CITAT (fruberglund @ 10-03-2005, 22:44)
Då menade jag gödselgrep, alltså den med 4 pinnar.
Vet inte varför men den känns mer som en grep för mig, får väl en känsla om svunna tider eller något. Känns mer nostalgiskt. Men frågan är om den är bra till trädgården eller om man måste ha en sån där platt tråkig sak?

Beror väl på vad du ska ha den till. Ladsa gödsel då är dyngrep bäst. Grävning i jord då är grävgrep bäst. Varje redskap är utformat för sina syften.
Grävgrepen är platt för att kunna tryckas ned i jorden som en spade. Har för mig att dynggrepens piggar är mera böjda , kanske svår att trycka ned i jorden av den anledningen. Ibland måste man ta foten till hjälp när man trycker ner en spade eller grep. Finns det på dynggrepen någon bra stans att sätta foten eller är den rundad? Har också svårt att föreställa mig att att dynggrepen klarar den "bändande" rörelsen som grävning innebär om jorden är tung. Här kan du se olika varianter av grepar och gafflar.
http://www.bjredskap.se/tradgard.aspJag har svårt att tro att man använde dynggrepen för grävning ens förr i tiden!
Bland grävgreparna finns det olika varianter. Den vanliga stora som bönderna använder, och nättare för trädgårdar, t.ex. om man vill gräva mellan perenner. Riktigt små finns eventuellt bara i trädgårdsbutiker. Sedan finns det grepar med ergonomiskt utformade skaft också... Känn på olika modeller. Provgräv med din grannes grep. Viktigt att den inte är för tung. Viktigt också att det är bra kvalitet i järnet så den inte viker sig för minsta lilla. Av den anledningen skulle jag undvika dom värsta lågprisprodukterna, (men det är bara en känsla jag har).