Christoffer
10-03-2005, 21:22
Vilken kaktus är den mest snabbväxande?
Tänker på att ha till att ympa in på.
drakfrukt, hylocereus undatus tror jag är den som oftast används i kommersiell ympning eftersom den är lättförökad och snabbväxande.
mvh zazu
Christoffer
11-03-2005, 08:08
Det var bra att veta. Jag såg att den kommer att hänga ner, och är väldigt suckulentliknande. Kan man ympa in alla långsamväxande kaktusar på den?
GoSatta
11-03-2005, 08:47
Många Trichocereus arter är relativt snabbväxande för att vara kaktusar.
CITAT (Zazu @ 10-03-2005, 21:45)
drakfrukt, hylocereus undatus tror jag är den som oftast används i kommersiell ympning eftersom den är lättförökad och snabbväxande.
mvh zazu
Inte om man drar upp den ifrån frö!
Christoffer
15-03-2005, 19:12
Myrtillocactus geometrizans? Den är i alla fall väldigt vanlig och billig i handeln...
Zazu>> jag hade fel! Det är inte ofta man ser drakfrukts (Pithaya) plantor i handeln därimot så är det kanske Opuntia du tänker på?
"Pitaya (drakfrukt, jordgubbspäron)
Visst ser kaktusfrukten imponerande ut med sitt ilsket rodnande drakfjälliga skal! Fruktköttet är vitt eller rosa med en myriad små svarta frön. Om man är snäll kan man säga att smaken är uppfriskande med gäckande ananaston och melonstuk. Är man elak säger man att det smakar just ingenting. Pampig dekoration och roligt samtalsämne på fruktbrickan.
"
Pitaya-fakta
jag menar de gröna stammarna som jordgubbskaktusar är ympade på, de är sticklingar av drakfrukt som är rotade och sedan så ympas den andra kaktusen på den
mvh zazu
Christoffer
16-03-2005, 18:19
Aha! Jag har nämligen alltid undrat vad för något de har ympat in de på!
Nattens drottning är väl en snabbväxande...
Ialla fall de som jag har, om de får vatten..
Christoffer
05-04-2005, 19:23
Nu testar jag med en Myrtillocactus geometrizans.
En Gymnocalycium mostii satte jag på, så får vi se om det går.
CITAT (Christoffer @ 05-04-2005, 20:23)
Nu testar jag med en Myrtillocactus geometrizans.
En Gymnocalycium mostii satte jag på, så får vi se om det går.
Christoffer>> Kollade i ditt album... Vilken läkeväxt är detta? Ser intressant ut...
Christoffer
06-04-2005, 13:21
Vilken läkeväxt då? Du skrev inte vilken av bilderna.
Eller syftar du på att jag har både lampor, bakelser, "titta-på"-växter
ocht tavlor under kategorin "Medicinalväxter"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.