Full version: flicköga
farbror B
jag är så förtjust i gult och har snart alla sorters Stånds i min trädgård, Gullribs, Kungsljus Lysimachia mm

Min nya favorit, Flicköga, ska ju vara perenn men jag får det inte att lyckas när jag sår dom.
Likaså har jag problem med min röda rudbeckia som även den är oerhört svårflörtad. den dyker trofast upp varje sensommar, men sprider sej inte alls.

berätta för mej hur ni lyckas wub.gif
Eva i Skåne
Bra att du tog upp detta med flicköga.
Min pappa är också väldigt förtjust i dom och han beklagade sig häromdagen att de inte grodde. Han hade fått frön från en granne.

Behöver de kanske stå ute ett tag?
kerstin z5-6
Vad heter den eg -det finns även ett ettåring som heter så
jag rek Heliopsis o Coreopsis -bägge gula o trevliga sorter helt perenna
GroPia
Flicköga sådde jag i vanlig simpel jord i slutet av juli i växthuset och de grodde fantastiskt, lätta att övervintra i krukor. Kanske knepet med dem är att de vill ha väldigt varmt vid groning för det blir det ju i ett växthus.
kerstin z5-6
Övervintrar .. mmm -du talar om den icke härdiga sorten då ....
Har farbror B sett denna goding smile.gif ?

Eremurus bungeii-jättestäpplilja ?
eller
Den ljust citrongula
Trollius Alabaster ?
Eva i Skåne
Det "flicköga" jag undrar över är garanterat det nedersta,
men nu var ju inte frågan min från början blink.gif

Jag har inte sett den själv, bara fått beskrivning. Stämmer det att den är perenn Kerstin?
Gåsis
Den nedersta - inte bilden väl, det är en trollius biggrin.gif
Men coreopsis kan vara sterila, inte alla sorter går att fröföröka, kan det vara en sån din pappa försöker så?

/Åsa
kerstin z5-6
Nä -mina ex har inget med Flicköga att göra-det var ex på gula blommor till farbror b s rabatt med gulingar smile.gif - den jag känner till som heter så
heter Coreopsis grandiflora och är perenn.
Min bild visar trollius alabaster
Eva i Skåne
Aha, jag missförstod biggrin.gif wub.gif

Fin guling iaf.
farbror B
Coreopsis är det !
farbror B
var får man tag i denna .. Eremurus bungeii då??
läcker=)

Nån som har fler bra gula tips?=)
kerstin z5-6
Här smile.gif
[ Eurobulb
Jättebra lök o knölsajt -gör en koll bland vänner o grannar -fritt hemkört utan frakt -du bestämmer leveransvecka via mail -om ni kommer upp i 90 euro
har beställt från dem massor av år -Dahlia , Eremurus gladiolus crambe på våren -samt alla typer av vårlökar som man beställer i augusti för leverans i sept okt
priserna är mycket bra o kvaliten likaså
farbror B
tack kerstin, ska genast glutta igenom sajten =)

Låter på mej som om jag har en fin trädgård, genomtänkt och så, men ibland känns det mest som ett kaotiskt hopkok av växter jag fått/köpt.
Tomten är en gammal kommunal sådan och saknade helt och hållet land och rabatter, vilka jag fått gräva/fylla på själv.
Mitt problem är att rabatterna då ligger direkt på backen, vilket inte gör dem mindre vackra, men besvärliga att rensa och hårdare i jorden.
Ge mej gärna några tips på hur jag ska höja upp, både dem och trädgårdens kvalitet.

Gult är i alla fall min favoritfärg och nu vill jag leta ut någon bra rosbuske i gult också. Finns det nån gul vresros?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon