|
Full version: "Nysvensk" ?
CITAT (Evgeni @ 04-10-2005, 16:52) CITAT (LadyG @ 04-10-2005, 16:46) Då är jag en dålig svensk, för jag håller på den som ligger under  Då är du i alla fall inte lik min syrra under hela vår uppväxt hejade hon på Sovjet, - Eftersom de var de enda som vann Det var en ständig fajt oss emellan om det, eftersom jag "naturligtvis" hejade på Sverige  Men det är ju ett smart sätt att slippa bli besviken  Å andra sidan får man inga glada överraskningar heller...
Mig kvittar det vad man kallar dom.
Hälsningar ifrån en Christian som är mätt.
birgitek
04-10-2005, 18:49
Eftersom jag är född i Sverige så är jag väl svensk var än i världen jag bor. Samma sak gäller val dom som är födda i Norge, Irak Italien osv. Nysvensk låter inte bra tycker jag. Birgit Ek
Hannele
04-10-2005, 21:48
CITAT (birgitek @ 04-10-2005, 19:49) Eftersom jag är född i Sverige så är jag väl svensk var än i världen jag bor. Du blir inte automatsik svensk bara för att du är född här.
CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 22:48) Du blir inte automatsik svensk bara för att du är född här.  Bli man inte? "Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det? Nån som vet?
CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 22:48) Du blir inte automatsik svensk bara för att du är född här.  Kanske inte... men hur definierar du "svensk"? Vad är det som man måste vara, eller ha, eller tycka, för att vara svensk? Är det knutet till medborgarskap? Födelseplats? Etnicitet? Vissa kulturella värderingar?
Hannele
04-10-2005, 22:01
CITAT (cic @ 04-10-2005, 22:50) "Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det? Ja, efter några incidenter med pappor, som rövade bort sina barn, ändrade man barnets medborgarskap efter modern. Dubbelmedborgarskap är ganska nytt i Sverige, funnits länge i andra länder.
CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 23:01) CITAT (cic @ 04-10-2005, 22:50) "Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det? Ja, efter några incidenter med pappor, som rövade bort sina barn, ändrade man barnets medborgarskap efter modern. Dubbelmedborgarskap är ganska nytt i Sverige, funnits länge i andra länder. Tack för upplysning! Man lär sig något nytt varje dag..
Håller med alla som tycker att 'nysvensk' är ett knäppt ord, vet inte vem som hittat på det eller vadför. Min dotter flyttade till sverige när hon var 4 år och är idag 8, jag ser henne som 'helsvensk', hon har inga minnen från sitt tidigare hemland och kan inte relatera till så mycket annat än Sverige och svensk kultur. Per definition är hon invandrare och hennes evt. barn kommer att vara 2:a generationens invandrare. Tror snart att det är dags att lägga ner alla dessa definitioner på vad folk är eller ska/borde vara. Du är vad du vill och kallar dig det som passar dig själv. Det kanske blir krångligt för SCB men vi kan ju inte leva för dom alena. Själv är jag nyskånsk och stolt !
Snöflinga
04-10-2005, 23:01
Varför inte : invandrad svensk i första generation och sedan svensk
pisanggoreng
05-10-2005, 05:10
CITAT (cic @ 04-10-2005, 23:03) CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 23:01) CITAT (cic @ 04-10-2005, 22:50) "Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det? Ja, efter några incidenter med pappor, som rövade bort sina barn, ändrade man barnets medborgarskap efter modern. Dubbelmedborgarskap är ganska nytt i Sverige, funnits länge i andra länder. Tack för upplysning! Man lär sig något nytt varje dag..  Tillägg: Om pappan har svenskt medborgerskap och mamman något annat medborgerskap så får barnet svenskt medborgerskap. Så var det i varje fall i vårt fall (och andra som jag känner till). Är dock inte säker på att det gäller helt generellt.
CITAT (pisanggoreng @ 05-10-2005, 06:10) CITAT (cic @ 04-10-2005, 23:03) CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 23:01) CITAT (cic @ 04-10-2005, 22:50) "Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det? Ja, efter några incidenter med pappor, som rövade bort sina barn, ändrade man barnets medborgarskap efter modern. Dubbelmedborgarskap är ganska nytt i Sverige, funnits länge i andra länder. Tack för upplysning! Man lär sig något nytt varje dag..  Tillägg: Om pappan har svenskt medborgerskap och mamman något annat medborgerskap så får barnet svenskt medborgerskap. Så var det i varje fall i vårt fall (och andra som jag känner till). Är dock inte säker på att det gäller helt generellt. När min syster fick barn med en svensk medborgare blev hon och barnet svenska medborgare automatiskt. Men i det fallet råkade skattemyndigheten göra fel... Jag är född i finland, är finsk medborgare fortfarande av ren lathet. Vid valår funderar jag varje gång att byta, men sen blir det inte av. Känner mig helsvensk, har bott här sedan jag var 6 år gammal, tänker på svenska, drömmer på senska och finskan har blivit dålig sedan jag träffade min svenske man för 14 år sedan. Men om någon frågar säger jag alltid att jag kommer från finland. Men vill inte bli kallad nysvensk, hellre då svensk eller svensk finne. Numer är man visst stockholmare också. Flyttade från stockholms län till västmanland för ett par år sedan och i den här byn är man då stockholmare för alltid. Min granne har bott här i 30 år men kallas fortfarande för stockholmarn.... Konstigt, för jag har aldrig sett mig som stockholmare, det var ju flera mil till stockholm från där jag bodde förut...
birgitek
05-10-2005, 07:12
CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 22:48) CITAT (birgitek @ 04-10-2005, 19:49) Eftersom jag är född i Sverige så är jag väl svensk var än i världen jag bor. Du blir inte automatsik svensk bara för att du är född här.  Tänk, det tycker jag. Är man född i Sverige så är man svensk såvida inte föräldrarna, oberoende av ursprung, bara bodde här tillfälligt. Birgit Ek
pisanggoreng
05-10-2005, 07:15
CITAT (birgitek @ 05-10-2005, 08:12) CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 22:48) CITAT (birgitek @ 04-10-2005, 19:49) Eftersom jag är född i Sverige så är jag väl svensk var än i världen jag bor. Du blir inte automatsik svensk bara för att du är född här.  Tänk, det tycker jag. Är man född i Sverige så är man svensk såvida inte föräldrarna, oberoende av ursprung, bara bodde här tillfälligt. Birgit Ek (Ni tycks mena olika saker: Hannele tänker på medborgerskap (tror jag) medan birgitek tänker på en mer allmänk känsla av "svenskhet" (tror jag)).
Hannele
05-10-2005, 07:50
CITAT (Anne R @ 05-10-2005, 07:21) Jag är född i finland, är finsk medborgare fortfarande av ren lathet. Min kompis, född i Sverige, var finsk, fast hon aldrig någonsin varit där. Som vuxen åkte hon dit för första gången och jobbade som svensklärare.
Hannele
05-10-2005, 07:52
CITAT (pisanggoreng @ 05-10-2005, 06:10) Tillägg: Om pappan har svenskt medborgerskap och mamman något annat medborgerskap så får barnet svenskt medborgerskap.
Så var det i varje fall i vårt fall (och andra som jag känner till).
Är dock inte säker på att det gäller helt generellt. Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk.
Men alla som bor här utan medborgarskap, missar ni/de "bara" riksdagsvalen? Och militärtjänst? (vilket var ett skäl till att en av mina kompisar behöll brittiskt pass).
Finns det inga fördelar med att skaffa svenskt medborgarskap, om man nu ändå bor här? För finländare, norrmän, danskar etc. Att det kan finnas fördelar för folk som flyr från diktaturer är ju självklart. Vill exempelvis försäkringsbolag lika lättvindigt försäkra utlänningar? Vill bankerna låna ut pengar? Hur är det med pensioner? Studielån? Etc.
CITAT (Pirum @ 05-10-2005, 10:57) Men alla som bor här utan medborgarskap, missar ni/de "bara" riksdagsvalen? Och militärtjänst? (vilket var ett skäl till att en av mina kompisar behöll brittiskt pass).
Finns det inga fördelar med att skaffa svenskt medborgarskap, om man nu ändå bor här? För finländare, norrmän, danskar etc. Att det kan finnas fördelar för folk som flyr från diktaturer är ju självklart. Vill exempelvis försäkringsbolag lika lättvindigt försäkra utlänningar? Vill bankerna låna ut pengar? Hur är det med pensioner? Studielån? Etc. Vad jag vet är det riksdagsvalet och att jag inte får beträda viss militär skyddsområde, jag kan ju vara där för att spionera för finland...  Fast där har jag varit olydig ett antal gånger... Jo, när jag skulle söka studielån fick jag intyga att tillbakaflytt till finland inte var aktuellt för min del. För övrigt har jag inte märkt någon skillnad på bank, försäkringsbolag mm.mm. Jobbar man i sverige och betalar skatt till svenska staten har man samma rätt till pension oavsett medborgarskap. Jo, jag får rösta i finland, men det har jag aldrig brytt mig om.
Hm, men du fick rösta i EMU-valet i Sverige antar jag? EU-valet, får du rösta för Sverige eller Finland där? Eller i båda länderna?  (Vad gäller EMU-omröstningen så menar jag att enbart svenska medborgare borde fått rösta)
grycken
05-10-2005, 11:06
Mina barn är svenska medborgare båda två trots att de har en utländsk far. När det äldsta barnet föddes var vi inte gifta, när det yngsta föddes var vi gifta.
Däremot räknas de som invandrare eftersom de har en utländsk förälder, fast de är födda och uppvuxna i Sverige. Men det är väl mest av statistiskt intresse.
Då är ju följdfrågan : vadför är det statistiskt intressant ??
Enda anledningen är att man vill dela upp folk i det klassiska "vi och dom".
CITAT (Gurkan @ 05-10-2005, 12:13) Då är ju följdfrågan : vadför är det statistiskt intressant ??
Enda anledningen är att man vill dela upp folk i det klassiska "vi och dom". Om statistik kan visa att dessa barn pga exv ett utländskt efternamn diskrimineras på arbetsmarknaden så tycker jag att det är intressant. Så att man kan förändra till det bättre. Men visst kan man vränga till statistik så den blir helt galen. Tjejer har exempelvis bättre betyg, statistiskt sett, än killar. Alltså är skolan sannolikt anpassad tjejer, och bör fortast möjligt förändras så att killar kan ta mer plats och få mer uppmärksamhet. Eller?
grycken
05-10-2005, 11:41
Tjejer har bättre betyg men killar tar ju mer plats och får mer uppmärksamhet! Det ena utesluter väl inte det andra!
Inga från Närke
05-10-2005, 12:18
CITAT (grycken @ 05-10-2005, 12:06) Mina barn är svenska medborgare båda två trots att de har en utländsk far. När det äldsta barnet föddes var vi inte gifta, när det yngsta föddes var vi gifta.
Däremot räknas de som invandrare eftersom de har en utländsk förälder, fast de är födda och uppvuxna i Sverige. Men det är väl mest av statistiskt intresse. Är du säker på detta. Det borde vara så att barn nummer 1 har svenskt medborgarskap och barn nummer 2 utlänskt eftersom ni var gifta då, om inte din make har svenskt medborgarskap. Min sambo kallar sig för licenssvensk eftersom han kom från Finland och ansökte om svenskt medborgarskap som han då fick ett papper på att han är. Jag har varit dansk medborgare fram till jag var 14 år då blev min pappa svensk medborgare och fick göra lumpen på den tiden för att bli svensk. Han ansökte om detta 3 år efter min brors födsel eftersom han inte ville att han skulle göra lumpen och eventuellt bli inkallad till Danmark om det skulle bli krig. Så var reglerna då för drygt 45 år sedan.
CITAT (grycken @ 05-10-2005, 12:41) Tjejer har bättre betyg men killar tar ju mer plats och får mer uppmärksamhet! Det ena utesluter väl inte det andra! Nej, men min poäng var ju att visa att med statistik kan man "bevisa" vad som helst  För övrigt så känner jag inte igen mig i att killar tar mer plats och får mer uppmärksamhet. I de klasser jag gått har det nästan uteslutande varit tvärtom, förutom på gymnastiklektionerna. Och möjligen syslöjden Men, så är jag kanske en aning "hemmablind" också, eftersom jag dels är kille, dels föredrog att sitta i ett hörn och varken synas eller höras på lektionstid  Jag är dock helt övertygad om att lärare särbehandlar elever på ett negativt sätt ibland, oftast helt omedvtetet. Andra personer har säkert andra erfarenheter.
Jag tycker själv om statistik och vet att den är ett viktigt och kraftfullt verktyg i många sammanhang. Min reaktion var mest på att definiera en grupp, "invandrarna", på ett sådant sätt. Och framför allt statistik som delar in människor i grupper bör man vara försiktig med.
En 70årig analfabet fåraherde från Afganistan hamnar i samma kolumn som en 23årig civilingenjör från Kanada. Båda är ju invandrare ...
Har svårt att se hur denna grupp skall kunna betraktas som en homogen grupp som man ska dra slutsatser om.
Hannele
05-10-2005, 16:11
CITAT (Gurkan @ 05-10-2005, 16:57) Min reaktion var mest på att definiera en grupp, "invandrarna", på ett sådant sätt. Och framför allt statistik som delar in människor i grupper bör man vara försiktig med. Det klarar vi så bra utan hjälp av Statistiska Centralbyrån. Många ser inte en vuxen hitflyttad engelsman som invandrare, men en turk född i Sverige får vara invandrare hela sitt liv.
Hannele
05-10-2005, 17:57
CITAT (Pirum @ 05-10-2005, 11:54) Hm, men du fick rösta i EMU-valet i Sverige antar jag? EU-valet, får du rösta för Sverige eller Finland där? Eller i båda länderna?  Finländare, polacker, amerikanare och många många fler får ha dubbel medborgarskap numera, om de så önskar, så de får rösta i båda länderna.
Ok, det låter rimligt. Fast jag tycker det är underligt om man får rösta både i Sverige och Danmark till EU-parlamentet exv, då får man ju två röster till samma parlament. (Och personer utan svenskt medborgarskap alls bör IMHO inte få rösta i EMU-omröstningar, eller liknande)
Hannele
05-10-2005, 19:39
CITAT (Pirum @ 05-10-2005, 20:26) Ok, det låter rimligt. Fast jag tycker det är underligt om man får rösta både i Sverige och Danmark till EU-parlamentet exv, då får man ju två röster till samma parlament. Tja, danskar röstar på danska ledamöter och svenskar röstar på svenska ledamöter, eller om det nu är riksdagsledamöter de röstar. Dubbelt kan det aldrig bli.
*Felix matte*
05-10-2005, 21:45
CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 20:39) CITAT (Pirum @ 05-10-2005, 20:26) Ok, det låter rimligt. Fast jag tycker det är underligt om man får rösta både i Sverige och Danmark till EU-parlamentet exv, då får man ju två röster till samma parlament. Tja, danskar röstar på danska ledamöter och svenskar röstar på svenska ledamöter, eller om det nu är riksdagsledamöter de röstar. Dubbelt kan det aldrig bli. Jamen om man har rätt att rösta i två länder så kan man ju t.ex rösta i Sverige på Svenska ledamöter... i Danmark på Danska ledamöter och då har man ju avgett dubbla röster. Det tycker jag är alldeles åt hel...a.
grycken
06-10-2005, 07:23
Inga!
Bägge mina barn har svenska pass, så jag är helt säker på att de är svenska medborgare!
Så här står det i lagen enligt länk i tidigare inlägg:
Förvärv av svenskt medborgarskap vid födelsen
1 § Ett barn förvärvar svenskt medborgarskap vid födelsen, om 1. modern är svensk medborgare,
Barnet får även svenskt medborgarskap om det har en utländsk mamma och svensk pappa, bara det föds i sverige, föds barnet i moderns hemland så kan man söka dubbelt medborgarskap.
pisanggoreng
06-10-2005, 07:38
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:28) så kan man söka dubbelt medborgarskap. såvida båda länderna tillåter dubbla medborgerskap (vilket inte alla gör).
CITAT (pisanggoreng @ 06-10-2005, 08:38) CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:28) så kan man söka dubbelt medborgarskap. såvida båda länderna tillåter dubbla medborgerskap (vilket inte alla gör). Om barnet är fött i ett annat land, så får det medborgarskap i det landet, förutsatt att ena föräldern är medborgare i det landet. Svenskt medborgarskap kan då sökas, för i sverige tillåts dubbelt och dom andra länderna tar juh inte automatiskt bort medborgarskapet som barnet fötts till. Däremot så är det inte alls lika lätt att söka dubbelt om barnet fötts i sverige och det andra landet inte godkänner dubbelt.
Hannele
06-10-2005, 07:58
CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).
pisanggoreng
06-10-2005, 08:02
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:47) Svenskt medborgarskap kan då sökas, för i sverige tillåts dubbelt och dom andra länderna tar juh inte automatiskt bort medborgarskapet som barnet fötts till. Är du säker på det? (Alltså att ett annat land inte "tar bort" det ursprungliga medborgerskapet om landet inte tillåter dubbla medborgerskap?) Tycker det låter lite konstigt, men jag vet inte exakt hur det är.
CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 08:58) CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).  Självklart blir barnen svenska om föräldrarna är svenska. Tänk om jag och sambon åker till Kenya, där föder hon barn två månader för tidigt, inte fasen blir barnet kenyan för det  Eller jag kanske missförstod dig Hannele i din mening/undermening+
MrNorth
07-10-2005, 06:48
Jag antar att ordet "nysvensk" tillkom då det under de senaste åren har varit en abnormal tillströmning av "icke svenskfödda", och att gemene man helt enkelt inte viste vad man skulle kalla dem. Ord som S***t*****e och b***** är ju inte speciellt trevligt, men man behövde väl helt enkelt ett ord för att skilja på dem och svensken... anledningen till det låter jag vara en öppen fråga. Personligen tycker jag att invandrare låter bättre, för säger jag "det var ett gäng invandrare och bråkade i simhallen i fredags" (vilket det faktiskt var, i karlskrona, väktare fick tillkallas). Då är det nog väldigt få som tror att jag menar ett gäng finnar som invandrade till sverige för 30 år sedan. Man *vet* vad jag menar...
Tyvärr är detta ämnet väldigt infekterat, och idag är det knappt nån som vågar säga nånting om det utan att bli kallad rasist. Men då och då är det ju faktiskt några som vågar säga ifrån, ett bra exempel på detta var en dörrvakt och polis som i lokaltidningen berättade för politikerna exakt hur deras arbetssituation ser ut, samt vilka som stod för merparten av bråken och slagsmålen. Visst, de fick skit för att de gick ut med sånt, men en annan är också ute "i svängen" en del och ser med egna ögon vad som händer och sker. Jag har även varit ute i lite större städer som malmö, och där är det ännu värre än i lilla karlskrona. Men tydligen är det bara svensson som ser detta, politikerna verkar blunda och slå dövörat till när dylik kritik kommer upp.
En annan sak jag funderat på är programmet Efterlyst, undrar hur länge de får fortsätta innan Hasse blir stämplad som rasist för att "invandrare, nysvenskar... take your pick" står för merparten av brotten han tar upp. En kvinnlig reporter blev ju tom överfallen i Rosengård.... Skrämmande. Är detta en konspiration från nazistpartierna eller är det verkligheten, hur grym och skrämmande den än kan verka?
Politiker, vakna! Ta tag i situationen innan den blir er övermäktiga.
/Henrik - som inte har nåt emot invandrare, endast brottslingar.
Anki på Öland
07-10-2005, 09:20
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 09:02) CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 08:58) CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).  Självklart blir barnen svenska om föräldrarna är svenska. Tänk om jag och sambon åker till Kenya, där föder hon barn två månader för tidigt, inte fasen blir barnet kenyan för det  Eller jag kanske missförstod dig Hannele i din mening/undermening+  Inte alls självklart att barnen blir svenska medborgare, eller rättare sagt det medborgarskapet föräldrarna har. Hur det är just i Kenya vet jag inte men i USA är det är som Hannele säger. (åtminstone har varit) Har en kompis vars båda föräldrar är brittiska medborgare, själv är hon född i USA alltså amerikansk medborgare och systern föddes i Schweitz (tror jag det var) och har Schweitziskt medborgarskap. Snacka om internationell familj! Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|