TeliaNet
visst var det bra
har nån varit på botaniska i uppsala? är det värt ett besök?
Caprice
Nope, missade den..

Jag som oftast gillar dokumentärer, vad handlade det om..?

Caprice
TeliaNet
medicinväxter från afrikas djungel.
Lars-Olof Arvids
De visade också killifiskar (tandkarpar) som kläcktes i ett vattenfyllt elefantspår och växte upp och lekte i den lilla pölen. Visst är det otroligt att de kan leva så - fiskarna dör när pölen torkar ut, men äggen kan ligga torra i månader och kläcks när det regnar! Dessa färggranna fiskar hör till mina favoriter bland akvariefiskar. I zooaffärerna finns de nästan aldrig, men det finns en specialförening (Skandinaviska killisällskapet) där man kan få tag i dem. Jag odlar dem genom att låta dem leka i ett lager torv på botten i ett litet akvarium. Sedan tar jag upp torven med äggen och förvarar halvfuktig i en plastpåse i några veckor eller månader, beroende på art. Det är alltid lika spännande när det blir dags att hälla vatten på torven och se om det blir några yngel! smile.gif

http://sks.killi.dk
http://web.telia.com/~u31510319/

Olle
gammelnalle
Hur gör du elefantspåren???

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jo det var ett intressant program, även de två tidigare.
anna_rispan
Har varit i Uppsala på deras botaniska trädgård. Det jag minns mest var en uppbyggt "rabatt", som såg ut som ett stenparti där de hade planterat liten blåklocka. Min favorit blomma. Grejen var att det såg äkta ut. Tog ett kort, närbild. Hade det inte varit för att en etikett satt kvar o fastnade på min bild hade man nog trott att det var i naturen.
adrian
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2005, 08:32)
De visade också killifiskar (tandkarpar) som kläcktes i ett vattenfyllt elefantspår och växte upp och lekte i den lilla pölen. Visst är det otroligt att de kan leva så - fiskarna dör när pölen torkar ut, men äggen kan ligga torra i månader och kläcks när det regnar! Dessa färggranna fiskar hör till mina favoriter bland akvariefiskar. I zooaffärerna finns de nästan aldrig, men det finns en specialförening (Skandinaviska killisällskapet) där man kan få tag i dem. Jag odlar dem genom att låta dem leka i ett lager torv på botten i ett litet akvarium. Sedan tar jag upp torven med äggen och förvarar halvfuktig i en plastpåse i några veckor eller månader, beroende på art. Det är alltid lika spännande när det blir dags att hälla vatten på torven och se om det blir några yngel! smile.gif

http://sks.killi.dk
http://web.telia.com/~u31510319/

Olle

Otroligt.. blink.gif
Det verkar ju kul med såna fiskar.. smile.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är det kul! Skandinaviska killisällskapet ordnar varje höst en killiutställning i Köpenhamn med deltagare från hela Europa och lite till. För mig har det blivit en tradition att delta med lite fiskar där. Utställningen avslutas med att alla fiskarna säljs på en stor auktion, vilket gör att man kan få tag i fiskar som man aldrig ser annars. Men Gammelnalle, elefant får man vara själv när man ska odla dem! biggrin.gif

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2005, 10:35)
Visst är det kul! Skandinaviska killisällskapet ordnar varje höst en killiutställning i Köpenhamn med deltagare från hela Europa och lite till. För mig har det blivit en tradition att delta med lite fiskar där. Utställningen avslutas med att alla fiskarna säljs på en stor auktion, vilket gör att man kan få tag i fiskar som man aldrig ser annars. Men Gammelnalle, elefant får man vara själv när man ska odla dem! biggrin.gif

Olle

Kan inte Skandinaviska killisällskapet investera i en gemensam elefant, som får gå runt och göra autenstiska fotspår?
OBS skojar!! *Pratar för mycket sleep.gif *

Jag såg också programmet. Fascinerande fiskar!! Vackra dessutom, med fina fäger.
Häftigt att se när vattenskorpionen dök upp, och fisken poppade sig upp på land och sprattlade sig vidare till nästa vattensamling, utan vattenskorpion.

Vad roligt att du har såna fiskarter, Olle! Snart måste du aktivera ditt album!!
Lars-Olof Arvids
Köpenhamns zoo ligger faktiskt inom gångavstånd från utställningslokalen, så att hyra en elefant där är kanske inte omöjligt! biggrin.gif Tyvärr äger jag inte någon digitalkamera, vi får se om jag kanske investerar i en någon gång i framtiden.

Olle
Agger
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2005, 11:31)
Tyvärr äger jag inte någon digitalkamera, vi får se om jag kanske investerar i en någon gång i framtiden.

Olle

rolleyes.gif Är det inte "framtiden" nu?? biggrin.gif *fniss*
Lars-Olof Arvids
Det är det säkert! Men det finns alltid konservativa typer som håller fast vid det gamla och väntar med nymodigheterna tills de har blivit ännu bättre! biggrin.gif Om jag köper en digitalkamera nu, kommer den antagligen att vara ganska omodern om 3-4 år. Tacka vet jag en hederlig Canon EOS 100 med zoomobjektiv på 28-200 och 100-300 mm, den kan man ta härliga diabilder med! biggrin.gif Den är min ständiga följeslagare på resor m m, och ibland håller jag bildföredrag i olika föreningar. Varför ska man ändra på ett vinnande koncept? biggrin.gif

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2005, 11:52)
Varför ska man ändra på ett vinnande koncept? biggrin.gif  

Olle

Kan bara komma på en enda anledning...
... för att jag vill... sleep.gif sleep.gif sleep.gif
Christoffer
Missade det!

Vad var det för medicinalväxter?
TeliaNet
sådana som var stark giftiga, kommer inte ihåg några namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon