bj_orn
Hej

Jag undrar hur stor ide det är att trycka ner tex dill / gräslök från en av de där småkrukorna man kan köpa i äffärena vid den här årstiden. Då det är tjäle och grejer eller ska man bara kasta dem?
Blomstertanten
Brukar vara svårt att få dom att överleva så länge så man kan plantera ut dom.
Men gör ett försök genom att plantera om i större kruka direkt.
hera
Pröva o sätt om dom direkt i större kruka men använd oxå lekakulor ibotten så kanske de håller längre o det behöver mycket ljus. biggrin.gif
Näcken
Basilika brukar jag få att överleva, inomhus. Jag tar sticklingar som får rota sig i vatten sen planerar jag dem i krukor.

Övriga växter har jag satt ute, men inte förrän efter frostrisken är över och det har funkat för timjan och rosmarin.
Evin
Jag slänger alltid ut mina ICA Kryddor i rabatten. (där ljög jag dagen till ära, i min stora "kruka" på altanen)
Min gräslök spirar och min timjan verkar odödlig, för att inte tala om myntan, citronmelissen och oreganon...
Vattenkrasse är en kul växt som lever länge i en vas med vatten.
Basilika har jag inte fått att överleva än, ska testa Näckens tips med sticklingar...
Hur lång tid tar det för dem att rota sig?

/E
yla
jag brukar sätta ut salldskrukor på balkongen o har då sallad hela sommarn o sen så brukar den gå i frö o ger en massa nyaplantor som jag sått nu
noora
Sätt dom i större kruka och sätt ut dom senare på året. Det kan även funka att ställa dem med sin lilla kruka i ett större kärl (t.ex. ett stort glas) och se till att de för det mesta har någon cm vatten på botten tills det är varmt nog för utplantering.

Dillen kan vara svår, den behöver mycket vatten och överlever nog bäst i kylskåp, men gräslök är svår att ha ihjäl smile.gif Kryddor med många blad på varje stjälk (basilika, timjan, mejram, mynta osv) överlever bättre om de toppas kraftigt i början. Så varje gång du ska använda dem: plocka en hel topp av en stjälk i stället för bara enstaka blad. Se till att det finns minst ett riktigt bladpar kvar på stjälken, så kommer det nya grenar ovanför det översta bladparet.

Så här har jag fått timjan, mejram, salvia, basilika och oregano till balkongen i flera år nu...

Angående basilika: den behöver mycket vatten. Några stjälkar brukar alltid stryka med, men om den toppas ofta och får massor av vatten (den tål nästan att dränkas ibland) så brukar det mesta överleva. Och låt den inte blomma, för efter blomningen börjar den vissna. Den kan stå ute på sommaren utan problem, bara den får vatten.
Gurkan
Det absolut enklaste sättet att föröka "köpebasilika" är att ta sticklingar och sätta direkt i jord. Jag brukar sätta 4-5 st i varje kruka (dia 10cm) duscha lite och en plastpåse över så börjar dom att växa igen inom 1-2 veckor. 1 kruka köpt basilika ger lätt 20 sticklingar så man har snabbt 4-5 ordentliga krukor med basilika.

Sen är det bara att köra på med maximalt solsken, vatten och näring så kommer dom att frodas.

Jag rotar de flesta sticklingar på det sättet, direkt i jord. Fransk dragon, cironmeliss och basilika har jag just nu och alla har satt igång att växa. De flesta utvecklar rötter inom 1-2 veckor och börjar växa som egna plantor.
noora
Gurkan: Har du hittat fransk dragon i mataffären eller har du köpt det i en plantskola?
Eminor
Jag hade gräslök i kruka inne i flera månader innan jag satte ut den i trädgården, och den lever bra!

Fast jag planterade om den i en större kruka än den som den köptes i förstås, och delade på klumpen så att stråna blev glesare planterade. Det är ju alltid värt att försöka!
timjantove
CITAT (noora @ 04-04-2005, 16:00)
Sätt dom i större kruka och sätt ut dom senare på året. Det kan även funka att ställa dem med sin lilla kruka i ett större kärl (t.ex. ett stort glas) och se till att de för det mesta har någon cm vatten på botten tills det är varmt nog för utplantering.

Dillen kan vara svår, den behöver mycket vatten och överlever nog bäst i kylskåp, men gräslök är svår att ha ihjäl smile.gif Kryddor med många blad på varje stjälk (basilika, timjan, mejram, mynta osv) överlever bättre om de toppas kraftigt i början. Så varje gång du ska använda dem: plocka en hel topp av en stjälk i stället för bara enstaka blad. Se till att det finns minst ett riktigt bladpar kvar på stjälken, så kommer det nya grenar ovanför det översta bladparet.

Så här har jag fått timjan, mejram, salvia, basilika och oregano till balkongen i flera år nu...

Angående basilika: den behöver mycket vatten. Några stjälkar brukar alltid stryka med, men om den toppas ofta och får massor av vatten (den tål nästan att dränkas ibland) så brukar det mesta överleva. Och låt den inte blomma, för efter blomningen börjar den vissna. Den kan stå ute på sommaren utan problem, bara den får vatten.

Basilikan tycker jag är kinkig. Den trivs bäst inomhus för den vill varken ha kallt eller varmt och vatten ska den ha men också luft till rötterna. Stor, näringsrik kruka i skyddat läge (inne) som vattnas lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon