Full version: fikonträd
ankalotten
Hej
Jag har ett växthus och skulle väldigt gärna vilja ha ett fikonträd i det men jag har ingen aning om var man kan köpa det.
Är det någon som vet det ?
Jag bor i Göteborgsområdet.
Ankalotten
kristerh
Har du inte kvar några fikon från i julas wink.gif funkar utmärkt att så, och växer jättefort.
krister
gnejs
Fikonträden brukar säljas tillsammans med ettåriga blommor och tomatplantor på våren.
Tänk på att fikonträdets frukter, fikonen, bildas under vårvintern och mognar ute på försommaren. Trivs då bäst utanför växthuset i full sol. Glöm för all del inte att vattna och gödsla. På sommaren bildas nya fikon, men brukar inte hinna bli mogna innan vintern.
Under vintern skall fikonträdet vila inomhus (frostfritt), med minimal vattning. I februari toppas trädet till önska höjd, ca 1,5 meter är lämpligast.
MVH
Gnejs tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Big Gardener
Själva fikonen ska inte inte hinna mogna innan sommaren är slut utan följer med in på vinterförvaringen och får mogna nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon