Full version: Gas eller el?
torvan
Vi ska äntligen ta tag i vårt kök men jag kan inte bestämma mig...
Jag har haft gasspis i 25 år och älskar att laga mat på den. Problemet är att vi inte har haft någon fläkt och har en öppen planlösning. Därför känns allt runt köket "flottigt" och hur man än städar så blir det aldrig ok. Funderar därför på elhäll och en fläkt med kolfilter, tyvärr eftersom det är en lägenhet. Vad tror ni, blir det flottigare av gasspis eller är det bara som man tror? Skulle det funka med en bra fläkt? Hjälp! blink.gif torvan
Virgo
Det är ju inte gasen som gör att det blir flottigt.
Gas är ju "bäst" vid matlagning men en ordentlig fläkt är guld värd.
Agger
CITAT (torvan @ 10-03-2005, 11:19)
Jag har haft gasspis i 25 år och älskar att laga mat på den. Problemet är att vi inte har haft någon fläkt och har en öppen planlösning. Därför känns allt runt köket "flottigt" och hur man än städar så blir det aldrig ok. Funderar därför på elhäll och en fläkt med kolfilter, tyvärr eftersom det är en lägenhet. Vad tror ni, blir det flottigare av gasspis eller är det bara som man tror? Skulle det funka med en bra fläkt? Hjälp! blink.gif torvan

Gasspis har jag ingen erfarenhet av, med vi har en gasolkamin som avger nån flottig hinna som lägger sej på fönstren, och då lägger det sig väl överallt.

Alla värmeelement som antingen blåser varmluft (ex. bilens kupévärmare) eller brinner med öppen låga (gasspis, gasolkamin od,) avger ett flottigt os.

Bra fläkt... Jo, men är kolfilterfläktar bra?? wink.gif Dom har då varit helt värdelösa förut, men dom kan ju ha gjort om dom till det bättre.

Vore jag du, då skulle jag välja en elhäll, kanske en keramikhäll t o m. Dom "fattar" ju direkt när man drar ner värmen. smile.gif
Fenja
CITAT (torvan @ 10-03-2005, 11:19)

Det blir lika flottigt i köket med en elspis om man saknar bra fläkt. Jag tror inte att kolfilterfläktarna är särskilt effektiva efter vad jag hört om dem. Är du van att använda gasspis så kommer du inte alls att gilla att vara utan den! Finns inget som är så suveränt att laga mat på, som du kanske redan vet!
Mvh
Fenja
netaave
Jag har både ock, gasspis på sommaren och el hemma, tycker gas är tveklöst bäst. Idag finns ju många kombispisar, som regel med grillhäll också.
Att det skulle bli någon fet hinna har jag aldrig upplevt varken från spisen eller vår gasolkamin vi har i förtältet.
evelina
Skulle aldrig välja bort gas, gasspis är ju kanon att laga mat på. Köp en bra fläkt !
Saknar verkligen gasspisen.
Jejja
Det absolut bästa är naturligtvis att skaffa en bra fläkt!
Vi har en induktionshäll och den är lika lätt att reglera värmen på som med en gasspis. Jag trivs jättebra med vår häll.
När vi gjorde om i köket pratade maken om gasspis men jag är anti-gas så jag skulle inte vilja ha det. Induktionshäll var en bra medelväg, samma funktion vid matlagning, men ingen gas i huset.
rutis
Jag skaffade också induktion när jag flyttade från lägenheten med gas, tyckte också att allt blev väldigt flottigt av gasen. Och då har jag bott i lägenhet med elspis där det inte fanns fläkt och där blev aldrig den där flotthinnan på saker som det blev med gas. Men snabbheten i gasen skulle jag aldrig kunna leva utan, därför blev det induktion i kombination med en varmluftsugn. Induktion är snabbare än gas, enligt mina erfarenheter, plus nu slipper jag ju gasugnen som var helt omöjlig att baka utan att bränna i.
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon