Christoffer
11-03-2005, 11:26
Är det någon som vet hur man kan göra sylt eller
marmelad av färska tranbär?
Susanna
11-03-2005, 11:35
Jag har en bok som heter "Ta vara på frukt och bär". Där finns recept på tranbärssås, gelé, tranbär i konjak samt sorbet, men inte sylt eller marmelad. Men om du vill ha något av de andra recepten kan jag skriva ner dem!
Christoffer
11-03-2005, 12:19
Ja, jag kan gärna ta receptet om tranbärssorbet. Det låter gott!!!
Annars, har du något recept på lingonsylt?
Det känns som att det vore detsamma som tranbärssylt.
Susanna
11-03-2005, 15:03
Hej igen!
Såg att det var vin i sorbetreceptet, men det kanske inte gör något. Såhär står det i alla fall:
4 port.
5 dl tranbär
1½ dl rött vin
1-1½ dl färskpressad apelsinjuice
2½ dl strösocker
1 tsk rivet apelsinskal
Lägg alla ingredienser i en kastrull. Sjud på medelvärme tills tranbären är mjuka och spricker. Häll genom sil och pressa ut så mycket saft som möjligt med baksidan av en träsked. Kyl den silade purén. Frys i form, tar 3-6 timmar. Tag fram sorbeten och dela i bitar. Kör i matberedare och frys in igen i 1-2 timmar.
Receptet verkar lite krångligt men blir säkert gott. När jag har gjort andra sorbeter (heter det så?) har jag sparat dem i frysen ganska länge men de brukar smaka bra ändå.
Hittade detta recept för lingonsylt:
6 liter lingon
1 liter vatten
2 kg strösocker
Koka bär och vatten i 15 min. Dra av från värmen. Rör ner sockret och rör tills det kallnar. Klar.
Lingon innehåller väl ett konserverande medel, jag vet inte om tranbär gör det. Hittade följande näringsvärde för tranbär, per 100 gr.
Fibrer 3,3 gr
C-vitamin 10 mg
Karoten 60 mikrogram
Järn 0,73 mg
Jag tyckte tranbärssåsen lät god:
4 dl tranbär
vatten eller apelsinjuice
1 dl strösocker
Koka bären i vattten eller juice tills bären är mjuka, 3-5 min. Häll av hälften av väskan och tillsätt socker. Rör om tills sockret har löst sig. Smaka av. Sockermängden kan variera för vilda och odlade bär. Man kan också ha i strimlor av apelsinskal.
Det är faktiskt en riktigt bra bok, "Ta vara på frukt och bär" av Anita Danielsson. 120 sidor bara med frukt och bärrecept. Rekommenderas. (ICA-förlaget ISBN 91-534-1706-2)
Hälsningar
Christoffer
11-03-2005, 23:01
Tack så mycket. Det blir ett försök inom kort tror jag.
Frys tranbären och använd dessa istället för is i gin o tonicen.
Super gooo!
Christoffer
14-03-2005, 17:59
Det ska jag absolut göra, men då får jag köpa mer, nu när det
är så billigt!
Men jag gjorde en marmelad av tranbär och jordgubbar, vilket
blev otroligt gott! Helt geleartad blev den.
Min fråga är... måste man tillsätta något konserveringsmedel
till detta? Kommer den att mögla eller missfärgas om man inte
tillsätter något?
Har köpt askorbinsyra och natriumbensoat, men är osäker på om
jag verkligen behöver använda det.
Susanna
14-03-2005, 19:10
Det lät väldigt gott med tranbär och jordgubbar! Det ska jag pröva.
Jag brukar frysa marmelad/sylt i mindre förpackningar och bara ha en framme åt gången. Då brukar det fixa sig utan konserveringsmedel. Har jag ont om plats i frysen brukar jag ha i konserveringsmedel, det är så trist när saker möglar....
Christoffer
14-03-2005, 19:31
Vad är det för konserveringsmedel man ska använda sig av då?
På sylburkarna i affären har de tillsatt kaliumsorbat, men sådant
hittar jag inte i påsar...
netaave
15-03-2005, 18:57
Tranbärssylt
Ca 1 kg tranbär
4 dl vatten
6-8 dl socker
Rensa och skölj bären, som ska vara frostnupna
Lägg dem i en syltgryta. Häll på vattnet. Hetta upp långsamt och koka i 15 min.
Dra grytan från värmen. Rör i sockret. rör då och då tills sylten är kall.
Skumma sylten väl.
Ös upp på väl rengjorda burkar och tillslut.
Tranbärsdessert
Lägg frysta tranbär i portionsskålar.
Koka upp 1 dl kaffegrädde, 1 dl vispgrädde, 3 msk socker, 1 msk sirap och ½ msk smör
Koka till såsen tjocknar, smaka av med 1 msk vanillinsocker och 1 msk kakao
Häll den het över de frysta bären.
Tranbärsgelé
1 kg tranbär
5 dl vatten
9 dl socker/avrunnen saft
Bären bör vara knappt mogna. rensa och skölj. Låt dem rinna av.
Koka eller ånga bären, sila eller vrid saften. Pröva om den innehåller tillräckligt mycket pektin för gelébildning genom att blanda 1 tsk saft med 1 tsk starksprit. Låt stå 30 sek. om det bildas gelé räcker pektinet annars måste pektinpreparat tillsättas.
Mät saften och häll den i en gryta. Koka saften 3-5 min.
Rör ner sockret, lite i sänder, ¨å att det hinner lösa sig. Låt geléet koka försiktigt utan omrörning 10-15 min. Gör geléprov.
Kokar geléet för kraftigt blandar sig skummet med saften och det blir inte klart, kokar det för länge blir det segt.
Ta grytan från värmen och låt den färdigkokta gelémassan stå några minuter. Ta försiktigt bort skummet med en hålslev. Ös upp geléet på varma glas, låt det kallna innan ni försluter.
Christoffer
15-03-2005, 19:10
Varför behövs det inget konserverings eller antioxideringsmedel när man kör med tranbär? Finns det några sådana ämnen i tranbäret?
Tingstäde
15-03-2005, 20:56
... tranbär .... mmmm
På min tid (förra århundradet) i Västerbotten så tog man tranbären när frosten nypit i dem. Väl hemma så rullade man dem i en blandning av florsocker och äggvita så att tranbären fick ett vitt skal. Så ställdes detta in i kylen - och var bästa och följande dagar det ljuvligaste snask man tänkas kan.
MVH Tingstäde
netaave
15-03-2005, 21:24
Tranbär är precis som lingon, sitt eget konserveringsmedel och innehåller också mycket pektin varför man oftast inte behöver tillsätta det.
Christoffer
15-03-2005, 22:17
Perfekt! Då behöver jag inte tillsätta något.
Förresten skulle det nog kännas konstigt att tillsätta pektin till
tranbären, med tanke på hur bra tranbärssylten stelnar.
ninnisky
15-03-2005, 23:36
CITAT (netaave @ 15-03-2005, 21:24)
Tranbär är precis som lingon, sitt eget konserveringsmedel och innehåller också mycket pektin varför man oftast inte behöver tillsätta det.
"konserveringsmedlet" är i detta fallet bensoesyra. d v s ersätter natriumbensoatet som man annars tillsätter i andra sylter.
Tranbär är så himla gott.... undrar om det finns några kvar att köpa nu.
Blev så sugen på tranbärssylt
netaave
16-03-2005, 11:12
Frysta brukar väl finnas att köpa året runt
Christoffer
16-03-2005, 12:10
Det fanns några påsar med färska, ofrysta kvar då jag var där, men jag hoppas att de tar in fler. De är verkligen en suverän ersättare för lingonen.
Storkis
27-03-2005, 17:58
CITAT (Tingstäde @ 15-03-2005, 21:56)
... tranbär .... mmmm
På min tid (förra århundradet) i Västerbotten så tog man tranbären när frosten nypit i dem. Väl hemma så rullade man dem i en blandning av florsocker och äggvita så att tranbären fick ett vitt skal. Så ställdes detta in i kylen - och var bästa och följande dagar det ljuvligaste snask man tänkas kan.
MVH Tingstäde
Det där lät bra!
Har du nån aning om hur propotionerna ska vara mellan florsockret och äggvitan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.