|
*solis*
10-03-2005, 23:04
Som liten älskade jag boken om Törnrosan och boken om Tarzan. Som vuxen började jag gilla böckerna om Mumintrollen och Pettson och katten Findus.
Vilka barnböcker gillar ni andra?
"Pelle, den glada lilla åsnan" ....min älsklingsbok...den faller isönder men kasta den går ju inte...
Eva i Skåne
11-03-2005, 12:17
Tatte nallebjörn Den älskade jag som barn och jag har läst den mycket för mina egna barn. När mina barn var "barn" försökte jag hitta den i nytryck för att skona min gamla trasiga, men jag hittade den aldrig, inte ens på biblioteket.
Kakaduan
11-03-2005, 12:35
Petter och hans fyra getter är en höjdare!
Kakaduan
Sulawesii
11-03-2005, 13:10
Ronja Rövardotter!!!!
gammelnalle
11-03-2005, 13:46
I sin stuga bodde petter med sin katt och fyra getter JO DEN var hemsk!! Milly Molly däremot.... en tidig föregångare till vår egen Astrid L. Snacka om sörgårdsromantik... MEN jag tror att SMÅ barn behöver ha det ....inget våld, inget sex, inga riktiga konflikter... (får man nog av sedan...)
netaave
11-03-2005, 13:51
Josefin och Emma-böckerna av Maria Milved, dom köpte jag när min son som idag är 30 var i 5-årsåldern. Jag har sen läst dom för barn i den åldern på jobbet under alla år + mina egna tjejer och dom är oslagbara. Man skrattar så man ligger dubbel ibland.
Böckerna handlar om en vanlig småbarnsfamilj i Stockholms innerstad med sommarstuga vid en liten sjö. Föräldrarna är journalister och till Josefins förtret "bara" sambo (dom gifter sig i bok 5) Josefin är 6 och Emma 3 i första boken, och Josefin får glasögon i den.
Varje bok är sen skriven runt en specifik händelse som semester på Visingsö, resa till Kolmården, Josefin får tandställning, bröllopet m.m.
Tyvärr finns dom inte ute i handeln längre, men gavs ut i Bonniers barnbibliotek.
mr bojangles
11-03-2005, 13:54
Nalle Puh och Det susar i säven är båda väldigt mysiga. Jag lyssnar ibland på Allan Edwalls uppläsning av Nalle Puh på kasettband. Pettson och Findus (och allt annat av Sven Nordqvist). Mumintrollen är bra, och väldigt psykologiska.
Förresten var det nog björnen Paddington som väckte mitt intresse för odlin när jag var 5 eller 6 år; Paddington bygger ett stenparti i en bok, och jag ville göra likadant, så jag kånkade ihop stenar och stoppade jord i mellanrummen och plockade blommor som jag stack ner i jorden. Fast de vissnade...
Yin o Yang
11-03-2005, 14:06
Det susar i säven - särskilt den inlästa varianten med Håkan Serner  . Får gåshud  . Bland bilderböcker hör alla Pettsson och Findus till mina favoriter, för att inte tala om böckerna om den vilda bebin  . Lyckligt lottad som jag är genom mitt jobb (bibliotekarie), har jag tillgång till hur mycket som helst  . Till höjdpunkterna hör när någon jag rekommenderat en bok till kommer tillbaka med ett leende och säger Har du fler sådana bra tips? Finns nog inte många yrken man får så mycket positiv feed-back i
Yin o Yang
11-03-2005, 14:07
CITAT (mr bojangles @ 11-03-2005, 13:54) Nalle Puh och Det susar i säven är båda väldigt mysiga. Du hann före mig med Det susar i säven - kul att vi är två som gillar den
kristerh
11-03-2005, 14:12
jag läste en serie böcker i min ungdom som handlade om en kille som hette dante, bokserien hette oxså dante, tyckte att de var urkul, när jag var ännu yngre var det Astrid Lindgrens böcker som gällde;pippi, mio min mio, mm krister
Jag älskade vår svenska björn: Nalle Lufs! (Gammelnalle: du har nog lite av honom också.  ) Nu kom jag på att Gösta Knutsson även skrev mina andra favoriter: Pelle Svanslös & Co. När jag blev lite äldre — typ 10 — slukade jag böckerna om Kulla-Gulla. Om och om igen. De läste jag även för min dotter när hon var i samma ålder, och hon blev lika begeistrad. Annars var mina favvis-böcker att läsa för barnen: Ludde Lump.
Susanna
11-03-2005, 15:07
Mina favoritet är Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump!!
gammelnalle
11-03-2005, 15:18
CITAT (Ewa L @ 11-03-2005, 15:07) Jag älskade vår svenska björn: Nalle Lufs! (Gammelnalle: du har nog lite av honom också.  ) Nu kom jag på att Gösta Knutsson även skrev mina andra favoriter: Pelle Svanslös & Co. När jag blev lite äldre — typ 10 — slukade jag böckerna om Kulla-Gulla. Om och om igen. De läste jag även för min dotter när hon var i samma ålder, och hon blev lika begeistrad. Annars var mina favvis-böcker att läsa för barnen: Ludde Lump. Hmmm ... kommer inte ihåg någon Lufs... även om jag är en själv... men ÅLDERN kan nog passa!!! !!! En av Magdas favoriter var: Det lilla blå loket. " Jag ska klara av det, jag ska klara av det, jag ska klara av det "
Caprice
11-03-2005, 15:22
Saltkråkan läste jag... Sedan blev det Kittyböckerna och Fem på äventyr.. Det kunde vara ganska läskig läsning.. Caprice
kryddan
11-03-2005, 15:24
Mumintrollen älskar jag nu - så mycket underfundiga klokheter och tokigheter - men jag var inte lika stormförtjust i dem när jag var barn.. Samma sak med Nalle Puh - Ior är klart underhållande, men svår att fatta när man är barn. Fast då tyckte jag Nalle Puh och Nasse var söta och roliga istället
evelina
11-03-2005, 15:29
Den första boken jag kommer ihåg är Min skattkammare "vi äro musikanter" det är 50 år sedan den första boken kom ut ,vi hade hela serien hemma. Jag gav faktiskt bort en sådan bok i doppresent och fortsätter att köpa resten av delarna allt eftersom. Härliga bilder är det också.
CITAT (gammelnalle @ 11-03-2005, 15:18) Hmmm ... kommer inte ihåg någon Lufs... även om jag är en själv...
men ÅLDERN kan nog passa!!! Nu blev jag besviken. Det kan väl inte bara vara jag som läste och älskade den dumma nallen:
Elsa Beskow's böcker älskade jag och gör det fortfarande.
Hehe, och andra böcker jag tyckte mycket om var Nicke Nyfiken, Barna Hedenhös, Pippi såklart, Emil i Lönneberga.. och många andra.
Och, en annan jätteunderbar barn/ungdoms bok, men som lika väl kan läsas av vuxna är (lite äldre kategori nu antar jag, än barnböcker men) Momo - kampen mot tidstjuvarna (eller kampen om den stulna tiden, kommer inte ihåg vilket det var) av Michael End! Den är så himmla bra! Rekommenderar verkligen högläsning av den boken för lite äldre barn =))
Toppen!
*Molly*
11-03-2005, 19:00
Alla vi barn i Bullerbyn tyckte jag mycket om att läsa sen blev det Kitty böcker för min del också.
CITAT (Ewa L @ 11-03-2005, 16:09) Nu blev jag besviken. Det kan väl inte bara vara jag som läste och älskade den dumma nallen:  Kommer inte ihåg om jag läste om Nalle Lufs när jag var barn, men i höstas fick jag ett gammalt exemplar av den här (fast med lite annorlunda omslag). Helmysig nalle.
CITAT (Ewa L @ 11-03-2005, 16:09) Nu blev jag besviken. Det kan väl inte bara vara jag som läste och älskade den dumma nallen: "Känner igen" Nalle Lufs, men minns mest Pigge Lunk!!! (igelkotten) Har kvar boken fortfarande nånstans.  Vilka böcker jag gillade bäst? Det jag kommer ihåg var när mamma läste högt för mig ur "Bland tomtar och troll" och de fantastiska bilderna som stannat kvar i mitt hjärta. Jag hade också nån serietyps-bok (lite större och inbunden) som hette Jack och Jill. Den tyckte jag om. Jag minns mest hur bilderna gjorde intryck på mig. När jag blev lite äldre så läste jag alla de här "djur"- böckerna i Wahlströmsserien. Stora böcker med något "förmänskligat" djur i huvudrollen. Kittyböckerna gillade jag. Och fem-böckerna älskade jag! Mina stora favoriter var Svarta Hingsten - böckerna. Som "vuxen med barn" blev det ju många fler böcker som jag gillar. Jag (barnen) var med i nån barnens bokklubb och fick en ny bok varje månad som jag läste högt ur. En gång fick vi en bok som jag inte alls kände till. Vi låg på stora dubbelsängen och jag började läsa högt. Fullständigt oföreberdd som jag var - så började jag ju skratta, så jag ibland inte kunde fortsätta läsa. Det var ju så "tokigt" - och ändå så verkligt!! Precis så som det är, gång på gång i verkliga livet. Där och då blev den en av mina stora favoriter. Barnen hade nog mer roligt åt mig än åt boken, i alla fall den gången. Vilken då? Pettson och pannkakstårtan!!! De andra Pettsonböckerna är också bra, men inget slår den första boken i serien!!!
zaaritha
11-03-2005, 20:56
Gösta Knutssons "Pelle Svanslös". Merri Viks Lottaböcker. Kittyböckerna. Hästböcker!!
Snöflinga
11-03-2005, 23:28
Amaira, är det samma Pigge lunk jag tänker på, han som till slut blir klädd till julgran ? De flesta böcker jag tycker om är redan nämda här, Astrid Lindgren, Pettsson, Mumin och framförallt Nalle Phu .... Det finns så många böcker av nyare datum som också är så bra...... den här kossan Mhu (?) och många fler, underbara illustrationer
Mikaela
11-03-2005, 23:35
"Karius och Baktus" av Thorbjörn Egner och "Bamse" som tidning Mikaela
Någon som kommer ihåg en bok som heter Tullans Tomater? Jag älskade den boken när jag var liten. Nu när jag själv har barn skulle jag vilja ha den, men den finns inte någonstans. Pettson och pannkakstårtan är suverän. Jag skrattade så jag knappt kunde läsa. Jag tror att illustrationerna gör mycket, minen på grannen är obetalbar när han tror att Pettson gör pannkakssmet ute i gyttjepölen. En annan bok, som är ganska ny, är Det var det fräckaste! Den handlar om en mullvad som närsynt sticker upp näsan ur sitt hål och just då får han en stor baj i huvudet. Mullvaden blir mycket arg och förolämpad och går sedan omkring med sin egendomliga stinkande hatt runt till alla djuren och frågar -Är det du som har.... överallt får ha svaret Nej, min ser ut så här skvätt eller sprutt osv. Tillslut går han till två flugor för ett expertutlåtande. De smakar och känner som värsta vinprovarna och kommer fram till att det är hunden. Då går mullvaden upp på hundkojans tak och "pling" släpper en liten liten liten plutt i huvudet på hunden. Sedan går han nöjd hem till sig själv igen. Hämnden är ljuv
mr bojangles
12-03-2005, 00:32
'Det var det fräckaste' låter som en höjdare, Pyrola.
Håller med Orchid om att Momo och kampen om tiden är mycket bra, läs den för barnen, eller för er själva om ni inte har barn i passande ålder.
Nalle Lufs tyckte jag var roligare när jag var liten än vad jag tyckte häromåret när jag läste om dem, fast han är rolig när han planterar en femöring.
Ture Sventon förstås! Honom höll jag på att glömma, och Nicke Nyfiken. Det är nog hans förtjänst att jag alltid har gillat apor...
Ernest Shepherds illustrationer till både Nalle Puh och Det susar i säven förtjänar ett hedersomnämnande.[U]
Tåget till Timbuktu var en liten bok som mamma hade när hon var liten på 50-talet och som jag också läste... Den handlar om ett litet tåg som åker från Bastuträsk till Timbuktu, 'dickedickedickedick säger det lilla tåget', och om ett stort tåg som åker samma sträcka: 'Dunkelidunk Dunkelidunk säger det stora tåget'....
Är det någon av er som råkar kunna holländska och i så fall har läst någon av Toon Tellegens böcker?
C.S.Lewis böcker om landet Narnia är bara jättebra! Har läst dem en massa gånger genom åren, även högläsning för ungarna!
Madicken! Helst inläst av Astrid Lindgren själv. Men även boken, och tv-serien. Förra sommaren hittade jag Madicken på CD, inläst av Astrid Lindgren, när jag var på Ö & B. Köpte den, 34 år gammal och inga egna barn. Bara till mig alltså...
Michael Endes Den oändliga historien och Momo eller kampen om tiden. Astrid Lindgrens böcker, helst Bröderna Lejonhjärta, men de andra går lika bra (utom Karlsson, honom gillar jag inte). Maria Gripe... Tordyveln flyger i skymminigen, Agnes Cecilia, Skuggböckerna... Kitty, Lotta, Fem-böcker, Cherry Ames... Alltihop bara för min egen skull - för några barn har jag inte glömde nästan Narnia... var/är en storfavorit:)
CITAT (gammelnalle @ 11-03-2005, 15:18) En av Magdas favoriter var: Det lilla blå loket. " Jag ska klara av det, jag ska klara av det, jag ska klara av det " Ohh... jo den gillade jag också när jag var riktigt liten... Den finns fortfarande kvar på vinden och väntar på bättre tider...
så många trevliga böcker det finns/fanns och så många minnen alla titlar skapar kommerihåg en till som ungarna gillade. det var "nussekudden" en trevlig kudde som var mycket berest och som husse hade med sig överallt
De första bäckerna jag minns är Hattstugan, Putte i blåbärsskogen och Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin. Hattstugan var ganska läskig med huset som brann upp men rimmen var roliga. Den första läsa själv boken tror jag var Lotta på Bråkmakargatan. Sen blev det ju Pippi så klart, Kitty och Fem böckerna. Mina föräldrar läste ofta högt för oss barn. En lustig detalj jag märkte som vuxen var att eftersom mina föräldrar inte kunde engelska så hette personer och platser inte likadant när jag själv skulle högläsa för mina barn.
CITAT (Snöflinga @ 11-03-2005, 23:28) Amaira, är det samma Pigge lunk jag tänker på, han som till slut blir klädd till julgran ? Jag vet inte  Jag minns inte... Har bara en del "svaga minnen" som jag dessutom inte kan sätta ord på! Måste sätta igång och leta i uthus och på vindar - den ska finnas nånstans. Jag vill läsa om den!!! Narnia-böckerna läste jag inte som barn/ung, utan som vuxen. Hela serien! (Inte ens för barnen  ). Det finns ungdomsböcker som jag fortfarande gillar att läsa!!! Om Nalle Lufs av Gösta Knutsson, så har jag för mig att det är Nalle Lufs som inspirerat Rune Andersson till "Lille Brum", som blev Teddy, som blev Bamse. Kommer ni ihåg Tuff och Tuss förresten? Taxen och katten, med de charmiga teckningar av Helga Henschen. Jag kommer inte ihåg så mycket, men när jag tittar på teckningar av Tuff och Tuss, "plirrar" det i magen av lite "känslostorm"  . Tänk att bilder kan väcka upp känslor. Känslor utan förklarande "ord" till. Jag vet inte vilka känslor ens, det bara "plirrar".
Från min barndom minns jag en bok som hette Beppe fåle. Den handlade om ett litet föl... En annan bok jag minns handlade om en liten fågel (and?) unge som hette Ulle gulle! Konstigt nog minns jag böcker som är lite sorgliga (ulle gulle försvann från sin matte *snyft*) När jag var lite större läste jag Astrid Lindgrens böcker (grät förtvivlat över bröderna lejonhjärta) Det samma gällde Landet Narnia som jag också såg som film (Grät Syndafloder när de rakade av lejonet manen, minns ni?) Jag verkar ha haft en "sorglig" barndom... Närå, jag har däremot alltid varit lite känslig som barn, och även som vuxen Nu i vuxen ålder (om jag nånsin blir det!) skrattar jag så jag knappt kan läsa för barnen när jag läser Pettson och findus "rävjakt". Den grannen är betalbar med sina miner Annlouice
Bambis vän
12-03-2005, 12:25
Som vuxen har jag upptäckt böckerna om Prostens barnbarn. Underbara. Synd bara att man inte fick läsa dom som liten. Träffade en liten grabb på en tågresa för ett antal år sen som också tyckte om Prostens barnbarn. Han kunde böckerna utantill så vi hade mycket att prata om. Den tågresan glömmer jag aldrig.
CITAT (ah56 @ 12-03-2005, 10:54) Hattstugan var ganska läskig med huset som brann upp men rimmen var roliga. "Först så fick de riset smaka, sedan fick de honungskaka."
zaaritha
12-03-2005, 19:56
"Pigge Pigge Lunk"--det var Gösta Knutsson! Mysigt! Minns nå´n "Nicke Lilltroll" och "Grodan Boll", förresten???
gammelnalle
12-03-2005, 20:02
CITAT (zaaritha @ 12-03-2005, 19:56) "Pigge Pigge Lunk"--det var Gösta Knutsson! Mysigt! Minns nå´n "Nicke Lilltroll" och "Grodan Boll", förresten??? Mossa mossa på er alla männskobarn.... men inte var det väl en bok??? och Plåtnicklas... lyssna bara på alla ljudillustrationer.... i klass med Les Paul.. Nicke Lilltroll
zaaritha
12-03-2005, 20:05
Nej--du har rätt! Vet ej om Nicke Lilltroll fanns som bok! Pigge Lunk, gjorde väl det? Hur som helst, så var det trevligt att lyssna på i radio!
Christoffer
12-03-2005, 22:32
"Lille Prinsen", böcker av Edith Nesbit, Mio min Mio, ryska folksagor, HC andersen.
gammelnalle
12-03-2005, 22:34
Men visst skriver många om UNGDOMSBÖCKER... det var väl BARN böcker??
netaave
12-03-2005, 22:37
CITAT (zaaritha @ 12-03-2005, 20:05) Nej--du har rätt! Vet ej om Nicke Lilltroll fanns som bok! Pigge Lunk, gjorde väl det? Hur som helst, så var det trevligt att lyssna på i radio! Småbarnskvarten hette den va? Och så var det Barnens brevlåda och på Tv Småstad, Gullan Bornemark, Sigge cirkus......... Jag köpte faktiskt alla Nalle Lufs-böcker och Pigge Lunk på bokrean för ett par år sen, vi bor ju i Uppsala kommun och det hör liksom till att man gillar Gösta Knutssons böcker, jag har förresten haft som sommarjobb att gå med turister på Pelle svanslösvandring.
*Felix matte*
12-03-2005, 22:54
När jag var barn så läste jag väl det som fanns tillgängligt... tror säkert Pippi var favorit eftersom Astrid Lindgren var och hälsade på hos oss och vi (min fam) fick bok som gåva. Vad jag läst för barnen...minns jag tyvärr inte... men det var en blandad kompott... var med i olika bokklubbar, förutom då de blev lite större...då fick de medlemsskap i Wahlströms Ungdomsbokklubb...de böckerna finns sparade i vindsförråd och kommer nog så småningom till lyst för barnbarnen
Minns inte riktigt vilka böcker jag läste som barn. Kanske var det Nicke nyfiken, eller så läste jag dem till min lillebror, jag gjorde i alla fall samma pappersbåtar som honom.  Som ungdom var det Kittyböckerna som gällde. En stor favorit som jag läst till mina egna barn är Pannkakstårtan, kul berättelse och fina bilder med många detaljer att studera och diskutera. Alla böcker om Pettson och Findus är kanon!
mr bojangles
12-03-2005, 23:02
Ja, den lille prinsen! Fast den läste jag först som vuxen, efter att ha läst Antoine St. Ex's romaner... Som också är mycket bra...
Nu avviker jag visst ännu mer från ämnet, Gammelnalle...
Grodis Bollis är ju väldigt rolig....
gammelnalle
12-03-2005, 23:16
CITAT (mr bojangles @ 12-03-2005, 23:02) Ja, den lille prinsen! Fast den läste jag först som vuxen, efter att ha läst Antoine St. Ex's romaner... Som också är mycket bra...
Nu avviker jag visst ännu mer från ämnet, Gammelnalle...
Grodis Bollis är ju väldigt rolig.... ïnte jag som sätter gränser----- även om jag VÌLL,......och defenitivt inte jag som bestämmer.... (även om jag vill..  ) men visst.. JAG läste INTE det blå tåget som barn......
zaaritha
13-03-2005, 00:18
Ja--jag har nog nämnt tonårsböcker också! Lottaböckerna, t ex. Men--jag tycker att allt man läst, se´n man lärde sej läsa--ska räknas! Ja--nu trasslar jag till det!!! Jag menar barn-o ungdomsböcker!!!!!
anna_rispan
10-02-2006, 15:48
En barnbok jag minns var verkligen en barnbok, en bilderbok, nästan med typ en mening på var sida. Handlade om en mus som gjorde n båt av en sida av boken o sen gav sig av på resa på havet. sen gillade jag sagor, om förtollade saker, grodor, moralsagor, alla sagor helt enkelt Sen blev det Kitty och Lotta och Fem. samlar fortfarande!! men den här tråden dök jag på för jag har för mig att jag läste en annan tråd där någon länkade till trollet i gula kepsen eller?? hmm, minns jag fel. undrar om den finns att köpa nämligen. skulle vara kul present till mamma nämligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|