netaave
Nu menar jag inte "jag dansar inte nykter" folket. Utan ni som går på typ Folkets hus/park danserna till våra kära dansband. Ni som har det som en livsstil.

Vi åker som regel och dansar två ggr i veckan, på helgen förstås men även på ti eller to eftermiddagarna då det är mogendans här i parken.

I morgon ska vi åka ett helt gäng till Sala och dansa till Micke Ahlgrens, det ser jag fram emot. Sala Folkets park är ett av mina favoritställen, högt i tak, luftigt och rökfritt, med ett golv som en skridskobana, inga knäförslitningar där inte.

Annars gillar vi att dansa till Claes Lövgrens, Cavalcad, Drifters, Jontez, Mats Bergmans och Fernandos. Har säkert glömt någon.

För er som är intresserade kan jag rekommendera dansa.se en trevlig sida.
Kathy
Jag vet att detta med "mogen dans" som det kallas, förekommer mer på landsbygden än i störstäderna.
netaave
Faktiskt inte, i Sthlm finns Sveriges största utbud, med dans på Hågelby, Hallunda FH två ggr/vecka, Mälarsalen, Göta källare och Siggesta vi åker ofta dit även i veckorna.
lotta_
Jag älskar att dansa och har gjort det mycket mer förr, nu blir det bara 3-4 gånger per år som jag går på "vanlig dans" - alltså loge eller Folkets Hus.
Har liksom kommit av mig ......... wink.gif
ah56
CITAT (lotta_ @ 10-03-2005, 19:53)
Jag älskar att dansa och har gjort det mycket mer förr, nu blir det bara 3-4 gånger per år som jag går på "vanlig dans" - alltså loge eller Folkets Hus.
Har liksom kommit av mig ......... wink.gif

Samma här! Älskar att bugga. Men har inte varit iväg på evigheter. Skulle vilja lära mig dansa Salsa också. Får väl ta tag i det igen. Brukar åka in till Göteborgskalaset och dansa på Packhuskajen kul men trångt.
Jejja
Jag älskar att dansa! Men det gör inte min man... Han är helt tvärtemot... Och jag skulle aldrig komma på tanken att gå på folkets hus eller liknande "mogen-dans" eftersom det är i en helt annan åldersgrupp...
Ska jag dansa gör jag det på krogen, de ca 1-2 gånger per år jag går dit...
netaave
Synd att ni kommit av er, men om inte gubbarna dansar så gå ut själva. För er i Stockholmstrakten kan jag rekommendera Siggesta och ett nytt ställe som heter Nattugglan ute i Nacka, kanonställen båda.
Hallunda FH tisdagsdanser mellan 19-23 är inte heller så dumma, när Claes Lövgrens spelade var det 450 betalande, en tisdagskväll!!!! samma dag mellan 13-17 är det mogendans.

I sommar får ni åka till Liljekonvaljeholmen och Fyris park i Uppsala!
Posse
CITAT (ah56 @ 10-03-2005, 20:36)
CITAT (lotta_ @ 10-03-2005, 19:53)
Har liksom kommit av mig .........  ;)

Samma här! Älskar att bugga. Men har inte varit iväg på evigheter.

Instämmer! rolleyes.gif
kerstin z5-6
ja , men bara flamenco .. det är ont om ställen här för det laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men jag tror jag ska ta en vecka i Sevilla i höst under biennalen:)
Yin o Yang
Jag älskar att dansa wub.gif . Tränar folkdans/gammaldans en gång i veckan, linedans en gång i veckan och jag och gubben dansar mogendans när tillfälle ges wub.gif tongue.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif
Hannele
Älskar att dansa, har en maken som kan. wub.gif
Jitterbugg är roligt, vi har försökt gå på nybörjar-salsa.
Inget fel på finsk tango heller.
Ewa smålänska höglandet
Jag tillhör också dom som älskar att dansa
min stora passion är square-dance, är inne på det 18:e året

bugg o foxtrot i Huskvarna Folkets Park, Parkhallen i Tranås, Björnholmens Loge utanför Nässjö är mina favoritställen

Dansade folkdans o kultis i ett 20-tal år
gått kurser i jitterbugg, boggie-woggie, tango, quick-step och säkert någon mer jag glömt

/Ewa zon 4-5
adrian
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-03-2005, 00:35)
ja , men bara flamenco .. det är ont om ställen här för det  :lol:  :lol:  :lol:
men jag tror jag ska ta en vecka i Sevilla i höst under biennalen:)

Å tusan, dansar du flamenco?blink.gif
Jag har gjort det förr... smile.gif

Flamenco och Argentisk Tango är nåt som jag skulle fortsatt med om jag hade haft tid för det... sad.gif
Heddas matte
Jag dansade under hela min uppväxt, allt från polskor till tango.. nu har jag tyvärr mest annat för mig.. men syrran tillhör dansfolket och hänger på dansbandshaken runtom i sverige.. hon och hennes man åker mil och åter mil för att få dansa till rätt orkester.. smile.gif det verkar kul tycker jag!
astrid.m.s
Det är så härligt med dans. Förut var det mer "vanlig" dans, bugg och squaredance. Inte lika ofta numera med vanlig dans.
Sedan jag började med Line dance tar det mesta av min fritid då jag har kurser. Ofta kan man inte danserna själv innan så först måste jag lära mig själv dansen och sen ska jag också träna på att lära ut (in) dansen hos andra. Fast det blir rutin på det också när man hållit på ett tag. (sen -98)Imorgon lördag bär det iväg till Kramfors där vi ska vara med på deras första öppna dans.
Träffar och lär känna så många nya härliga människor. Det bästa är att det är för alla åldrar som är lite ovanligt idag då det mesta är åldersindelat.
När det gäller vanlig dans visst är det trevligt att åka till dansbanorna under fina sommarkvällar.

Det bästa med dans i olika former är att man "tränar" medans man har roligt så kondis får man på köpet. En fest/tillställning utan dans känns "fattig" på nåt vis för en med mycket "dans" i benen/kroppen.

På min arbetsplats är ingen speciellt intresserad så nämner man ordet Line dance får de ångest i blicken. Jag alltid ställer upp på deras aktiviteter som är "obligatoriska" vid fester/tillställningar. Man deltar ju ändå för allas skull.
MEN nu har en tjej börjat på mitt jobb och hon är jätteintresserad och har börjat på min kurs och fått med sig två av sina kompisar. KUL!! Äntligen nån man kan prata dans med på jobbet!!
Hon och jag skulle ordna utlärning av en dans på vår julfest. DÅ fick flera så bråttom hem, skulle passa nån tid, bara "försvann" nån annastans i huset eller vägrade ens att försöka. Så det blev en alldeles för kort stund och det kändes inte roligt för oss. Då blir man lite lessen när de inte ens vill försöka.
Kan det bero på att det är LÄRARE det handlar om!? Tar de efter sina elever när de beter sig så, de som alltid säger till barnen att man ska vara med...etc!!

Nu är inte alla lärare så här, har flera lärare som går på mina kurser! Själv är jag "mattant" på denna arbetsplats. Trädgårdsintresset delar jag med en av mina arbetskamrater och när jag skulle "skryta" för henne att jag skulle åka på trädgårdsmässan i Sthlm så visade det sig att det skulle hon också! Med samma bussresa som mig. KUL!
Är inte lika smidig som min "signaturgubbe" men det är väl så där man känner sig när man ska på dans!!
wub.gif
netaave
CITAT (Heddas matte @ 11-03-2005, 09:39)
Jag dansade under hela min uppväxt, allt från polskor till tango.. nu har jag tyvärr mest annat för mig.. men syrran tillhör dansfolket och hänger på dansbandshaken runtom i sverige.. hon och hennes man åker mil och åter mil för att få dansa till rätt orkester.. smile.gif det verkar kul tycker jag!

Då är din syster och jag ganska lika då. tongue.gif

Jag började dansa när jag var 7, sen var det mest folkdans och gammalt.
Jag har haft kurser i gammeldans och folkdans för barn i 20 års tid.

När jag träffade min man, på dans förstås, så dansade han Square dans redan så vi gjorde det nåt år, men det är inte riktigt min grej, han har dock fortsatt med det.

Linedance har vi dansat i 10 år nu, det åker vi land och rike runt och gör. Det som är så härligt med den är att man kan göra det med vem som helst, var som helst och kan koncentrera sig på musiken, inte på nån caller.

Vi har två barn som tävlingsdansar i bugg & rock´nroll, när dom gått sina buggkurser så gick vi också en.

Sen hände en massa tråkigheter i familjen och då pajade mina knän, så utifrån att ha dansat 5-6 kvällar i veckan fick jag under en period sluta helt. Gissa om det visade sig på vågen?

Nu kan jag trots helt avsaknad av både brosk och ledvätska i knäna dansa igen. Inte gammalt och helst inte bugga heller, men jag älskar foxtrot och vi försöker gå ut minst två ggr per vecka, det är våra träningspass.

Så i kväll bär det av till Sala i ovädret!
Kathy
CITAT (netaave @ 10-03-2005, 19:51)
Faktiskt inte, i Sthlm finns Sveriges största utbud, med dans på Hågelby, Hallunda FH två ggr/vecka, Mälarsalen, Göta källare och Siggesta vi åker ofta dit även i veckorna.

Jodå, jag känner till alla ställena du beskrivit...jag både bor och är uppväxt i den här stan... tongue.gif
men nu pratade jag och Stockholm........inte förorterna till Stockholm.
Varken Hallunda, Hågelby eller Siggesta tillhör Stockholm förstår du.

Däremot så ligger Mälarsalen strax intill Slussen, jag känner väl till det stället eftersom vi var där som ledsagare till de utv störda personer vi jobbade med, på den tiden jag jobbade som vårdare.
Göta källare däremot, ligger vid Medborgarplatsen...är mest känd för sitt raggningsrykte... huh.gif

En kollega till mig tävlingsdansar, så jag är ganska så bevandrad inom "mogen dans" trots att jag inte dansar sånt själv. rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Jejja @ 10-03-2005, 21:07)
Jag älskar att dansa! Men det gör inte min man... Han är helt tvärtemot...

Jag tyckte också mycket om att dansa, var på dans minst en gång per vecka förr. Men min man gillar inte det, så det har inte blivit dans på måååånga år nu.
netaave
CITAT (Scrollan @ 11-03-2005, 14:13)

Jodå, jag känner till alla ställena du beskrivit...jag både bor och är uppväxt i den här stan... tongue.gif

Däremot så ligger Mälarsalen strax intill Slussen, jag känner väl till det stället eftersom vi var där som ledsagare till de utv störda personer vi jobbade med, på den tiden jag jobbade som vårdare.
Göta källare däremot, ligger vid Medborgarplatsen...är mest känd för sitt raggningsrykte... huh.gif

En kollega till mig tävlingsdansar, så jag är ganska så bevandrad inom "mogen dans" trots att jag inte dansar sånt själv. rolleyes.gif

Jag är också ganska bevandrad inom dansen, eftersom jag varit ute och dansat i snart 30 år, om ställena sen ligger i förorter eller i det som ni Stockholmare kallar stan är mig fullständigt ointressant. Jag har dansat där lika länge som jag varit ute.
Däremot märker jag att du har 0 koll, för det finns ingen som helst anknytning mellan tävlingsdans, vare sig det är "modern och latin", "Discodans" eller "Bugg och rock´n roll" som är dom tre typerna som är licensierade som tävlingsdans i Sverige, och de danser vi "dansfolk" går på. Ännu mindre till de s.k. mogendanserna, som man förr kallade pensionärsdans.
Heddas matte
CITAT (netaave @ 11-03-2005, 11:01)
Nu kan jag trots helt avsaknad av både brosk och ledvätska i knäna dansa igen. Inte gammalt och helst inte bugga heller, men jag älskar foxtrot och vi försöker gå ut minst två ggr per vecka, det är våra träningspass.

Så i kväll bär det av till Sala i ovädret!

så tråkigt att du inte kan dansa allt men vilken tur att du kan dansa nåt!! Säkert så träffar du min syrra på nån dans nånstans.. tror att de åker till Sala ibland till och med... lite kul att tänka sig, att ni kanske träffas.. smile.gif

man kanske skulle börja igen.. man blir ju nästan lite sugen.. tror att jag kanske skulle kunna få med mig mannen på en kurs i nåt latinamerikanskt!
lotta_
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 11-03-2005, 08:28)
min stora passion är square-dance, är inne på det 18:e året

jag slutade för lika många år sedan när jag fick barn wub.gif men det var jättekul rolleyes.gif .... både att dansa square och att få barn biggrin.gif
Copycat
..
netaave
CITAT (Copycat @ 11-03-2005, 21:16)
Hejsan ! P.g.a. besvärliga, kroniska sjukdomar så har jag fått ställa in allt vad dans heter dom siata 15 åren sad.gif  jag saknar det, men kommer ändå iväg på dans smile.gif fast inte för egen räkning, sonen tävlingsdansar i 10-dans (Latin och standard) så det blir flera dansresor Sverige runt under tävlingssäsongerna. I morgon bär det av till Stockholm igen, där är det Brännkyrkahallen som skall dansas in, om det är någon mer som ska dit så kan ni väl ta kontakt med mig wub.gif Sonen heter Robin och dansar Latin A-klass och Standard B-klass. Skulle vara kul att få träffa lite fler människor från odla. Jag ska träffa Wolkenkrabber där i morgon, vi får väl se om vi synes där i morgon (ni och jag) tongue.gif  :wub:

Jag var med och jobbade som funktionär när EM i "modern & latin" gick här i Uppsala i början av 90-talet, det var en upplevelse.
Det är så otroligt tjusigt att kolla på, inte bara dansen, utan kläder och frisyrer är ju riktiga konstverk.

Det kan vara tjusiga kläder och så i buggtävlingarna också, men det är liksom en annan klass på "Modern & Latin"-tävlingar.
gammelnalle
Dansa??? nä vofför det....

Roligare att spela.....

har man dessutom två vänsterfötter och inte kan skilja på höger och vänster (JO DET ÄR SANT) då är det inte lätt.

Så skulle ni mot all förmodan träffa på mig och skulle bjuda upp mig.. (jag skulle inte försöka förnedra er med att bjuda upp...) se då till att ha skor med stålhättor..... gärna knäskydd med... om vi skulle ramla omkull...

fast schottis (snurrvarianten) brukar jag fixa ...
Kathy
CITAT (netaave @ 11-03-2005, 18:27)
CITAT (Scrollan @ 11-03-2005, 14:13)

Jag är också ganska bevandrad inom dansen, eftersom jag varit ute och dansat i snart 30 år, om ställena sen ligger i förorter eller i det som ni Stockholmare kallar stan är mig fullständigt ointressant. Jag har dansat där lika länge som jag varit ute.
Däremot märker jag att du har 0 koll, för det finns ingen som helst anknytning mellan tävlingsdans, vare sig det är "modern och latin", "Discodans" eller "Bugg och rock´n roll" som är dom tre typerna som är licensierade som tävlingsdans i Sverige, och de danser vi "dansfolk" går på. Ännu mindre till de s.k. mogendanserna, som man förr kallade pensionärsdans.

Jo, alltså...min kollega som tävlingsdansar dansar även på fritiden, så att säga och då går hon på "mogen dans" - det är därför jag är lite insatt.

Så att säga att jag har "noll koll" stämmer tyvärr inte. smile.gif

Hon pratar gärna om sitt stora intresse; dansen - både som trävlingsdansare och "fritidsdansare".

Jag förstår att det inte är intressant för dig som är utsocknes, om Hallunda (t.ex) ligger utanför stan eller ej, jag antar att "allt" är Stockholm för dig. rolleyes.gif
Pratar du med en stockholmare, så har det viss betydelse utifall man säger att "ska vi träffas i stan" så har man inte riktigt tänkt sig att åka till t.ex Hallunda. smile.gif
netaave
CITAT (gammelnalle @ 12-03-2005, 13:34)
Dansa??? nä vofför det....

Roligare att spela.....

har man dessutom två vänsterfötter och inte kan skilja på höger och vänster (JO DET ÄR SANT) då är det inte lätt.

Så skulle ni mot all förmodan träffa på mig och skulle bjuda upp mig.. (jag skulle inte försöka förnedra er med att bjuda upp...) se då till att ha skor med stålhättor..... gärna knäskydd med... om vi skulle ramla omkull...

fast schottis (snurrvarianten) brukar jag fixa ...

Musiker är som regel usla dansare men jag förstår egentligen inte varför, taktkänslan borde väl ni om några ha.
Det finns dock undantag, men dom är få.
Castea
Gammeldans kan jag, men är ingen aktiv utövare.

Skulle väldigt, väldigt gärna vilja lära mig dansa Lindy Hop och Charleston. För några år sedan blev det tydligen en het fluga igen med dessa danser i USA. Såg ett program på tv. Folk klädde sig som på 1920-30-talet, gick på danslokaler och dansade sig galet svettiga! wub.gif
netaave
CITAT (Castea @ 12-03-2005, 18:00)
Gammeldans kan jag, men är ingen aktiv utövare.

Skulle väldigt, väldigt gärna vilja lära mig dansa Lindy Hop och Charleston. För några år sedan blev det tydligen en het fluga igen med dessa danser i USA. Såg ett program på tv. Folk klädde sig som på 1920-30-talet, gick på danslokaler och dansade sig galet svettiga! wub.gif

Såg att du bor i Västmanland, hör med danskluben Aros i Västerås dom borde kunna lära ut Lindy hop, har iaf par som tävlar i det.
Castea
CITAT (netaave @ 12-03-2005, 18:31)
Såg att du bor i Västmanland, hör med danskluben Aros i Västerås dom borde kunna lära ut Lindy hop, har iaf par som tävlar i det.

Jodå, och vi har Dansskolan Marionetterna också som lär ut Lindy Hop/Swing.

Men hur är det med dansklubbar och dansskolor? Måste man anmäla sig till kurser tillsammans med en danspartner? Min sambo är inte alls road av dans, och jag känner ingen annan som kan tänkas vara intresserad.

Drömma litet... Kan någon här sitta still till denna Lindy Hop? tongue.gif
lotta_
CITAT (netaave @ 12-03-2005, 16:18)
Musiker är som regel usla dansare men jag förstår egentligen inte varför, taktkänslan borde väl ni om några ha.

Det beror säkert på att de tittat på när vi andra tränat.. rolleyes.gif
netaave
CITAT (Castea @ 12-03-2005, 18:57)
CITAT (netaave @ 12-03-2005, 18:31)

Jodå, och vi har Dansskolan Marionetterna också som lär ut Lindy Hop/Swing.

Men hur är det med dansklubbar och dansskolor? Måste man anmäla sig till kurser tillsammans med en danspartner? Min sambo är inte alls road av dans, och jag känner ingen annan som kan tänkas vara intresserad.

Drömma litet... Kan någon här sitta still till denna Lindy Hop? tongue.gif

De flesta har väl en väntelista, så ringer man tidigt som kvinnlig singel brukar det inte vara något problem. Annars får du väl sätta upp en lapp på Ica!!!! tongue.gif
netaave
CITAT (lotta_ @ 12-03-2005, 19:36)
CITAT (netaave @ 12-03-2005, 16:18)

Det beror säkert på att de tittat på när vi andra tränat.. rolleyes.gif

laugh.gif biggrin.gif ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif
netaave
Undrar om det tillkommit något dansfolk med alla nya medlemmar sen vi skrev i den här tråden sist.

Någon som gått på kurs kanske. Själv fortsätter jag efter min förmåga. Dans är ett utmärkt sätt att få nya vänner av båda könen på. Det är socialt och jättebra friskvård.

När jag var yngre dansade jag mest gammalt, dansade Hälsingehambon, Timråsvängen, Grännapolkan och Söderbärkehambon varje år i 20 år.
Sen blev det mer och mer styrdans och nu är det bara det.
pejori
vet inte om man träffar så mycket trevligt folk, när man är ute och dansar. sad.gif sad.gif
tycker väl mest att dom blir bara fullare och mer desperata, ju senare det blir på kvällen sad.gif sad.gif
tycker inte det skiljer så mycket på båt-dans eller resturangdans, dansar ofta och gärna när det finns tillfällen wub.gif
netaave
CITAT (pejori @ 16-02-2006, 10:29)
vet inte om man träffar så mycket trevligt folk, när man är ute och dansar. sad.gif sad.gif
tycker väl mest att dom blir bara fullare och mer desperata, ju senare det blir på kvällen sad.gif sad.gif
tycker inte det skiljer så mycket på båt-dans eller resturangdans, dansar ofta och gärna när det finns tillfällen wub.gif

Nej håller med om att båtdans och restaurangdans är ganska lika. Vi sitter ofta bara och tittar sista timmen man tror inte det är sant hur vissa beter sig. Kan vara riktigt underhållande ibland. wink.gif
Går vi ut annars går vi aldrig på s.k. nattklubb, utan mer på "vanliga" danser, där är folk nyktra och dansar för dom tycker det är kul. Man kan inte dansa gammalt eller bugga om man är för onykter! På nattklubben blir dansen ofta en bisyssla, det är kanske inte i första hand för den man går dit. Därmed inte sagt att alla är så.
Anki på Öland
men..... dansbandsmusik är ju det värsta jag vet...... skulle aldrig stå ut att behöva lyssna på det en hel kväll........ wacko.gif
Anki
Karin i Småland
Men Anki då laugh.gif då har du inte varit ut och lyssnat till min makes orkester ännu då..."Madde och gobbarna". Dom är toppen!! wub.gif
netaave
CITAT (Anki på Öland @ 16-02-2006, 11:57)
men..... dansbandsmusik är ju det värsta jag vet...... skulle aldrig stå ut att behöva lyssna på det en hel kväll........ wacko.gif
Anki

Lyssna????
Håller med, skulle jag heller inte stå ut med, skulle få träningsvärk av allt ryckande i benen.
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 16-02-2006, 12:27)
Men Anki då laugh.gif  då har du inte varit ut och lyssnat till min makes orkester ännu då..."Madde och gobbarna". Dom är toppen!! wub.gif

Vad är det för några? smile.gif
Har jag aldrig hört talas om? Spännande, finns det någon hemsida?
Har en urmysig "kompis" som också har egen dansorkester, dom ligger just nu 5:a på tidningen "Får jag lovs" Topp 100 lista! wub.gif
pejori
CITAT (netaave @ 16-02-2006, 14:13)
Håller med, skulle jag heller inte stå ut med, skulle få träningsvärk av allt ryckande i benen.

det håller jag med om... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
hjälp vad det rycker när jag tittar på let´s dance... laugh.gif
har nästan träningsvärk efteråt wub.gif wub.gif
Karin i Småland
netaave! Det är ett nystartat gäng sen förra sommaren...Madde som sjunger var tidigare vokalissa i Grönwalls. Gobbarna hette tidigare "Trastinis".
Hemsida är på G. Även en cd. Samtliga bor i Småland smile.gif Du kommer säkert få höra av dem framöver....t.o.m på Svensktoppen biggrin.gif
netaave
CITAT (Karin i Småland @ 16-02-2006, 18:34)
netaave! Det är ett nystartat gäng sen förra sommaren...Madde som sjunger var tidigare vokalissa i Grönwalls. Gobbarna hette tidigare "Trastinis".
Hemsida är på G. Även en cd. Samtliga bor i Småland smile.gif Du kommer säkert få höra av dem framöver....t.o.m på Svensktoppen biggrin.gif

Grönvalls vet jag mycket väl vilka det är, dom var ju även i Malung på dansbandsveckan, Monia är ju tillbaka och dom gjorde en härlig show där.
Trastinis! det ringer faktiskt en liten klocka.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon