Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2005, 14:58
Alltid lika kul att öppna fröpaket från Runåbergs och iår var det bara en sort som var restnoterad (Gelber schnittmangold).
Och iår fick jag 4 påsar provfrö av dem, de sorter jag ska testa iår är:
Tomat Alaskan Fancy (som jag även testade förra året men de vill väl kanske se hur den fungerar en bra sommar)
Sommarsquash White bush Lebanese
Cossallat Blushed Butter
Hjälmböna
kerstin z5-6
11-03-2005, 16:10
Härligt med prassel från nya fröpåsar:)
Anna Maria
11-03-2005, 19:17
Någon mer än jag som är missnöjd med grobarheten hos Runåbergs fröer i år?
Har sått Ricin - tre har grott av femton fröer.
Tomaten Outdoor Girl är också seg, Cheerio likaså. Rosmarin blev det heller inte många av hittills.
Kanske den dåliga sommaren förra året bär skulden?
Maria i Västerås
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2005, 19:59
Har inte testat med tanke på att jag fick fröerna nu, men dålig grobarhet kan också bero på ljuset, inte bara sommaren. På vintern finns det mycket mörkrött ljus som hindrar groning och rotning, ju längre fram på våren man väntar desto bättre går sådden, och med ricin och tomat brukar det vara lagom att så mars-april. (+runåbergs odlar inte alla fröerna själva mycket köper de utomlands precis som många andra fröfirmor så allt kan nog inte skyllas på att vi hade dåligt väder i sverige, men visst de odlar en del sorter själva och där kan vädret spela roll ifall du har råkat köpa de sorter som odlats i den del av världen med dåligt klimat förra sommaren, då blir inte fröerna fullmatade vilket ger sämre groning).
Runåbergs verkar vilja att kunderna talar om hur sådden går så tycker du att de har haft dåliga fröpartier i år så tror jag att de uppskattar att få veta det, det kan ju hända att det är en ny fröleveratör de har i år på just de sorterna och då är det nog bra för dem att få veta om leverantören är bra eller dålig.
Själv upptäckte jag nu när jag gick igenom fröerna att jag fått en extra påse Baby Boo squash jag hade bara beställt och betalat för en påse men jag fick 2 jag ser det som en bonus. + Det är alltid trevligt med företag som skriver en personlig hälsning för hand på leveranssedeln (ang. mina kommentarer om förra årets provfrö) + avslutar med -Ha en skön vår!
Susanna
12-03-2005, 10:35
Jag handlade för första gången från Runåbergs i år. Jag har inte haft några problem alls med grobarheten, fast å andra sidan har jag bara satt kronärtskockor, chili och basilika ännu. Jag väntar nu på min andra beställning från dem (datorn skickade en beställning utan min vetskap för några dagar sedan!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.