Elisabeth-Västkustkolonisten
För några år sedan skrev någon om hur man gör mot mögel på såjord eller plantjord.

Kommer inte mer ihåg vad man skulle vattna med. Brukar spara goda råd i en pärm men den försvann troligen när vi tömmde sommarstugan.

Kanske någon här kommer ihåg. Var det bakpulver i vatten eller var det en magnecyl upplöst i vatten?????

Edelweiss
kerstin z5-6
Atamon !
Lady Hamilton
huh.gif Spädning? Mängd?
kerstin z5-6
matsked till 1 liter vatten ,eller samma som rek / liter saft på påsen ungefär ...
Gör inga underverk men hjälper tongue.gif
Lady Hamilton
rolleyes.gif Tack så mycket!

(lika snabb som vanligt, jobbar du på akuten i vanliga fall laugh.gif laugh.gif laugh.gif )
Tack Kerstin.

Berättade också redan för en trädgårdskompiss i Österrike. Nu är bara frågan om det finns där.

Elisabeth
Eva i Skåne
Gör möglet någon skada? Eller är det bara så att det ser trist ut med ett grått skimmer över jorden?
Ifjol fick jag mögel i mina toarullsodlingar, men det påverkade inte plantorna.
Ciczi
CITAT (Eva i Skåne @ 09-03-2005, 23:30)

Fick du mycket toapapper?? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nej, nu blev jag nyfiken, vad odlade du då?

Ciczi
kerstin z5-6
Det gör skada om det är väldigt små nygrodda som växter sakta ..Tomater lär klara sig .

Nej Hamilton men jag har jobbat där laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Dzad
Hur är det med kanel då? Nån här tipsade om det och jag provade... vet inte om det funkade eftersom jag såg till att lufta och ha fler lufthål i plastpåsen sen dess.
kerstin z5-6
Alla sätt som funkar är ju jättebra -Att lufta ofta är ett sätt att minska mögel .
Nån typ av Atamon har de i Österrike men vad det heter ? -Det är samma medel som användsmot mögel i syltkok i alla fall laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (ciczi @ 10-03-2005, 05:53)
CITAT (Eva i Skåne @ 09-03-2005, 23:30)

Fick du mycket toapapper?? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nej, nu blev jag nyfiken, vad odlade du då?

Ciczi

Något för storfamiljer att satsa på biggrin.gif biggrin.gif
Jag ser ju nu när jag läser att det ser roligt ut laugh.gif

Det jag menar är att jag satte tomma toarullar tätt ihopa i nån plastbytta av nåt slag, fyllde jord i varje rulle och satte ett frö i varje. På detta sätt fick jag bl a fina petunior och luktärter. Kommer inte ihåg fler sorter, men jag använder mig delvis av det i år också. Det har funkat bra för mig, istället för småkrukor. När det är dags att plantera ut kan man ta hela toarullen och gräva ner den i jorden, MEN MED VÄXTEN OVANFÖR rolleyes.gif. Papperet förmultnar under säsongen.

Lite ytligt mögel fick jag i en del av dem, men det gjorde ingen skada som jag märkte.
Kerstin i Österrike har man Pektin på flaska som man tillsätter när man kokar sylt/marmelad.

Men vi har kommit underfund vad Atamon är. Nu får hon bara kolla hur och om hon hittar det. Men det tror jag hon gör

Elisabeth
kerstin z5-6
ja - i Spanien med , men nu råder nog en viss begrepps förvirring för Pektin/ flytande eller pulver / har inget med mögel utan med förtjockning att göra -det gör sylt geleeig-o finns naturligt i vissa frukter
Atamon däremot används i Burkarna för att förhindra mögel samt i sylt o saft av samma orsak o heter Atamon = natriumbensoat (0,5 %), borde heta nåt liknade det sistnämnda även i Österrike smile.gif
Ja jag sa till henne att hon ska leta efter natriumbensoat, så hittar hon säkert nåt

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon