|
Jag vill tipsa om Dokument utifrån ikväll. CITAT I en dokumentär från den amerikanska public service-televisionen beskrivs hur den gigantiska butikskedjan Wal-Mart lägger över all produktion till Kina och sen säljer till extremt låga priser. Men vad blir effekten? Kanske lite typ Lidl?
Detta har jag skrivot om tidigare.
Jula och Clas Ohlsson är ju ungefär som Wal-Mart.
När du handlar på dessa butiker är det dom som är torsken och någon har sålt sin kropp (tillverkat varorna under dåliga/farliga förhållanden).
Caprice
10-03-2005, 13:42
Visst är det så... Och andra sidan så skapas det arbete i dessa länder... Caprice
Så länge som prisdifferensen är så stor som i till exempel denna undersökning, så tror jag att marknaden har svårt att hindra att kunder handla där det är billigast. Billigaste matkassenCOOP KONSUM Summa: 375,90 kr ICA SUPERMARKET Summa: 320,50 kr WILLYS Summa: 282,00 kr LIDL Summa: 208,90 kr Mvh Fenja
kristerh
10-03-2005, 14:35
Tror inte vi kommer undan att storföretagen flyttar till låglöneländer, de sänker ju inte priserna för att de producerar varorna billigt  det är nog något annat som måste till  har ni sett tex electrolux sänka sina kylskåpspriser för att kylskåpen tillverkas i exempelvis kina, nej det överskottet behålls i företaget ev höjs aktieutdelningen något, men det mesta används nog till kommande förvärv. Men visst är det oroväckande med dessa flyttar. Och matpriserna har inget med detta att göra, visst en del av deras varor tillverkas i tex tyskland (men det är ju inget låglöneland), men den stora besparingen där kommer genom att de kan köpa in stora mängder och på så sätt få ett billigare pris och även av att kapa en del av grossistleden. krister
mollys_matte
10-03-2005, 17:26
Jag handlar av princip inte på Lidel... tycker inte om deras personalpolitik, och sen försöker jag i möjligaste mån att köpa svenska produkter! Iaf vad det gäller mat... Vill gynna de inhemska företagen lixom!
Gunvor Nilsson
10-03-2005, 17:53
Alla har inte råd med priciper! Talar inte för egen sak men man måste respektera de som inte har råd!  bl.a. de som lever av socialbidrag. /Gunvor
mollys_matte
10-03-2005, 17:59
jo, det är klart att alla inte har råd med principer, men just lidel är ju en riktigt "dålig" affär trots priserna... Tror ju dock att svenska varor skulle bli billigare om fler köpte dem! Jag har inte fett med pengar långt därifrån, men detta med var och vad man handlar är en prioritering som jag väljer att göra, och alla människor gör ju olika prioriteringar, (och tur är väl det!!!)
CITAT (Caprice @ 10-03-2005, 13:42) Visst är det så... Och andra sidan så skapas det arbete i dessa länder... Caprice men ack hurdana arbetsförhållanden? Barnarbete, slavliknande förhållanden med okompenserad övertid o låsta lokaler så att arbetarna dör vid brand. Eller skadadas av giftiga ämnen som inte är tillåtna att hantera oskyddat i väst.
En bra konkurrens skapar bra priser. Men bor man i "byhåla" som jag, med en regerande ICA-affär kan man hålla sig för skratt, om man inte har bil. Å andra sidan har den affären bra öppettider och ligger i närområdet. Viktigt för många gamla att den blir kvar.
Jag handlar på Coop. Oftast Coop Forum i Haninge och jag tycker de är konkurrenskraftiga i sin prissättning. PRO brukar skicka ut en matprispatrull varje år, och de står sig bra. Willy och Lidl är billigare, men du hittar inte de varor du vill ha. Försöker i allmänhet att köpa varor som inte fått åka runt halva jordklotet, för alla dessa transporter av äpplen från Chile etc är ett enormt resursslöseri. Om det finns svenska äpplen, köper jag dem. Ofta är priset detsamma.
Sen kan jag bli lite besviken på Coop om de har ett berg av fläskfilé från Danmark a 69 kr/kg och inte en enda svensk a 159 kr/kg. Valmöjlighet är inte dumt det heller. Kan dock förstå föreståndaren om han satsar på den billiga varan som han troligen säljer mesta av.
Caprice
10-03-2005, 21:51
CITAT (Ralf @ 10-03-2005, 20:35) CITAT (Caprice @ 10-03-2005, 13:42) Visst är det så... Och andra sidan så skapas det arbete i dessa länder... Caprice men ack hurdana arbetsförhållanden? Barnarbete, slavliknande förhållanden med okompenserad övertid o låsta lokaler så att arbetarna dör vid brand. Eller skadadas av giftiga ämnen som inte är tillåtna att hantera oskyddat i väst. Det kan vara så, absolut... Liksom man kan bli instängs o innebränd i ett företag eller diskotek i sverige... Eller så kan det vara så att man har att välja på att prostituera sig eller sitta i en skitig fabrik.... Det är helt skilda världar, går inte att jämföra arbetsförhållanden i sverige och kina rakt av.. Caprice
CITAT (Caprice @ 10-03-2005, 21:51) Det kan vara så, absolut... Liksom man kan bli instängs o innebränd i ett företag eller diskotek i sverige...
Eller så kan det vara så att man har att välja på att prostituera sig eller sitta i en skitig fabrik....
Det är helt skilda världar, går inte att jämföra arbetsförhållanden i sverige och kina rakt av..
Caprice Det går att jämföra förhållandenna. Jag är själv arbetsledare och vet vad som gäller för lagstifning i Sverige och hur obefintlig den är i andra länder. Beträffande bränder så har vi haft två stora bränder i Sverige, Göteborgsbranden och hotellet i Borås. I kina har det nog brunnit betydligt oftare.
Caprice
10-03-2005, 22:56
Du missförstår mej, Ralf..
Vi har en väldigt klar och tydlig lagstiftning i sverige... Finns det överhuvudtaget någon i tex kina..? Som tillämpas..?
Vad jag menar är att man i tex kina kan tycka det är ganska ok att arbeta i en fabrik som inte har några säkerhetsföreskrifter, det är skitigt, usel lön, absolut inga förmåner osv...
Vad finns det för andra möjligheter för dessa stackars människor..?
Det jag menade är att det går inte att jämföra levnads- och arbetsstandarden mellan sverige och tex kina...
Det är sorgligt, men sant...
Caprice
Dr_Westerlund
11-03-2005, 14:57
Ar det månne inte så att när flera får jobb i låglöneländer så blir det svårare att få tag på billig arbetskraft. Konkuransen ökar om arbetarna och de ges en möljighet till att ställa krav på miljö och lön.
Det är ju samma väg vi i väst har fått vandra, fast det var ett tag sedan. Så enligt mitt sätt att se på saken ökar vi deras chanser till en dräglig lön och vettiga arbetsförhållanden om vi ser till att de får fler jobb. Inte färre.
CITAT (Dr_Westerlund @ 11-03-2005, 14:57) Ar det månne inte så att när flera får jobb i låglöneländer så blir det svårare att få tag på billig arbetskraft. Konkuransen ökar om arbetarna och de ges en möljighet till att ställa krav på miljö och lön.
Det är ju samma väg vi i väst har fått vandra, fast det var ett tag sedan. Så enligt mitt sätt att se på saken ökar vi deras chanser till en dräglig lön och vettiga arbetsförhållanden om vi ser till att de får fler jobb. Inte färre. Och följaktligen blir det väl tvärtom i Sverige.... Dvs med allt högre arbetslöshet här blir det allt svårare ställa krav på dräglig lön och vettiga arbetsförhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|