Full version: PIonfrö
Lena
har någon här sått Pionfrö? jag har fått frö av dillpion, har läst olika sätt att så dem på, blir alldeles virrig av alla sätt, har någon här erfarenhet av detta, jag vet att det tar lång tid, men skulle vilja försöka,

Lena zon 4
Caprice
Antingen planterar du i kruka och sätter ut och låter den stå där... Tar ca två år innan du ser någonting...
Glöm bort den helt enkelt..

Eller stjärtlappsmetoden..!
Lägg fröna i en stjärtlapp, vik den så fröna ligger omslutna, fukta den och ställ i rumstemperatur till du ser små rötter titta ut ( det är de som kommer först).. När de kommit ställer du den i kylskåp i ca 10 veckor... De behöver efter rotbildningen en kallperiod igen så att själva groningsprocessen ska komma igång. Efter detta tar du ut den i rumstemp, eller utomhus om det är varmt, igen.. Och sedan kan / ska det titta upp någonting...

Denna metod ska även funka med vitmossa..!

Det är det klart snabbaste sättet...
Vem orkar, eller kan vänta i två år..? biggrin.gif

Jag har själv inte provat med dillpionfrö...
Vart fick du tag i dem..?
Har du köpt eller fått av någon..?

Caprice
Lena
Tack för svaret, det var ju toppen det med stjärtlappen, har inte sett nånstans, tvåårsmetoden är ju inte kul. Menar du en sån stjärtlapp man har att sitta på ute, av cellplast, det låter ju spännande.
Jag har fått några frön, de är köpta hos Mr Fothergills frö på nätet
Nu ska jag genast börja

Lena zon 4
Lena
Men, förstår inte riktigt, ska hela stjärtlappen in i kylen, hur ska jag se när de grott?

Lena
Caprice
Det kan vara stjärtlappar som du använder till småbarn..
Av skumgummiplast...

Men det går absolut lika bra med vanligt toapapper..!
Eller vanliga tvättlappar i papper..!

Poängen är att fröna ska hållas fuktiga.

Jag brukar vika lappen först på mitten, fukta den ordentligt, lägga dit fröna.. Sedan viker du resten av lappen över fröna, överdelen funkar då som ett lock och du kan du öppna försiktigt för att titta om det hänt något..

Lägg hela paketet i tex en sån där vindruvskartong av hårdplast med viklock så finns det färdiga lufthål.

Ta blomsprutan och spraya någongång då o då så det hålls fuktigt, men inte blött...

Caprice
Betty
Det här är en stjärtlapp , en sån sitter man på och åker i pulkbacken med.biggrin.gif

Caprice menar att du kan så på en tvättlapp av tunn skumgummi eller på en vanlig papperstvättlapp. tongue.gif
Lena
Det är otroligt hur dum jag är, fattar nu

Lena
Caprice
Jag kanske uttryckte mej konstigt..
Har fått lära mej metoden av småbarnsföräldrar, därav språket antar jag..

Huvudsaken är att du förstår nu, Lena..!

Förresten, vet ni vad en samisk gaykille kallas..?
Stjärtlapp..! tongue.gif ohmy.gif

Caprice
Kajsa
Måste testas, har skrivit av det här. Tack för tips. Dillpion, det växer en stor på mitt jobb i trädgården, ska ta frön av den i sommar, så får vi se.
Betty
CITAT (Kajsa @ 11-03-2005, 16:07)
Måste testas, har skrivit av det här. Tack för tips. Dillpion, det växer en stor på mitt jobb i trädgården, ska ta frön av den i sommar, så får vi se.

1:a året kommer bara roten, 2:a året kommer resten.
Så fröna direkt och låt sådden stå ute över vintern så spar du ett år. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon