Margith
Kan man vattna rabatter med vatten från en sjö som lider svårt av algblomning under långa tider varje sommar?
Jag har använt vattnet till sommarblommor i krukor, utan problem, hela sommaren, utom under själva algblomningen.
Är det nån som vet om jag bara är överbeskyddande mot mina blommor tongue.gif
Och snälla ni, säg att visst kan jag använda det vattnet, för då har jag flera hundra kvadratmeter oanvänd mark att gräva rabatter i tongue.gif biggrin.gif
KURT
Ev alggifter kommer i alla fall inte att skada några växter. Däremot kanske det kan sätta igen ev pumpar!
Dzad
Kan man vattna växter med vatten från en sjö?
Från havet då, om vattnet är salt, då går det väl inte?
KURT
CITAT (Dzad @ 11-03-2005, 10:23)
Kan man vattna växter med vatten från en sjö?
Från havet då, om vattnet är salt, då går det väl inte?

Det beror på salthalten (35 ‰ salt på västkusten men bara 5-10 ‰ i östersjön), samt vad man odlar för växter (olika växter är olika saltkänsliga). Många vattnar gräsmattor med vatten från östersjön, och det fungerar bra. I ett torrt klimat så skulle det ansamlas salt, men i Sverige är det så mycket nederbörd att det nog inte blir så stor saltansamling även om man vattnar med salthaltigt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon