|
fruberglund
10-03-2005, 15:45
Mina Svartöga har nästan kommit upp allihopa. Eftersom jag missuppfattade Kerstin m.fl. så har de blivit rätt gängliga eftersom jag inte ställde dem under lysrör direkt vid sådd. Vissa har fått både hjärteblad och de andra bladen (glömmer alltid vad de heter) medans vissa endast fått hjärteblad. Den som är längst har bara blad längst uppe i toppen... Skulle man toppa dem när man omskolar dem? Hur mycket i så fall? Man ska väl inte klippa bort de få bladen som är nu? Går inte att plantera dem djupare för hjärtebladen är precis ovanför jordytan. Asch, kolla här och två bilder framåt. Gärna mer tips när det gäller just svartöga.
evelina
10-03-2005, 15:56
Jag skolar om svartöga när dom fått första karaktärsbladen. Du kan plantera stjälken så att bladen ligger precis ovanför jorden. Toppar gör jag när det är ca. fem bladpar.Sätt gärna en pinne i krukan så dom har något att klättra på.
Lycka till
fruberglund
10-03-2005, 16:04
Då borde jag kunna skola om några av dem redan nu men jag kanske ska vänta tills alla är klara istället. Sår lite nya frön istället så jag får nåt att göra
Björkmyran
10-03-2005, 23:11
Hej FruBerglund, jag har också sått Svartöga . Så jag försöker hänga på råden här. Fast mina har inte kommit upp än  hur lång tid tog det innan dina kom upp? Låter som om jag väntat en evighet, jag sådde dom för 3 dagar sen  .
Björkmyran
10-03-2005, 23:12
oops, med hälsningar från Björkmyran, jag har inte lagt in nån signatur
fruberglund
10-03-2005, 23:23
Tog nog uppåt 1 vecka om inte 1½ till och med. Gick länge och sneglade på svart jord och en dag hade det helt plötsligt kommit massor med småbebisar  Riddarsporrarna jag sådde samtidigt tog någon dag extra på sig  Det mesta har grott av det jag satte. Imorgon ska jag sätta klematisaklejor...det här är SÅ kul
Björkmyran
12-03-2005, 22:22
Nu har mina svartögon tittat upp också  . Satte dem under lysrören, det är så man ska göra va  . /Björkmyran
kerstin z5-6
12-03-2005, 23:43
Ja där kan sådden stå från början
Äh. Jag har inte plats för fler växter under lampan... Fast det är ju så soligt nu så de klarar väl sig ganska bra ändå... vad sägs om att ha dem i 15-gradig värme eller så i fönstret och utan extra ljus? Då blir de väl inte veka? Men klarar de sig i det och växer de långsammare? Jag sådde 8. mars Svarögafrön... den första kom upp redan igår 12.3! Intressant nog gick mina 10 frön eller så ut september 2002! Men det funkade alltså ändå. Blir intressant att se hur många som gror. Det här var förresten min första blomsådd någonsin.
Bleu Magenta
13-03-2005, 19:06
Hej jag har också en sådd med Svartöga African Sunset på gång som jag sådde den 10e mars. Det är första gången jag sår svartöga och den har inte grott hos mig än. När behöver den något att klättra på. om den nu gror Bleu Magenta
Hej! Både jag och bluemagenta har frågor obesvarade... Någon med kunskap?
kerstin z5-6
17-03-2005, 14:20
I fönster lär du inte se ut om en månad -ja de blir lååånga .. omskola o toppa efter ett par bladpar -jag brukar vänta till 5 bladpar innan jag toppar men det är en smaksak Fönsterljus är ofta gängelfaktor , men toppas de går det väl an -De kan klättra direkt så sätt dit pinnar när de kommer upp
Okej... då man toppar klipper man alltså av stammen... men hur långt nedanför bladen? Direkt under de nedersta eller någonstans i mitten av stammen? Inte van med sånt här...
kerstin z5-6
18-03-2005, 23:29
NEJ Jisses ! direkt under det Översta bladparet! tar du bort ända ner dör växten ...-alltså låt 5 bladpar komma.. toppa det sjätte o ta bort -alt låt växa till en bit till o sätt toppen i jord så har du fler växter snart  Såg att fjolårets slagit ut en blomma inne nu .. de går fint att övervintra nedklippta svalt o ljust
Aha.  Men om man bara klipper direkt under det översta av 6 bladpar, så växer det alltså ut fler blad än annars från toppen... alltså anledningen till att man toppar är bara för att få fler blad? När kan man förvänta sig att den börjar blomma då? Först då den blivit lång? Kom ihåg att detta är den första blomma jag någonsin sått.
kerstin z5-6
19-03-2005, 11:29
nja den delar sig snarare , så du i detta fall får två rankor på svartögat som är en slingerväxt, toppas andra mer kompakta sommarblommor så blir de buskigare o tätare .. De blommar inte så länge du toppar. Du slutar toppa, när du snart kan avhärda o plantera ut dina växter , dvs nån vecka före den 6 juni-de kommer då att blomma inom ett par v
Okej... med hur långa intervall skall man toppa då? Vart femte blad eller så? Såklart är det väl smaksak, men hur tycker ni blir finast?
CITAT Såg att fjolårets slagit ut en blomma inne nu .. de går fint att övervintra nedklippta svalt o ljust En annan fråga. Alltså, kan man göra så med ettåriga växter att man tar in dem över vintern och håller dem i 12 grader eller så, så klarar de sig och då kan man i princip ha dem hur många år som helst? Anledningen att de kallas ettåriga är att de inte klarar av att övervintra i kyla utomhus alltså...?
kerstin z5-6
20-03-2005, 13:52
Inte alla , många dansar en sommar .. men de som eg är perenner o inte klarar kyla går fint -dit hör Svartöga , Klockranka , Silvernjurvinda mfl
Intressant.
Med risk för att vara allt för besvärlig frågar jag igen en sak... om man toppar efter 12 blad så hur länge borde man vänta tills man toppar ännu en gång? Eller ska man bara göra det en gång... Efter 20 blad (10 bladpar) nästa gång eller så?
Inte alls rätt kategori, men då man toppar avokadoplantor, ska man bara ta just under det översta bladparet med dem också?
Om toppning: CITAT alltså låt 5 bladpar komma.. toppa det sjätte o ta bort -alt låt växa till en bit till o sätt toppen i jord så har du fler växter snart Om jag toppar under det sjätte... vad exakt är det jag ska sätta ner i jorden som stickling då?  Alltså, borde man inte ta lite längre ner under sjätte bladparet för att få en stam med?
kerstin z5-6
02-04-2005, 09:40
Du stoppar ner det du toppar i jorden .. det bör vara 5 bladpar kvar på moderplantan .. sticklingen måste vara längre än tre bladpar... Vill du inte ha fler kan du toppa efter ytterligare tre bladpar -det beror på plats o utrymme hos dej
Sorry, nu förstår jag inte. Om växten har 6 bladpar och jag klipper av under det sjätte. så finns det ju ingen stam till sticklingen.  Alltså skär jag av så som på bilden så får jag ju en halv centimeter stam och två bladpar... Det kan jag väl inte lyckas stoppa ner i jorden? Ja eller menar du att man skär av sådär om man inte vill ha stickling, men om man vill ha så skall man låta det komma 3 bladpar till efter den sjätte innan man skär av? Då man sen sätter i jord, skall man väl ta bort bladpar 6 så stammen blir längre?
kerstin z5-6
02-04-2005, 13:32
Ja eller menar du att man skär av sådär om man inte vill ha stickling, men om man vill ha så skall man låta det komma 3 bladpar till efter den sjätte innan man skär av? Då man sen sätter i jord, skall man väl ta bort bladpar 6 så stammen blir längre?
JA - så menar jag ... vill man ha sticklingar får man tåla sig lite till -så växten hitter göra 10-12 bladpar ..fortsatt toppning görs eftersom men vitsen med toppning är ju att plantan ska grena sig och bli buskigare så för ofta ska man inte göra det . När det är dags för utplantering slutar man toppa
CITAT det bör vara 5 bladpar kvar på moderplantan .. sticklingen måste vara längre än tre bladpar... Räknas det första bladparet? Det som kom först alltså och som inte liknar de andra bladen?  Min växt har nu 5 bladpar om man räknar med det. Om detta understa bladpar fallit av eller tagits bort kan man t.o.m. då man planterar om plantera vid det egentliga bladpar 2? Den är däremot väldigt ranglig min växt... Har ett rum där det är 15 grader ungefär en mulen dag... Det är väl bättre för den? Men hur bra tål den drag? Dörren till detta förråd är någon meter från fönstret, så det drar nog då man öppnar dörren... Dock öppnas ju inte dörren på natten, utan nästan bara på dagen och den stänga ju direkt för det mesta.
fruberglund
09-04-2005, 11:52
Idag har jag omskolat och toppat mina svartöga. Jag räknade med det första bladparet i de 5 bladparen.
Har tänkt sätta sticklingarna också, de ska väl sättas i såjord? Eller i vanlig jord?
Fast jag toppade inte så som du ritat utan alldeles ovanför 5:e bladparet. Hoppas det funkar ändå.
maissan
09-04-2005, 18:19
Toppar mina plantor när de är ca 20-30 cm långa. De blir både krftigare och blomrikare. Mvh/Maissan
Aha. Tror nog det går bäst med såjord. Åtminstone har jag läst att det är det man bör använda åt andra sticklignar... om jag inte läst fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|