Full version: Mangold i kruka
Blomstertanten
Har köpt mangoldfrön "Rubarb Chard", tänkte ha dom i en stor kruka.
Tror att jag har sett det någon gång och det var oerhört vackert med de röda stjälkarna och de gröna bladen ! wub.gif
Någon som har erfarenhet ? Vill veta allt : Hur mycket näring och vatten, soligt läge ?, behöver rötterna mycket utrymme mm, mm.
Funkar det att ha Nyzeeländsk spenat i kruka också ?
Tacksam för all hjälp !
KURT
De flesta bladgrönsaker går bra att odla i kruka, de kräver inte så stort djup. Läsa gärna Lena Israelssons bok "Cityodling", där har hon med flera sorters mangold (olika färger) i kruka, odlade som dekoration tillsammans med blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
Rubarb Chard = Ruby chard är den enda mangolden som inte brukar funka för mig den går oftast bara upp i stock oavsett om jag sått tidigt eller sent. Men annars så går mangold bra att ha i kruka.

När det gäller färgade mangoldar så är annars sorten Bright Lights (det finns många färger i en påse det är en färgblandning) bra den har aldrig gått upp i stock för mig oavsett väderlek.

Mangoldfrön brukar ha bra hållbarhet så man måste inte så hela påsen på en gång man kan ofta använda fröerna i 4-5år åtminstone. Soligt läge brukar mangold gilla + vatten och näring regelbundet. Om du direktsår ute i krukorna börja inte för tidigt, då är risken större att de går upp i stock.

Nya zeeländsk spenat går också bra i kruka.

Även malabarspenat går bra i stor kruka (brukar oftast inte funka i marken), min favoritspenatväxt i kruka (utseende + smak), fast den tar ju lite större plats. Man brukar dock kunna skörda en hel del utan att utseendet ändras speciellt mycket, bladen är ganska köttiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon