Full version: Behöver vägledning!
johannareb
Vi har köpt hus och har trädgård för första gången. Vet ej vad som kommer att komma upp i rabatterna ännu, men är ivrig att testa lite eget nu första året. Jag skulle behöva tips på vad som är lättodlat och bra att börja med (jag är hopplös med växter i vanliga fall!) av
-grönsaker
-kryddväxter
-BLOMMOR
Är väl mest intresserad av att få en prunkande sommarblomsterrabatt..
rolleyes.gif

Snälla - HJÄLP!!-
Louise i Göteborg
En mycket bra lite-av-varje bok är 'Boniers stora bok om Din Trädgård' med Karin Berglund som huvudförfattare. Den är några år nu men fortfarande bra. Den finns på bokrean.

Här står en hel del om en hel del, tillräckligt (tycker jag) för att avgöra om man vill ängna sig åt just denna gren av trädgårdsodling eller inte. En utmärkt nybörjarbok alltså!

Ett litet råd (omöjligt att följa) ta det lungt i början och låt trädgården visa vad den kan. Är det en gammal trädgård kan det finnas en hel del som är värt att ta om hand.
Ingan
Skriver under på Berglunds vägledning. Har själv nyligen köpt hus och lärt mig mycket av henne.
Första tiden har vi ägnat åt att förvalta det vi har, väntat på det som kommer upp och beskurit och jordförbättrat.
För en prunkande sommarrabatt vill jag dock rekomendera vit malva "Lavatera trimestris" som jag sådde förra året.
Mycket lättodlad med vackra blommor.
Hälsningar Ingan
abborrmaster
säjer bara en sak... EXTRIMENTERA!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon