Full version: "Musikprogram"
ah56
Finns det någon som känner till om det finns någon gratis programvara att ladda ner som man kan använda för att göra/spela in egen musik. Ungefär som en synth där man kan lägga på effekter som t ex trummor.
Om jag verkar lite svamlig så beror det på att det inte är jag som skall använda det utan det var sonen som frågade och jag bara tror mig veta vad han vill ha.
Ina
Är inte nån expert, men har själv använt Audacity när jag har fixat till rippade mp3-filer. Till det funkar Audacity jättebra, men hur avancerat programmet egentligen är vet jag inte.
Dzad
Beror på lite vad exakt han skall göra. Finns mycket, eller fanns åtminstone för några år sen, mycket program som t.ex. Ejay i vilka man egentligen inte gjorde sin egen musik utan använde långa musiksamplingar som man kombinerade för att göra sin egen låt. Var en del reklam på t.ex. MTV så de är definitivt lättanvända och helt för skojs skull.
Tyvärr kostar de.
Sådana program är ingenting för den kreativa eller den som vill syssla med musik på någorlunda samma sätt som de mer professionella gör, fast det är säkert roligt och användbart för sådana som är lite yngre (under 16,17 eller så) och inte har allt för stora ambitioner eller behov.
Så hur gammal är din son?
Ännu viktigare om jag ska svara på frågan är att veta vad för slags musik han tycker om. Tycker han om rock&pop och sådan mer populär musik är jag lite osäker om det överhuvudtaget finns något enkelt och bra program som är gratis. Saken är den att gitarrer och liknande instrument inte kan användas som samplingar då man gör t.ex. elektronisk musik. I princip går det men det låter inte likadant som en riktig gitarr.
Man måste med andra ord t.ex. koppla in gitarren i dator för att få ett äkta och bra ljud.

Är din son åtminstone över 14,15 så kanske han är intresserad av program där man gör musiken helt själv.
Två rekommendationer:
http://www.modplug.com/modplug/download.php3
http://www.tucows.com/preview/209204.html

Den övre heter Modplug tracker och den andra Fruity loops. Den andra ser lite nyare ut men du kan bara ladda ner en demoversion av programmet.
Den första är lite äldre men funkar fint.
Tyvärr är de inte allt för lättanvända för personer som inte är vana vid datorprogram.

De här programmen är alltså för att göra egen musik...
Dzad
Tror att Inas program är mer för att spela in ljud och inte för att göra musik förresten. Har själv dock inte använt det.
ah56
Min son är 26 och gillar nog mest rock o pop. Men jag kom på en annan sak kan en sådan funktion finnas i programvaran för mitt ljudkort? Jag har en programvara som heter Creative och där finns t ex Playcenter, recorder, mixer mm.
Dzad
Ja, nån av de där recorder-programmen kan funka för att spela in ljud. Alltså som jag nämnde att koppla in ett instrument i dator eller en mikrofon och spela in ljudet den vägen. Men kompositionsprogram finns det antagligen inte med.

Är han 26 år så rekommenderar jag definitivt Modplug eller Fruity Loops. Ladda ner dem och prova!
Man behöver inte kunna noter för att bygga upp musik i programmen. Också i dem så använder man sig av ljudsamplingar som man kombinerar för att skapa musik. En ljudsampling kan typ jämföras med ett instrument på en synth.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon