Full version: Päronträd
Ani
Hur räddar jag ett gammalt ihålig päronträd? Jag har för mig att förr i världen så fylldes hålet med cement?
Päronträdet är väldigt gammalt men ack vilka goda päron den skänker familjen!
wub.gif
Hannele
Har du planterat ett annat päronträd?
Skynda dej att ympa.
Cilla
Förr fyllde man, täppte man till mm. Nu vitaliserar man träden genom jordförbättring. Se gröngödsling här.

Träd kan leva med ihåligheter länge. Stabilitetsmssigt är rör starka och så länge det finns näringsflöde kan trädet leva även om det släpper en hel del grenar (som dör).
Ani
CITAT (Hannele @ 10-03-2005, 21:39)
Har du planterat ett annat päronträd?
Skynda dej att ympa.

Jag vet inte hur man går till väga, tyvärr. Det är ett gammalt träd, högre än själva huset, men jag vet inte ens vad det är för sorts päron det bär. Stora och saftiga. Ympa, hmmm, jag ska läsa på lite och se om jag vågar mig på.

*ler och tackar*
Ani
CITAT (Cilla @ 11-03-2005, 00:34)
Förr fyllde man, täppte man till mm. Nu vitaliserar man träden genom jordförbättring. Se gröngödsling här.

Träd kan leva med ihåligheter länge. Stabilitetsmssigt är rör starka och så länge det finns näringsflöde kan trädet leva även om det släpper en hel del grenar (som dör).

Oj, jag trodde att i och med ihåligheten så fanns det risk för fuktskador och röta. Tack.. rolleyes.gif ett sten föll från mitt hjärta.
Big Gardener
CITAT (Ani @ 11-03-2005, 07:38)
Oj, jag trodde att i och med ihåligheten så fanns det risk för fuktskador och röta. Tack.. rolleyes.gif ett sten föll från mitt hjärta.

Snarare är det så att håligheterna i trädet redan har anpassat sig efter de rötangrepp som eventuellt kan finnas. Veden mot håligheten har delvis ombildats till försvarszoner mot rötangrepp och även om dessa bryts ned långsamt kan en god tillväxt stärka trädet.

Cement, lackbalsam och annat fyllnadsmaterial (har t.o.m. sett plastic padding användas) stänger endast in fukten som rötsvamparna älskar. Därför bör snittytor eller håligheter aldrig tillförslutas liksom att man aldrig ska bryta igenom trädet upprättade försvarssystem genom att såga eller borra.
Cilla
CITAT (Ani @ 11-03-2005, 07:38)
Oj, jag trodde att i och med ihåligheten så fanns det risk för fuktskador och röta.

Ibland har vi en tendens att tänka om träd som om det vore trä.
Friska träd är mycket "fuktiga" - vatten med näringsämnen strömmar i själva verket i trädet. Både och och ned, ut och in... Virke har ju också fuktighet, men i mer stillastående form. Detta gör att det är olika svampar, som ju rötor är, söker sig till virke och till träd.

Trädet har dessutom inre försvarsförmågor (man brukar tala om fyra olika) när svamp/rötangrepp uppstår. Virket har ämnen som i sig är svampavhållande, men inte förmåga till det starkaste försvaret som trädet har (kallas barriärzon och är sårved som uppstår där angreppet uppstår).

Medan vi försluter och skyddar ändträ i virkessammanhang får samma förslutning en helt annan effekt i trädet. Samma med dränage mm. Bra i virkessammang, illa i trädsammanhang.
Ani
ohmy.gif
puh, jag är imponerad över den kunskapsbanken som finns här.

En annan fråga. "Stör" jag päronträdet för mycket om jag planterar en honungsros och en klematis tätt intill stammen?

Länkar till en bild här. Någon som vet vad för sorts päron ?
Min sida wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon