|
Full version: Jättebalsamin
Anna Maria
09-03-2005, 17:35
Jag sådde fröerna för ett tag sen men det händer inget. Jag la dem inte i blöt, vilket jag nu undrar om jag inte borde ha gjort... Det är Impectas fröer. Någon annan som vet något, om det brukar ta lång tid eller om det är något speciellt jag borde ha gjort?
Maria i Västerås
Jag sår varje år jättebalsamin, men jag förgror dom inte utan sår direkt ute på våren. Dom växer så snabbt så jag tycker inte det finns någon anledning att förgro.... Och gror gör dom sanneligen!!!!!!!!
Anna Maria
10-03-2005, 11:48
Tänk, jag skrev igår om hur jag misströstade om jättebalsaminen - och idag är det en liten grodd i lådan! Jag är så angelägen om att få dem, tycker de är så himla läckra, att jag ville så dem inne under kontroll. Fast jag har hört om hur de sprider sig och frösår sig! I like! Vi får väl se vad jag tycker när de har etablerat sig och hotar att ta över min trädgård...
Maria i Västerås
Anna Maria! Om du till äventyrs får upp någon som blommar helt vitt, så är jag mycket intresserad av att köpa eller byta lite fröer av den om jag får? Mvh Fenja
boelzon4
10-03-2005, 12:34
Ja, jag får se... i höstas gick jag förbi mina balsaminer och kunde förstås inte låta bli att ta några fröställningar och pilla på, det är så roligt när de poppar i handen... sen gick jag förbi grannen och en jordhög som de har där... och VIPS så hade jag råkat kasta några frön på deras jordhög! Min gissning är att de kommer att få massor med balsaminer redan i år... och jag har liiite dåligt samvete! *s*
Lars-Olof Arvids
10-03-2005, 12:51
I mina hemmamarker sprider sig jättebalsamin mer över hyggena för varje år. Vill ni ha frön så hör av er till hösten!  Olle
Eva i Skåne
10-03-2005, 15:40
CITAT (boelzon4 @ 10-03-2005, 12:34) Ja, jag får se... i höstas gick jag förbi mina balsaminer och kunde förstås inte låta bli att ta några fröställningar och pilla på, det är så roligt när de poppar i handen... sen gick jag förbi grannen och en jordhög som de har där... och VIPS så hade jag råkat kasta några frön på deras jordhög! Min gissning är att de kommer att få massor med balsaminer redan i år... och jag har liiite dåligt samvete! *s* Hmmm Det påminner om en f.d arbetskamrat till mig. Han var inte särskilt god vän med grannen, som jämt klagade på hans hund bl a. På kvällarna när arbetskamraten gick ut med hunden brukade han ta en nypa gräsfrön och kasta i grannens rabatt.  Han fick rensa mycket o-gräs, den stackars grannen. Nu tycker jag förstås det låter mycket trevligare med balsaminer på en jordhög än ogräs i rabatten.
fiffigafrun
10-03-2005, 16:22
Hmm, tror inte jag skulle bli såå glad om nån "välvillig" granne kastade balsaminfrön i min kompost eller rabatt. De är ett jäkla ogräs även om de kanske är fina. Hela skogen brevid vår tomt är full. Kallas inte för intet för "horbockar".
boelzon4
10-03-2005, 16:41
Nä jag vet, men jag tänkte som så, att om jag ser att det kommer en massa, så skall jag tala om det för henne i god tid så hon kan ta brt dem om hon vill.
mollys_matte
10-03-2005, 17:29
CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 12:07) Anna Maria! Om du till äventyrs får upp någon som blommar helt vitt, så är jag mycket intresserad av att köpa eller byta lite fröer av den om jag får? Mvh Fenja Jag har också jättebalsaminer, men minns inte vilka färger, det ser jag i sommar, och när jag sen tar frön så tänkte jag inte blanda dem (som jag gjorde ihöstas) utan plocka dem efter färg, få jag då vita så säger jag till! Är det bara höga du vill ha, eller låga också? (har både och) Fast det är ju långt till hösten, men tänkte bara säga det!
farbror B
11-03-2005, 13:25
Vilket ståhej ni går igenom med era balsaminer! Jag bor i zon 5-6 och har en balsaminrabatt i min kompost och har aldrig samlat in fröer, sått fröer, förodlat eller liknande. Balsaminerna är nog de härdigaste växterna jag vet och jag fick tre små ynkliga av min mor för några år sedan och har hundratals själv nu. Varje höst skära jag helt sonika av plantorna och bär dom försiktigt till den plats där jag vill ha dem nästa säsong och bara lägegr dom där och låter dom sprida sina frön själva. så om du har frön kan du lät bara strö ut dom på en solig, bördig plats. de bildar lätt höga, kraftiga bestånd som sprider sej åt alla håll. däremot gillar de inte torka något vidare och bör alltså växa där det finns vätska. Lycka till , du kan helt enkelt inte misslyckas!
CITAT (mollys_matte @ 10-03-2005, 17:29) CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 12:07) Anna Maria! Om du till äventyrs får upp någon som blommar helt vitt, så är jag mycket intresserad av att köpa eller byta lite fröer av den om jag får? Mvh Fenja Jag har också jättebalsaminer, men minns inte vilka färger, det ser jag i sommar, och när jag sen tar frön så tänkte jag inte blanda dem (som jag gjorde ihöstas) utan plocka dem efter färg, få jag då vita så säger jag till! Är det bara höga du vill ha, eller låga också? (har både och) Fast det är ju långt till hösten, men tänkte bara säga det! Gulle dig Molly matte! Jag tänkte främst på de höga, visste inte att det fanns låga, hur stora blir de låga? Jag tar nog gärna av båda sorterna om du får över. Fundera lite på vad du skulle vilja ha tillbaka, har MASSOR av fröer nu och mera blir det till hösten! Pm:a mig om du vill så något nu i vår! Tack på förhand! Fenja
Caprice
11-03-2005, 15:19
Har oxå sått balsamin, och den sådde jag förgrodde jag inomhus i slutet på mars, planterade ut i juni... Kom upp snabbt och blev väldigt fin..!  Caprice
Sulawesii
11-03-2005, 15:29
CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 12:07) Anna Maria! Om du till äventyrs får upp någon som blommar helt vitt, så är jag mycket intresserad av att köpa eller byta lite fröer av den om jag får? Mvh Fenja Stackars Fenja! Har du inte fått tag på några frön än. Det är så frustrerande när man så gärna vill ha något.... och så går det inte att få tag på! Själv har jag vanliga balsaminer i jorden. Plockade dom från egna ex hösten -02. Tror nog att dom tar sig trots åldern. Hur är det med jättebalsaminer, ser dom ut som dom vanliga fast större?  Har ingen koll.
Sulawessi, det ser ut så här, i närbild:  Och på håll:  Gissningsvis blev de dryga 2 meter i fjol. Tack för omtanken!! Mvh Fenja
Anna Maria
11-03-2005, 19:15
Självklart Fenja, du får frön om jag får vita balsaminer! Vilka fina bilder! Precis så där ska mina se ut... fast det är bara EN grodd i lådan fortfarande... Skulle nog ha sått dem ute i vår!
Maria
boelzon4
11-03-2005, 20:02
Förra hösten tog vi en ynklig planta i utkanten i ett bestånd i en "villaområdeskompost" (där villa- ägarna slänger sitt trädgårdsavfall i skogskanten alltså) och året efter hade vi ett bestånd liknande det på bilden här ovan... I den där villakomposten har jag även hittat funkia, vinbär, rabarber, spirea, rosenhallon...
Eva i Skåne
11-03-2005, 22:08
Vilka bjässar!!! Jag har också undrat hur stora de blir. Tror ni man kan få dem att ta över kirskålsodlingen?
Christer i Falköping
11-03-2005, 22:25
Tänk nu bara på att bara för att Jättebalsaminen har vita blommor, så är det inte säkert att fröavkommorna blir vita. De korsar sig ju hejvilt med de andra runt omkring. Enda sättet att säkert få vita är att i många år rensa bort de med annan färg så fort man ser blomfärgen på dem, så att det bara finns vita kvar. Men inte ens då är det helt säkert eftersom det kan finnas kvar anlag för de röda i generna ändå. Christer.
mollys_matte
11-03-2005, 22:53
det enda jag vet säkert är att jag har olika rosa! Men kan ha vita... och isåfall så ska jag samla fröer speciellet till fenja! Men just nu är allting vitt... Pappsen har startat hjullastaren och brummar iväg för att befria de lokala vägarna från snön... å strax ska brorsan ut med lilla maskinen och ta trottoarer och runt hyreshus... Tänk att man fick värsta vårkänslan, å så *poff* Snöar det igen... Känns avlägset att prata om fröer
CITAT (mollys_matte @ 11-03-2005, 22:53) det enda jag vet säkert är att jag har olika rosa! Men kan ha vita... och isåfall så ska jag samla fröer speciellet till fenja! Men just nu är allting vitt... Pappsen har startat hjullastaren och brummar iväg för att befria de lokala vägarna från snön... å strax ska brorsan ut med lilla maskinen och ta trottoarer och runt hyreshus... Tänk att man fick värsta vårkänslan, å så *poff* Snöar det igen... Känns avlägset att prata om fröer  Mvh Fenja
Sulawesii
12-03-2005, 00:01
Tjusiga, Fenja! Kommer nog att hålla ögonen öppna efter frö till nästa år.
zaaritha
12-03-2005, 00:49
När vi flyttade hit till makens barndomshem fanns tre plantor--nu växer de runt hönsgården, på f d gödselsta´n, vid mjölkrummet o ute i en av hagarna!!
Åh om det finns vita jättebalsaminer... får jag också tigga några? Jag kan byta med något jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|