Full version: Paradisträd
Carina Josefsson
Halloj!
Jag hade ett stort och vackert paradisträd i ett nordfönster. Behövde ingen omvårdnad alls, förrän nu: min katt har nämnligen slaktat det! Hon har bitit av de flesta bladen och har bara lämnat de grövsta grenarna. Går det att rädda??
Någon som har erfarenhet av liknande problem (inte så sannorlikt kanske, men jag hoppas) sad.gif
Fenja
Paradisträd brukar vara tåliga! Ge det en ny kruka, lite färsk jord och låt det stå kvar där det trivdes, så kommer det säkert igen! Du kan ta sticklingar av de avbrutna grenarna om du vill. Rota i vatten eller sätt dem direkt i jord med en plastpåse med hål över. Glöm inte att ta av påsen och vädra dagligen!
Mvh
Fenja
Carina Josefsson
Tack ska du ha för råden! Ska prova, bara min katt låter den vara... rolleyes.gif
Evin
Jag har haft mitt paradisträd utan jord i snart ett år nu. Jag har inte orkat plantera om det. Jag ger det en skvätt vatten emellanåt och den växer (om än klenare än vad den hade gjort om den hade haft jord) och verkar svår att få död på. Inte för att jag försöker döda den. Jag gillar plantans form. Men nu har det blivit lite ett av ett test och se vad som händer.
Emser
Faktum är att man kan kapa den vid jordytan och den kommer garranterat att komma tillbaka!
Carina Josefsson
Jag fick faktiskt ge över vårdnaden till min mor, för katten var totalt förälskad i bladen!
Så nu får hon vårda den tills i sommar då jag har tänkt att sätta ut den i trädgården.
Tack för råden! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon