jeeoln
Jag har haft problem med blomflugor ett tag och har sökt något bra sätt att få bort dessa med. Tycker de känns olustigt att hälla i kemikalier till mina finna blommor. Hittade ett biologiskt bekämpningsmedel som tydligen inte skadar växterna. Den heter "Stoppar sorgmyggor" och säljs av Weibulls. Det funkar perfekt. Produkten innehåller nematoder som äter upp sorgmyggans larver. Det är Bionema som tillverkar nematoderna åt Weibulls och de kommer ut med en liknade produkt som ska finnas i välsorterade blomsterbutiker. NEMAblom kommer den att heta. Jag gissar att den är lika effektiv mot blomflugor som "Stoppar sorgmyggor". Är ni intresserade av mer information se på deras hemsida.

Bionema
Mag
inte så nytt dock... biggrin.gif men funkar super bra gör det iaf...
Sulawesii
Här finns en som inte hade en aning om det iallafall smile.gif .
Kanske kan man hitta NEMAblom på mässorna i vår då?

Välkommen hit förresten, jeeoln!
KURT
Bra att du skriver "blomflugor" inom citat-tecken, eftersom en fluga är något helt annat än en mygga. Och blomflugor är något som är mycket nyttiga i trädgården, de pollinerar många blommor:

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi...gi?iljwhat=3007
http://www.bogi.nu/blommor/flugor-bin/flugor-bin.htm

Fredrik Sjöbergs bok "flugfällan" , handlar om fascinationen för blomflugor.
Fredi
Kul med miljövänliga och (förhoppningsvis) effektiva bekämpningsmedel!

I övrigt ett intressant första inlägg... (sorry, kunde inte låta bli att anmärka det).
Sylvia
Det är visst ingen som läser mina artiklar... sleep.gif sad.gif
Sorgmyggor
Tillägget om BLOMnema har jag också skickat in, men webbisen har inte hunnit...
Sulawesii
Oj, Sylvia.... bland dom där artiklarna hamnar jag bara när jag söker på google. Har inte ens tänkt på att det kan finnas en hel del intressant att rota runt bland där.

Från och med nu ska jag läsa alla dina artiklar smile.gif sådetså!
Bessie
Intressant. När jag hade sorgmyggeinvasion av hibiskusen i höstas vattnade jag med såpvatten några omgångar. Det fick larverna att krypa upp till ytan av jorden och det var bara att plocka bort dem med pincett. Fy vad många det var... wacko.gif

Såpvattnet fungerade också bra i sprayflaska. En lätt dusch ovanpå jorden ett par gånger i veckan tog livet av de vuxna insekter som vandrade omkring på ytan och funderade på att lägga ägg.

Enklast och säkrast är det förstås att vattna mindre så att sorgmyggorna inte trivs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon