Full version: Brudspirea?
Agger
Tala om för en okunnig, om brudspirea går att ha till en 30-35 meter lång häck.
Det är alltså ganska mycket som skulle behövas, vilken prisklass ligger den i?

Sprider den sig lika mycket som t ex. rönnspirean? Min närmaste granne har rönnspirea och nu har vi också fått det... på gräsmattan wink.gif

Brudspirean är ju så otroligt vacker, men vill den till att sprida sig kanske jag avstår...

Har funderat mig tokig på vad jag ska ha där, staket, häck, eller fortsätta med gärdsgården. Nu har jag emellertid skippat stakettankarna och gärdsgård, jag vill ha häck.
Betty
Visst kan du ha brudspirea som häck! Här är en bild på en Norsk brudspireahäck. Ursnyggt! wub.gif

På "min" plantskola kostade Spiraea cinerea 'Grevsheim' 22:-/st eller 450:- för en bunt med 25 stycken. (Prislistan från förra året.)
Agger
Åh, Gud vad snyggt!!! En sån vill jag ha wub.gif wub.gif wub.gif

Men sprider dom sig? unsure.gif

Är det Norsk brudspirea som gäller? Eller finns det andra?

(1000 frågor tongue.gif )
lotta_
Jag har en häck av brudspirea som på Bettys bild, har haft den i 12-13 år och den har inte spridit sig alls, bara blivit större. Jag köpte färdiga buskar för att häcken skulle växa till sig snabbare.
Agger
CITAT (lotta_ @ 10-03-2005, 19:48)
Jag har en häck av brudspirea som på Bettys bild, har haft den i 12-13 år och den har inte spridit sig alls, bara blivit större. Jag köpte färdiga buskar för att häcken skulle växa till sig snabbare.

Bra! laugh.gif När kan jag hämta den? smile.gif
fruberglund
CITAT (Agger @ 10-03-2005, 13:30)
Sprider den sig lika mycket som t ex. rönnspirean? Min närmaste granne har rönnspirea och nu har vi också fått det... på gräsmattan wink.gif

Vår Rönnspirea har inte spridit sig något sen vi flyttade hit hösten 2002. Kanske finns olika sorter?
Agger
CITAT (fruberglund @ 10-03-2005, 22:12)

Vår Rönnspirea har inte spridit sig något sen vi flyttade hit hösten 2002. Kanske finns olika sorter?

Ojdå, jag var just här smile.gif

Jag vet inte om det finns fler sorter av rönnspirean, men den hon har skickar rotskott så man får ta mej 17 passa sig så man inte blir träffad!
lotta_
CITAT (Agger @ 10-03-2005, 21:48)
Bra!  :lol:  När kan jag hämta den? smile.gif

Icke sa nicke, inte hämtningsbar. biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
lotta_
CITAT (Agger @ 10-03-2005, 22:15)
CITAT (fruberglund @ 10-03-2005, 22:12)

Ojdå, jag var just här smile.gif

Jag vet inte om det finns fler sorter av rönnspirean, men den hon har skickar rotskott så man får ta mej 17 passa sig så man inte blir träffad!

Vänner till mig har en häck av rönnspirea och inte haft några spridningsproblem innan de ville föryngra och kapade ner hela häcken. Då började buskarna skjuta massor av skott både i deras egen och grannarnas gräsmatta.
Caprice
Himla snyggt med en spireahäck.. wub.gif

Hur ser den ut vintertid..?

Caprice
kerstin z5-6
men den måste klippas o ansas ofta för att vara snygg -under blommning är den mycket vacker, men den blommar inte så länge
Vilken zon är det ?-jag röstar förstås på en roshäck smile.gif
Agger
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-03-2005, 12:28)
men den måste klippas o ansas ofta för att vara snygg -under blommning är den mycket vacker, men den blommar inte så länge
Vilken zon är det ?-jag röstar förstås på en roshäck smile.gif

Vad ansar man bort? Det torra riset bara, eller ska dom allmänt tuktas hela tiden?

Menar du mig, så bor jag i z 6-7
(tror jag)

Rosor har jag aldrig fallit så för, visst är dom vackra och doftar häärligt men...njae wink.gif Föredrar dom i en vas på bordet blink.gif oops! Blir jag lynschad nu?? unsure.gif biggrin.gif
Betty
Saxat från "Frågor & svar från Odla.nu":
Jag undrar om man ska klippa ner en Norsk brudspirea.

Hej!
Jag undrar om man ska klippa ner en Norsk brudspirea "har den som häck". Den är fin men den är ca:7år gammal, det är jag som planterade den. Och i höstas så fortsatte vi med häcken åt andra sidan så min tanke var att dom skulle bli lika stora ungefär.

Om man nu ska klippa ner den då är det frågan om när?

Svar:

Helst bör man beskära den med jämna mellanrum genom att gallra bort äldre skott så att de nya, mera blomvilliga skotten kan utvecklas. Norsk brudspirea är vackrast om man låter de bogböjda grenarna växa fritt utan beskärning annat än ovannämnda gallring. De tidigblommande sorterna beskärs direkt efter blomningen så att det under sommaren hinner utvecklas nya skott som blommar nästa år.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Caprice @ 11-03-2005, 12:25)
Himla snyggt med en spireahäck..  :wub:

Caprice

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Ewa zon 4-5
Agger
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Skitsnygg på vintern också! laugh.gif

Egentligen inte så stor skillnad faktiskt.
kerstin z5-6
Spirea klipps alltså efter blommning -och ja du blir lynchad nu ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Agger
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-03-2005, 16:56)
Spirea klipps alltså efter blommning -och ja du blir lynchad nu ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tack för alla svaren, nu e jag speciallist på brudspirea.

Måtte jag aldrig träffa dig då Kerstin biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Du skräms ju!
Ingo
Du behöver inte vara orolig för att brudspirea ska bete sig som rönnspirea. Fastän båda heter spirea är de inte så nära släkt som man skulle kunna tro - de tillhör visserligen båda rosfamiljen (rosaceae) men olika släkten, spiraea resp. sorbaria.
Rönnspirean har krypande jordstammar som gör att den kan breda ut sig till stora bestånd och vara besvärlig att hålla på plats. Brudspirea beter sig mer som en "vanlig" buske.

(Jag har dock för mig att jag har hört att det finns odlingsformer av rönnspirea som inte skickar rotskott, vilket skulle kunna förklara varför en del inte har haft besvär av den, men det är möjligt att jag minns fel.)
Caprice
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 11-03-2005, 15:07)
CITAT (Caprice @ 11-03-2005, 12:25)
Himla snyggt med en spireahäck..  wub.gif

Caprice

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Ewa zon 4-5

Aha...
Vit året om, alltså...? laugh.gif

Caprice
Big Gardener
CITAT (Ingo @ 14-03-2005, 13:08)
(Jag har dock för mig att jag har hört att det finns odlingsformer av rönnspirea som inte skickar rotskott, vilket skulle kunna förklara varför en del inte har haft besvär av den, men det är möjligt att jag minns fel.)

Det finns en E-planta av Rönnspirea som heter Sorbaria sorbifolia 'Pia' E med lite skirare bladverk och vitare och större blommor. Jag har själv ingen erfarenhet av den, men det sägs att den är något mindre benägen att skjuta rotskott, men helt fri från det tror jag inte den är. Däremot sägs den vara härdig upp till zon VII vilket är väldigt bra för en så vacker och användbar växt.
fruberglund
CITAT (Big Gardener @ 14-03-2005, 13:26)
CITAT (Ingo @ 14-03-2005, 13:08)

Det finns en E-planta av Rönnspirea som heter Sorbaria sorbifolia 'Pia' E med lite skirare bladverk och vitare och större blommor. Jag har själv ingen erfarenhet av den, men det sägs att den är något mindre benägen att skjuta rotskott, men helt fri från det tror jag inte den är. Däremot sägs den vara härdig upp till zon VII vilket är väldigt bra för en så vacker och användbar växt.

Jag har INGA rotskott biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Men jag kanske inte har en Rönnspirea? Fick fram att det var det genom en bild i en trädgårdskatalog.

Så här ser den ut
Agger
Jo, FruBerglund, nog är väl det där du har en riktig rönnspirea.

Men som Lotta skrev i ett tidigare inlägg så visste hon någon som INTE hade haft problem med spridning...förrän dom kapade den. Min granne, hon står och sliter och drar i sin, för hon tycker att den har blivit lite väl yvig, men.... det är ju tydligen inte så bra då. sad.gif Det blir ju bara värre.
Men dom är väldigt dekorativa.
Big Gardener
Precis. Det är ofta hård beskärning som gör rotskotten.
snofsan
Det var det roligaste inlägg jag sett på länge!
Snofsan laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (Big Gardener @ 15-03-2005, 08:12)
Precis. Det är ofta hård beskärning som gör rotskotten.

Haha, den är nog aldrig beskuren av förra ägaren. Får väl se om den drar iväg nu när jag klippt ner hela då biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon