Dzad
Växer ju mycket småbuskar och småträd i skogen... Tycker dock att det är svårt att känna igen dem, speciellt på vintern.

Vide har väl ganska brun stam och så de karakteristiska vita knopparna, men är det också vide som har gyllene knoppar (nån gång före de vita ludna utvecklas kanske)?

Är det rönnen som har de stora ovalspetsiga knopparna?

Här är några mörka bilder på knoppar på småbuskar i skogen.

http://www.odla.nu/album/data/dzad/2325_p24125.jpg
http://www.odla.nu/album/data/dzad/2325_p24127.jpg
http://www.odla.nu/album/data/dzad/2325_p24126.jpg

På den nedersta bilden är det väl björk (eller asp?), men de andra är kanske vide då igen? Eller ser asp ut så där...

Blir frustrerad av att främst kunna känna igen dem på bladen. smile.gif
Big Gardener
Ledsen, men det är bedrövligt mörka bilder. laugh.gif Nästintill omöjligt att se.

Klipp av ett årsskott, ta in det och fotografera det i ordentligt ljus så går det nog bättre att bestämma. Ta en helhetsbild och minst två närbilder på olika knoppar och få dessa skarpa.

Vill du lära dig bestämma på bar kvist så föreslår jag att du markerar ut träd eller buskar med färgade tejpremsor eller soretiketter på sommaren då du vet vad det är för något. Gå sen tillbaka på vintern och studera knopparna noga. På så sätt lär du dig mycket.

Den översta bilden gissar jag är någon typ av rönn.
KURT
Se litteraturtips i tidigare diskussion:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c679df6113ee095
kristerh
Svårt att se som sagt, men jag tycker bild 2 ser ut som vide,
bild 3 tycker jag ser ut som asp,
bild 1 har jag ingen aning om wink.gif
krister
Dzad
Ja, det låter väl ganska troligt. 1: rönn, 2: vide och 3: rönn.

Tänkte att ni kanske kunde se ändå, bara på grenbyggnad och knopparnas form. smile.gif
Väldigt mörka bilder, tyvärr, ja.

Ingen som vet vilket trädslag som har gyllene knoppar den här tiden, zon 5?

Skall nog inte markera allt för mycket i allmän skog... vet inte om man får det, om om man gär det så förfular ju det en hel del.

Är redan mycket enklare på träd som är en 2 meter eller så att bestämma dem på vintern.

Sälg, asp och vide ger mig problem som småttingar.
CGB
Det är svårt att på basen av bilderna sluta sig till vilken buske eller träd det kan vara frågan om.

Rönn, Sorbus aucuparia har gråludna skott. Amerikansk rönn, Sorbus americana har stora svarta och klibbiga knoppar. medan Sorbus 'Dodong' också har rätt stora knoppar, men de är varken klibbiga eller svarta utan rödaktiga.

Salixarter känns igen på att de har endast ett knoppfjäll. Salix daphnoides, daggvide har rödbruna skott och långa 'osynliga' knoppar med tydliga 'videkissor'. Salix purpurea, rödvide har brunröda skott med korta internoder. Salix viminalis, korgvide har håriga sammetslena toppskott. Salix caprea, sälg har ofta grönaktiga skott på skuggsidan medan de är brunare på solsidan(!) Själva grenen är grönaktig.

Asp, Populus tremula har en mycket hård spetsig och taggformad knopp medan balsampoppeln, Populus balsamifera känns igen på en större klibbig och väldoftande knopp.

Är växt nr 2 ett träd eller en buske? Hurudana blommor får den? Kvisten påminner något om formen på en smällspirea, Physocarpus opulifolius. I såfall skall barken vara risig och strimmig och fläckigt brunaktig.
Ingo
Håller med om att 1:an förmodligen är en rönn och att 2:an skulle kunna vara något slags salix (vide/sälg) men en hel del annat också.

3:an är nog ett ungt träd snarare än buske, förmodligen ett exemplar som har utsatts för en del misshandel av djur eller människa att döma av hur det har förgrenat sig på en del ställen. Någonting starkväxande, kanske med tendens till flerstammighet, fast det skulle kunna vara en följd av ev. misshandel.
Den ser för kraftig ut i växten och för ljus i barken för att vara björk. Rönn är jag också mycket tveksam till - ungrönnar brukar vara väldigt upprätta och skjuta mycket raka skott och dessutom ser knopparna för trubbiga ut. Asp...nja, jag är osäker men brukar de inte se mer rakt uppåtsträvande ut med tunnare sidogrenar och har inte den här för stora knoppar för en asp?

Lättare att säga vad det inte är än vad det är - sammantaget är jag böjd att gissa på sälg därför att jag tycker att jag har sett unga sälgar som fått ett liknande växtsätt efter litet stryk (att sälgen har fått stryk alltså, inte jag tongue.gif). Men vem vet - du får ge oss facit när löven spruckit ut!
Dzad
Okej... menade förresten 3: asp... och inte rönn igen. smile.gif
Fast kan nog mycket väl vara sälg också.

Skall försöka ge er facit då värmen sprider sig över landet igen... lite svårt dock, för jag har redan glömt var växterna stod! laugh.gif
Nåja de borde finnas på ungefär samma ställe så jag ska se nästa gång jag e ute i skogen om jag hittar dem igen. smile.gif
Dzad

Lite bättre bilder den här gången. smile.gif

Såg ett ganska stort träd, planterad i ett grönområde, med dessa jätteknoppar. Vad är det för ett träd?
Knopparna är minst lika långa som min nagel.
Åsa, mälardalen zon 2
Någon slags poppel tycker jag det ser ut som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon