Full version: exotiska frukter
Nathalie84
Hej.
Nån som har tips på vilka exotiska plantor med frukt jag kan odla inne i vardagsrummet? unsure.gif
Dzad
Jadu... sådana där dvärgcitronväxter kanske (köpta som plantor i affären)... Kumquat kanske? De får väl ofta frukter fastän man sår själv från frö... har läst det här åtminstone.

Med vardagsrummet, menar du då att du inte har tillgång till extra ljus på vintern... eller är det också dåligt med ljus på vår,höst och sommar?
Då blir det svårare. smile.gif
TeliaNet
citrus trivs inte i innemiljö på vintern.
KURT
Jag kan bara åter tipsa om Johan Lemtes bok "Kulturväxter i kruka", där han berättar om hur man odlar olika exotiska nyttoväxter i kruka inomhus eller i växthus. Kaffe, papaja, citron, peppar, kanel, fikon osv, ja ett drygt 60-tal olika växter beskriver han ingående.
Dan i Nacka
Instämmer med Kurt!
Lemtes bok är en riktig "bibel" för oss som gillar dessa "växter med avkastning".
Till skillnad från många andra böcker i den här kategorin får man t ex veta vilka sorter man kan förvänta sig frukt av vid just krukodling och vilka man måste ha både han- och honplanta av.

Vänliga hälsningar

Dan
Dzad
CITAT
citrus trivs inte i innemiljö på vintern.

Nej, trivs gör det väl inte, men med extra ljus skall det väl gå bra? Och även utan extra ljus borde de ju klara vintern... fast frukten är det väl svårare med.
niklaswik
Jag har fyra små citronplantor som står och trängs i en kruka (synd om dom, jag vet. Ska plantera om dom snart..) i mitt fönster, dom har växt bra i vinter. Fått flera nya blad allihop, utan något tilläggsljus alls.
Eftersom dom står längst ut mot fönstret har dom haft det väldigt svalt, tror inte det har varit varmare än 16-17 grader särskilt många gånger dec-feb, det är väl en fördel verkar det som..
Dzad
Ja, svalt är bra... fast har man större växter kan det vara svårt att få dem mot ett fönster.
Tycker själv det är svårt att seperera växter ur samma kruka när det skall omplanteras... hur gör ni?
Man skall väl försöka få med lite av jorden också?
Slutar med att jag får med mest bara rötter och att vissa går sönder... smile.gif
Emser
Jag har odlat en hel del frön hemma...

Citron, Apelsin, Passion (4 olika), Papaya, stjärnfrukt, drakfrukt (röd), mango, avokado, Kapkrusbär, banan,vanlig kiwi, päron kiwi, granatäpple mm.

Allt grodde hur bra som helst. Har de flesta kvar....
niklaswik
CITAT (Dzad @ 11-03-2005, 10:33)
Tycker själv det är svårt att seperera växter ur samma kruka när det skall omplanteras... hur gör ni?
Man skall väl försöka få med lite av jorden också?
Slutar med att jag får med mest bara rötter och att vissa går sönder... smile.gif

Jag blev väldigt förvånad över hur lite rötter citronsmåttingarna hade. De var inte alls ihopslingrade som det kan vara med vissa som har "bott" tillsammans.

Jag har inte hört/läst nåt om att man ska få med nåt av den gamla jorden. Inte vad jag minns iaf. smile.gif

De få växter jag har planterat om hittills har klarat sig bra utan någon gammal jord alls. smile.gif
Dzad
Med andra ord så duger det om man separerar rötterna ur jorden och tar upp dem bara? Eller med andra ord, drar upp den ur jorden.
Då man omplanterar träd brukar de väl säga att man ska försöka få med jordklumpen också... ? Gäller det bara vissa växter eller?
Nathalie84
Till emser..

Ojdå du hade en del olika planter du,
hur blev drakfruktsplantorna...jag har 5 såna plantor och dom är små med 2 små blad på varje, berätta lite hur dom blir.

Ps: kan du ta kort på dina olika fruktplantor och lägga in bilderna här?

smile.gif
nejlika
CITAT (Emser @ 13-03-2005, 22:12)
Jag har odlat en hel del frön hemma...
Citron, Apelsin, Passion (4 olika), Papaya, stjärnfrukt, drakfrukt (röd), mango, avokado, Kapkrusbär, banan,vanlig kiwi, päron kiwi, granatäpple mm.
Allt grodde hur bra som helst. Har de flesta kvar....

Hur hittar du fröna till dom växterna?
Speciellt intresserad av kanel, kakao och vanlij
Undrar också om de växterna är dekorativa?
morellen
Ville bara hoppa in i tråden och tacka för ett bra boktips! Nu har jag skaffat "kulturväxter i kruka" och bläddrat lite i den (behöver jag säga att jag genast vill pröva att så ALLT?) wub.gif
Christoffer
Just nu odlar jag Tamarillo inomhus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon