Full version: Grep vs. gaffel
fruberglund
När jag tänker på en grep från förr i tiden så tänker jag på en med runda pinnar men jag hittar bara såna med platta pinnar på. De som har runda pinnar kallas oftast för högaffel.

Vad har ni för sort? Har fått för mig att det är mer risk att skada plantorna med de riktiga greparna med platta pinnar.

Kan man använda en högaffel eller är det för glest mellan pinnarna?

Skriver pinnar eftersom jag inte kan komma på vad det heter, ni fattar väl antar jag biggrin.gif
mulle
Det beror på vad du ska använda den till!
En grep är betydligt tyngre och det skulle nog bli olidligt att lassa hö med en sådan.
Men ska du vända land och kompost är det en grep du ska ha. Högaffeln med runda pinnar (piggar?) funkar inte.
Mulle
gammelnalle
Fantastiskt vad utvecklingen går framåt...

Nu äter korna med Gaffel.... Högaffel!!

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

sorry... kunde inte låta bli..
Tesa
Det finns gödselgrepar med 4 ganska tunna runda pinnar...till skillnad från högaffeln som har 2 pinnar...den med platta pinnar kallas väl grävgrep...eller potatisgrep...
Själv använder jag den senare i trädgården och de andra 2 enbart i lagårn....OK...jag nôttar gödselgrepen när jag gödslar...det gör jag ju...rolleyes.gif
Närmsta Granngården har nog alla varianterna...även större järnaffärer borde ha...
fruberglund
Då menade jag gödselgrep, alltså den med 4 pinnar.

Vet inte varför men den känns mer som en grep för mig, får väl en känsla om svunna tider eller något. Känns mer nostalgiskt. Men frågan är om den är bra till trädgården eller om man måste ha en sån där platt tråkig sak? smile.gif
Tesa
Pinnarna är ju rätt så klena så det är nog stor risk att den börjar spreta om jorden är hård och tung....och man bänder ju ofta upp större plantor...inte bra... wink.gif
Efter att gubben gödslat ur ett par större kalvboxar med rejält tilltrampad halmochskitblandning så brukar den inte riktigt vara sig själv längre iallafall...grepen alltså......fast gubben är rätt mör han med iofs... rolleyes.gif laugh.gif
Sommartorparn
CITAT (fruberglund @ 10-03-2005, 22:44)
Då menade jag gödselgrep, alltså den med 4 pinnar.

Vet inte varför men den känns mer som en grep för mig, får väl en känsla om svunna tider eller något. Känns mer nostalgiskt. Men frågan är om den är bra till trädgården eller om man måste ha en sån där platt tråkig sak? smile.gif

Beror väl på vad du ska ha den till. Ladsa gödsel då är dyngrep bäst. Grävning i jord då är grävgrep bäst. Varje redskap är utformat för sina syften.

Grävgrepen är platt för att kunna tryckas ned i jorden som en spade. Har för mig att dynggrepens piggar är mera böjda , kanske svår att trycka ned i jorden av den anledningen. Ibland måste man ta foten till hjälp när man trycker ner en spade eller grep. Finns det på dynggrepen någon bra stans att sätta foten eller är den rundad? Har också svårt att föreställa mig att att dynggrepen klarar den "bändande" rörelsen som grävning innebär om jorden är tung. Här kan du se olika varianter av grepar och gafflar.

http://www.bjredskap.se/tradgard.asp

Jag har svårt att tro att man använde dynggrepen för grävning ens förr i tiden!

Bland grävgreparna finns det olika varianter. Den vanliga stora som bönderna använder, och nättare för trädgårdar, t.ex. om man vill gräva mellan perenner. Riktigt små finns eventuellt bara i trädgårdsbutiker. Sedan finns det grepar med ergonomiskt utformade skaft också... Känn på olika modeller. Provgräv med din grannes grep. Viktigt att den inte är för tung. Viktigt också att det är bra kvalitet i järnet så den inte viker sig för minsta lilla. Av den anledningen skulle jag undvika dom värsta lågprisprodukterna, (men det är bara en känsla jag har).
Fredi
Hrm... köpte en grävgrep med träskaft för ett år sedan och när jag i höstas försökte gräva/slita upp en buske ur min kompakta lerjord knäcktes skaftet. Usel kvalite för 300 kr.
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 11-03-2005, 09:26)

Om man har lätt jord och tex skall ta upp potatis så fungerar det bra med en "dynggrep", den är också bredare än en grävgrep.
fruberglund
CITAT (Sommartorparn @ 11-03-2005, 09:26)
Beror väl på vad du ska ha den till. Ladsa gödsel då är dyngrep bäst. Grävning i jord då är grävgrep bäst. Varje redskap är utformat för sina syften.

Grävgrepen är platt för att kunna tryckas ned i jorden som en spade. Har för mig att dynggrepens piggar är mera böjda , kanske svår att trycka ned i jorden av den anledningen. Ibland måste man ta foten till hjälp när man trycker ner en spade eller grep. Finns det på dynggrepen någon bra stans att sätta foten eller är den rundad? Har också svårt att föreställa mig att att dynggrepen klarar den "bändande" rörelsen som grävning innebär om jorden är tung. Här kan du se olika varianter av grepar och gafflar.

http://www.bjredskap.se/tradgard.asp

Bland grävgreparna finns det olika varianter. Den vanliga stora som bönderna använder, och nättare för trädgårdar, t.ex. om man vill gräva mellan perenner. Riktigt små finns eventuellt bara i trädgårdsbutiker. Sedan finns det grepar med ergonomiskt utformade skaft också... Känn på olika modeller. Provgräv med din grannes grep. Viktigt att den inte är för tung. Viktigt också att det är bra kvalitet i järnet så den inte viker sig för minsta lilla. Av den anledningen skulle jag undvika dom värsta lågprisprodukterna, (men det är bara en känsla jag har).

De hade ett parti av Fiskars grepar på Jula för 129:-. De kostar ju oftast uppåt 300:- Fast det var nog för rabatter för den var rätt liten. Börjar med den så får vi se om jag känner att jag behöver större längre fram.

Ska nog slå till på en sån då, även om den inte känns "rätt".

Har aldrig bott i hus förut så känslan av hur en grep ska se ut har jag nog fått från någon annan stans. Det viktigaste är ju att den fungerar i trädgården och det var ju därför jag frågade smile.gif
mulle
Fiskars har en ergonomisk serie, jag har både spaden och grepen och är jättenöjd!
Mulle
Iza
Kolla i senaste Allt om trädgård där visar de olika redskap.
fruberglund
Fick den igår, har kollat igenom och hittat massor med annat jag vill ha också smile.gif
Betty
CITAT (mulle @ 14-03-2005, 10:06)
Fiskars har en ergonomisk serie, jag har både spaden och grepen och är jättenöjd!
Mulle

Jag gav min man Fiskars ergonomiska spade i födelsedagspresent förra sommaren, han är också jättenöjd! biggrin.gif
tomba
Har själv fiskars sortiment ( inte allt men nästan ) deras "dynggrep" har 5 tinnar och de är inte helt runda utan ovala härdade för att hålla den moderna mänskans alla nycker är supernöjd med dessa OBS Finska verktyg tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
fruberglund
Har köpt en vanlig grep från Fiskars. Den var i alla fall bra att hacka bort is med biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon