Full version: Gammal ligusterhäck
Heddas matte
Jag har träffat på en gammal ligusterhäck som skulle behöva föryngring. De grövsta stammarna är ca 4-5 cm i diameter och den har först blivit uppsläppt lite för långt och sen blivit hårt nerskuren (till ca 80 cm) ser det ut som.
Nu undrar jag, går det att beskära en sån gammal liguster "jäms med fotknölarna" och börja om och få den snygg och tät eller är det bättre att gräva upp den börja om? eller finns det något annat sätt?
Salvia
Jag skulle nog absolut kapa den "jäms med fotknölarna"Det är värt ett försök .
Antingen blir det ingenting av den eller så kommer den igen och då gäller det att hålla efter den och klippa ofta var 15:e cm ungefär så att den blir tät
Liguster tål hård beskärning. Lycka till!
igl
har klippt ner min ligusterhäck i min trädgård med ca 10 års mellanrum eftersom den blivit för hög.
vi har sparat ca 10 cm av den varje gång. den häcken är ung 40-45 år gammal och den klarar det och skjuter massor av nya skott. sedan gäller det att hålla efter den och inte låta den ränna iväg.
jag tror den nästan klarar vad som helst .
mvh biggrin.gif
Heddas matte
Tack för råden! smile.gif
tror att jag försöker med det då..
Sommartorparn
Hur lång tid dröjer det innan den kommer upp i höjd igen efter en sån behandling?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du vill ha en riktigt tät häck släpper du bara upp den 15-20cm per år efter nedklippningen, så det är bara att räkna hur lång tid det tar innan den är uppe i önskad höjd. Man kan släppa upp den mera men häcken blir då glesare, tänk på att ha sluttande sidor på häcken då brukar den hålla sig tät ända ner mot marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon