatet i Skåne känns ganska märkligt kan jag säga). Trodde inte den klarade sig så långt norrut!
kerstin z5-6
09-03-2005, 15:20

Rör inte ett fjät på den bara innan midsommar -grenarna ska grönska ordentligt innan du klipper bort det döda/frusna delarna ... sandjord underlättar övrvintring i norr
Helen i Piteå Zon 5
09-03-2005, 16:02
Jag planterade ner den i söderslänten nedanför altanen så jag har stora förhoppningar om att den ska överleva, jag ska inte rör den förrän till midsommar
Christer i Falköping
09-03-2005, 19:03
Kan inte fatta varför de bara dör hemma hos mig! Sandjord har jag, inte rör jag den heller! De bara dööör!
Christer.
kerstin z5-6
09-03-2005, 19:21
Christer i Falköping
09-03-2005, 20:36
Sedan har jag ju det där med pionfröer. De måste ha ett inbuggt hat gentemot mig. Jag får dem aldrig till att gro!!!!!

Det mesta andra fröerna kan jag få till att börja växa, men inte pionernas. Ändå sår jag dem år från år
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
09-03-2005, 23:11
CITAT (Christer i Falköping @ 09-03-2005, 20:36)
Sedan har jag ju det där med pionfröer. De måste ha ett inbuggt hat gentemot mig. Jag får dem aldrig till att gro!!!!!

Det mesta andra fröerna kan jag få till att börja växa, men inte pionernas. Ändå sår jag dem år från år
Christer.
Du är inte ensam, jag får inte heller Pionfröna att gro, tror jag har minst 10krukor ute,.... men vi lyckas ju med så mycket annat, och nå måster man väl köpa, så då får det väl bli Pionerna.

/Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.