maackia
Hej, är det någon som har erfarenhet av att göra en ovanjordisk damm där man utgår från en vanlig lastpall med pallkragar. Jag funderade på att måla den snyggt, klä den med butylduk invändigt och sätta en bred kant upptill. Med 40 cm vattendjup blir det närmare 400 liter. Detta borde bli enkelt, billigt och flyttbart. Synpunkter och ideér?
Lena N
Varför tänker du dig en lastpall underst? Varför inte ställa pallkragarna direkt på marken?

Är det något jag inte har fattat?? wink.gif

I övrigt tycker jag det låter som en bra idé. Jag har själv dammplaner och tänker höja upp den en bit över mark med tryckinpregnerade brädor. Ungefär 2/3 under jord och 1/3 över. En kant upptill ingår även i mina planer.
maackia
Jag vill ha den på pall därför att jag tänker mig kunna flytta på den (efter tömning). Överväger till exempel att ställa in den i ett frostfritt förråd och kunna övervintra fiskar och kanske växter.

Mats
Virgo
Glöm inte en plywoodskiva eller massonitskiva mellan duken och pallen.
(för att det ska bli plant och duken inte åker ner i springorna på pallen, när vattnet fyllts på.)
maackia
Precis, en skiva i botten hade jag tänkt att ha. Är det nån som vet om pallkragarna är tillräckligt starka för att hålla trycket från säg 400 l vatten (kanske en fråga för pallkrageforumet)?
mulle
Om du tänker på vad och hur mycket som lastas i kragarna i "normal" användning så tror inte jag att vattentrycket blir något problem!
Mulle
Betty
CITAT (mulle @ 14-03-2005, 11:11)
Om du tänker på vad och hur mycket som lastas i kragarna i "normal" användning så tror inte jag att vattentrycket blir något problem!
Mulle

Det är väl en väsentlig skillnad på hur mycket man kan lasta på en pall med kragen som väggar för att hålla grejjorna på plats, jämfört med hur stort tryck från bredsidan kragbrädorna tål... Det är ju stor skillnad på dimensionen på brädorna i pallen jämfört med brädorna i kragen, eller hur...
uno
CITAT (Lena N @ 11-03-2005, 23:49)
Varför tänker du dig en lastpall underst? Varför inte ställa pallkragarna direkt på marken?

Är det något jag inte har fattat?? wink.gif

I övrigt tycker jag det låter som en bra idé. Jag har själv dammplaner och tänker höja upp den en bit över mark med tryckinpregnerade brädor. Ungefär 2/3 under jord och 1/3 över. En kant upptill ingår även i mina planer.

Jag har en damm med upphöjda sidor men inte av brädor utan av terakottafärgade betongstenar som är gjorda att byggas i cirkel. Mellan den översta och näst översta stenen är duken invikt.
asator
Hej Uno!

Har du någon bild. Det lät väldigt fint tycker jag.

Hälsningar
-asator
Lena N
Hej Uno!
Kollade i ditt album i hopp om dammbilder, men fick istället se ditt fina växthusbygge. wub.gif Vilket önskehus! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon