Full version: Lata dig på jobbet
Eva i Skåne
I dagens Metro läste jag om en bok som kommer ut på svenska nästa vecka. Den heter "Hej lättja" och är skriven av Corinne Maier.
Den har snabbt lagt sig på bästsäljarlistorna i Tyskland och Frankrike och där passerat bl a da Vinci-koden.

Budskapet i boken är:
"Lata dig på ditt jobb. Gör så lite som möjligt. Håll dig undan."
Den lär inte vara så värst populär bland arbetsgivarna. unsure.gif

I boken finns
Tio råd för ett arbetsliv i lättja:

# Lönearbete är modernt slaveri. Företaget är ingen plats för personlig utveckling, du är där för lönen i slutet av månaden.

# Försök inte förändra systemet, det gör det bara starkare.

# Arbeta så lite som möjligt. Det spelar ingen roll vad du gör, du kan ändå ersättas av första bästa dumskalle.

# Du bedöms inte efter ditt arbete utan efter hur bra du är på att snällt anpassa dig.

# Acceptera aldrig en tjänst med stort ansvar. Du får bara jobba mer, för några ynka extraslantar.

# Välj en onyttig, improduktiv tjänst. Undvik operativa tjänster. Det gör jobbet lättare och bekvämare.

# När du väl lyckats gömma dig, undvik att exponeras. Bara de som syns får sparken.

# Lär dig känna igen andra som liksom du själv genomskådat systemet.

# Om du är arbetsledare, behandla vikarier och visstidsanställda väl, för de är de enda som verkligen jobbar.

# Intala dig att näringslivets ideologi inte är mer "sann" än kommunismens lära. Som Stalin sa: "Det är till sist alltid döden som vinner. Problemet är att veta när."
kryddan
Men är det inte på skoj? Låter som något man kunde hitta på en skämtsida eller nåt blink.gif
gammelnalle
Jo både Metro och AB är mest på skämt.... (luktar skämt också)

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/stor...,612332,00.html
Fenja
Jag tror faktiskt att hon har en poäng i det hon skriver om! Många företag ser i dag sina anställda som brickor och inte som människor, om detta är vad som behövs för att återupprätta det missförhållandet så ska jag applådera hela vägen! laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Snöflinga
Vaddå brickor blink.gif
Snöflinga
Menade bara, är det ingen här som tycker det är kul att jobba smile.gif smile.gif
Hannele
Sån text gör mest nytta i komposten. tongue.gif
Fenja
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2005, 22:16)
Vaddå brickor blink.gif

Uttrycket i sin helhet lyder: Som brickor i ett spel... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Tesa
En arbetsgivare utnyttjar väl för 17 inte en arbetare så länge den får bra lön och har en bra arbetsmiljö...
Arbetsgivare pysslar väl inte med välgörenhet heller...naturligtvis skall man arbeta så gott det går den tid man är betald för att arbeta...
Man får ju faktiskt sin försörjning därav...
Hur skulle det gå för alla anställda om det inga företag fanns som kunde ge dem jobb och lön....
Och hur skulle det då gå med hela samhället eftersom ingen betalade skatt heller......
Nää...det är nog så att allla bör dra sitt strå till stacken så gott de kan...annars är det nån annan stackars myra som får släpa för två...
Caprice
Det är ju inte direkt några bra signaler till ungdomar som ska ut på arbetsmarknaden...

Man hoppas att de som ev läser denna "bok" gör det med ironi...

Att vi ev skulle vara brickor håller jag med om... Men jag ser det på ett positivt sätt... Ju bättre företaget går, bättre utvecklingsmöjligheter och / eller högre lön...

Caprice
Kakaduan
Alla arbetsgivare "utnyttjar" ju inte sina anställda. Dock är det ju så att när man betalar för något (oavsett vad det är) så vill man ju ha ut så mycket som möjligt för pengarna (i det här fallet lön). Ska man vara krass är det ju mycket i det hon skrev som stämmer - inte har man haft något extra genom åren för att man tagit på sig en massa extrauppgifter. Ett "tack" blir man ju inte fet på. Hittills har ingen av mina arbetsgivare kastat pengar efter mig.

Jag har en erfarenhet där vissa missförhållanden påpekades för chefen som ryckte på axlarna och sade att man inte tänkte åtgärda det hela och att man räknade med en "avskrivningstid" på sekreterare på två år. De räknade alltså helt kallt med att man stod ut i två år och att det då var dags att leta efter en ny!

Som i allt annat - det finns bra och dåliga exemplar!

Kakaduan
pisanggoreng
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2005, 22:28)
Menade bara, är det ingen här som tycker det är kul att jobba smile.gif smile.gif

Jag gillar mitt jobb, men jag hade gillat ännu mer att slippa jobbet men ändå behålla lönen... laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Kakaduan @ 11-03-2005, 12:40)
Alla arbetsgivare "utnyttjar" ju inte sina anställda. Dock är det ju så att när man betalar för något (oavsett vad det är) så vill man ju ha ut så mycket som möjligt för pengarna (i det här fallet lön).

Och all vi som säljer oss för pengarna (lönen) vill så klart sälja oss så dyrt som möjligt biggrin.gif
och får vi inte det vi anser oss värda och det inte finns några bra jobb att söka

då uppstår lätt situationen att man inte känner för att anstränga sig alltför mycket

Jag trivs också med mitt jobb, men det är dock för lönen jag arbetar och som en äldre arbetskamrat sade till mig när jag var ung:

min kropp kräver inte speciellt mycket arbete rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon