Full version: "Blå ris/Regn"
mollys_matte
Vet inte vad växten heter, blåris, eller kanske blåregn? Är någon typ av sommariris tror jag (läs, säger farmor!!!)
Iallafall, den klassas nog inte som ogräs, för den kan kanske vara fin som bakgrund till lägre växter, men den har sanslösa rötter!!!
När jag flyttade in i min "radhuslägenhet" (heter det så??) i sommras, så växte det sånna längs med hela framsidan, som jag med mycekt möda slitit med för att få bort... Kruxet är bara att rötterna finns överallt, och vissa är jättegrova! och djupt ligger de med...
Nu till våren ska jag fixa till en ordentlig rabatt där, och undrar då om någon har nåt tips hur jag ska få bort fulingarna???
Tror inte det blir populärt om jag typ gräver upp jätte djupt å så... wink.gif
zaaritha
Kan inte ana ens vad det är för växt! Blåregn är en buske....... Men; det
låter intressant!
mollys_matte
*fnissar* jag ska försöka fixa bild på iaf bladen... så fort det varit lite varmare har de nämligen kommit upp.. för att sedan dö lite när det blitt kallare...
Blir höga lixom, och.. äsch kan inte förklara... Ska försöka hitta bild eller så...
Min mormor blev iaf bestört när jag sa att jag rensat bort dem, för där hon lekte som barn växte det tydligen sånna, och de ansågs inte som ogräs...
Hos farmor däremot växer de i komposten, och de har så mycket andra växter så hon tycker att de kvittar...
Zazu
kan det vara knölklocka?
mollys_matte
finns det nån bild nånstans?
jag ahr kollat runt på sidor där jag hittat "ogräsbilder" min inte hittat dem!
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittar du knölklocka (klicka på bilderna om du vill att de ska bli större)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/camprap.html
mollys_matte
nej nej... de där är ju fina!
Är typ små taggiga blommor.. avlånga på stjälken.. *äsch* Det går itne att förklara, plus att jag ju inte sett blommorna sen juli... har bara blad sen jue
kerstin z5-6
Blåeld eccium vulgare ?
mollys_matte
neeee.... måste nästan se bladen, de är mörkgröna och lite runda när de kommer upp, men blir mer avlångt runda när de växter om jag inte minns fel...
Ska försöka kolla på biblioteket eller nåt, om jag hittar dem!
Ina
Parksallat? huh.gif
Åsa E
Gissar på någon sorts vallört (Symphytum). De har kraftiga pålrötter och man får gräva djupt för att bli av med dem. Men även om man inte blir av med alla rötter så kan man vara flitig med att rensa bort det som kommer upp, så tröttar man ut dem till slut.
Sommartorparn
CITAT (Åsa E @ 15-03-2005, 19:45)
Gissar på någon sorts vallört (Symphytum). De har kraftiga pålrötter och man får gräva djupt för att bli av med dem. Men även om man inte blir av med alla rötter så kan man vara flitig med att rensa bort det som kommer upp, så tröttar man ut dem till slut.

Håller med föregående. Finns flera sorter, varav den äkta vallörten inte sprider sig lika mycket som fodervallörten. Jag har haft den sistnämnda och har kämpat mycket för att bli av med den! Jättedjupa rötter rakt ned. Dessutom utlöpare som gör att den sprider sig. Sprider sig dessutom gärna med frö. Man kan göra nyttigt gödselvatten av dom om man klipper ner dom innan dom fröar. Innehåller mycket kalium.

Här kan du läsa vallörten:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/s...ph/welcome.html

Hur man får bort dom? Jag använde växtgiftet Roundup. (har inga skrupler) Men man måste se till att plantan har vuxit upp och bildat ordentliga bladrosetter. Sedan pensla på och låta verka till dess att plantan är helt död. Eller så låter du ytan ligga i träda en sommar och gräver gräver gräver så fort du ser dom sticka upp. Sedan får du räkna med att det kommer nytt från frön som ligger i jorden, men småplantor är lätta att ta bort.
mollys_matte
Jaaaaa... det var nog en såndär!
Vallört, den blå, tror jag, var iaf mycket lik!

Kan ju inte köra med roundup, ska ju sätta saker där! och att itne odla nåt där, finns inte med på kartan rolleyes.gif
Jag får helt enkelt gräva DJUPT när jag ska greja med rabatten, kanske lägga odlingsväv innan jag lägger i nya jorden?!
Sen får jag väl bara rensa rensa rensa då *hihi*
men tack!
Nu vet jag vad det är för grejs! biggrin.gif
Sommartorparn
Risken är att om du planterar perenner innan du är säker på att ha fått bort allt så får du ett himla trassel när allt växer upp. Då kanske du måste gräva upp dina planterade växter för att komma åt att gräva bort den vallört som växer upp. Täckning går säkert, men då blir det fråga om att byta jord tillräckligt djupt för att kunna plantera något ovanpå duken. Du kan också plantera ettåriga växter denna sommar och gräva om det hela i höst och nästa vår igen. Då borde det mesta av vallörten vara borta. Eller kväva eländet genom att täcka ett år med svart plast och ställa lite krukor och arrangemang ovanpå för att piffa upp....

Lycka till!
rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Vallört är gratis näring, ju! Dess rötter hämtar näringsämnen djupt nerifrån och transporterar upp dem till ytan.

Kan du inte göra som jag gjorde med mina tistlar, så fort det stack upp en tistel ryckte jag av den och lade ovanpå jorden, som gödning. Problemet var bara att efter ett tag kom det inte upp flera tistlar, åtminstone inte i landet.

Vallört använder man ofta till att göra gödselvatten av, precis som med nässlor. Jag läste nånstans om någon som skördade nässlor till gödning, han konstaterade att nässlorna var mycket lättare att utrota än han trott så han beklagade sin brist på nässlor!
Ewa L
CITAT (Susanne i Linköping @ 18-03-2005, 09:06)
Jag läste nånstans om någon som skördade nässlor till gödning, han konstaterade att nässlorna var mycket lättare att utrota än han trott så han beklagade sin brist på nässlor!

Mina nässlor har också decimerats kraftigt. I somras fick de "stå på tillväxt". rolleyes.gif biggrin.gif
mollys_matte
jag ahr redna perenner där jue... Nån Astilbe, stjärnflocka och nån rudbeckia!
Till våren ska det dit bla solrosor, löjtnatshjärta, Fingerborgsblommor och några marktäckare... *har ju redan planerat*
Ska gräva djupt när jag gör iordning, jorden är så "lös" så jag jag ska försöka byta så mycekt jag kan... kommer väl gräva så djupt jag orkar utan att behöva ta dit pappa med grävmaskin tongue.gif
Sen får jag göra som Susanne i Linköping, och använda fulingarna som kommer upp som näring!
Tack för hjälpen allihop! Det känns skönt att veta vad det är för nåt!
mollys_matte
Det var inte Vallört heller, var jag som inte lyssnade ordentligt på farmor, Blåeld heter det!!!
har kollat det i en bok med, å jämförde de båda, så det är blåeld som jag tampas med!
Gåsis
Blåeld är tvåårig, det är inte vallörten. Men de är ganska lika till utseendet.
artikel

/Åsa
Sommartorparn
CITAT (Susanne i Linköping @ 18-03-2005, 10:06)
Vallört är gratis näring, ju! Dess rötter hämtar näringsämnen djupt nerifrån och transporterar upp dem till ytan.

Kan du inte göra som jag gjorde med mina tistlar, så fort det stack upp en tistel ryckte jag av den och lade ovanpå jorden, som gödning. Problemet var bara att efter ett tag kom det inte upp flera tistlar, åtminstone inte i landet.

Vallört använder man ofta till att göra gödselvatten av, precis som med nässlor. Jag läste nånstans om någon som skördade nässlor till gödning, han konstaterade att nässlorna var mycket lättare att utrota än han trott så han beklagade sin brist på nässlor!

Hur gör du för att inte vallörten ska fröså sig till på dom ställen som du brer ut dom på? Jag vet att dom är näringsrika men är livrädd för fröna.
Susanne i Linköping
På min förra uteplats växte uppländsk vallört, de har mycket liten fröproduktion. Annars är det väl bara att ta dem innan de blommar.

Om någon inte kände till det så är uppländsk vallört en hybrid mellan äkta vallört och fodervallört, den nämns i denna länk om äkta vallört:

Om äkta vallört i "Den virtuella floran"
Sommartorparn
Min vallört är definitivt fodervallört! Har jag burit ett fång avhuggna vallört över min tomt så kan man efter något år se var jag har gått. Vallört hela vägen..... OK man kan ta dom innan dom blommar, men å andra sidan är blommorna ganska snygga....
mulle
Jag har en mycket hög vallört som har funnits i trädgården i flera årtionden. Den sprider sig inte speciellt mycket med frö och konkurrerar inte heller ut de andra i rabatten.
Jag tycker att den är en underbar gammal kulturväxt - i synnerhet på nätterna då den blå färgen nästan lyser, jag skulle aldrig ta bort den!
Men jag klipper ner den direkt efter blomningen - då bildar den så småningom en fin bladmatta.
Och blåelden, tänk att någon ser den som ogräs - jag pratar snällt med den varje år så att den ska fröså sig så mycket som möjligt....
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon