Full version: Endiver
Eva i Skåne
Är det någon som odlat endiver?

Jag tror inte ens jag ätit det förrän ikväll, men det var gott. tongue.gif

Var på besök hos en belgisk väninna som sa att hon skulle bjuda på belgisk husmanskost, något som hon trodde att vi inte ätit förut.
Det var en positiv upplevelse. smile.gif

Hon brukade köpa en låda med sig hem när hon varit på besök "hemma" för det är så dyrt att köpa här, sa hon.
Dessutom skulle det vara lite besvärligt att odla, skulle vara helt täckt från ljus wink.gif för att hålla sig vita.

Vore kul om någon har erfarenhet av odlande och kan berätta.

om ni undrar över rätten, så var det förvälda endiver inrullade i kokt skinka och sedan en ostsås över och gratinerat i ugnen. Till det potatismos. tongue.gif Absolut något jag kommer vilja göra hemma.
Fenja
Endiver är inte underligare än så här: Cikoria! Jag har odlat den i flera år, men eftersom jag inte gillar endiver så nöjer jag mig med blommorna.
Mvh
Fenja
jes / københavn
Hej Eva

Jeg fandt lige denne her, den kan måske hjælpe dig http://www.angelfire.com/la/caprioli/endiver.html

jeg får selv lyst til at prøve

;-)es
Eva i Skåne
Det låter inte allt för svårt, men jag tror det faller på vinterförvaringen sad.gif Jordkällare sad.gif vet jag inte många som har idag. Jag kan inte heller komma på någon motsvarande frostfri vinterväxtplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon