Ullet
Vilket föredrar du til dina krukväxter, självvattnande (tycker det är så himla felaktigt namn, dom vattnar ju inte själva utan är en långtidsbehållare för vatten helt enkelt) eller plastkrukor eller lerkrukor? Själv har jag börjat sätta om många av mina helgröna växter i just självvattnande för att jag ska slippa springet med vattenkannan hela tiden, men det känns inte som om det passar alla mina blommor heller.
Susanna
Jag har satt alla mina krukväxter i självvattnande krukor, just för att jag ofta är borta långa perioder. Jag tycker det funkar bra på sommaren, då klarar sig växterna i lägenheten mycket bra när jag är på landet. Däremot tycker jag att man får vara försiktigt med vattningen under vintertid, då jorden lätt blir för blöt och möglar.
pejori
använder långtidsvattnande krukor endast till växter som vill ha fuktig och jämn vattning smile.gif smile.gif
annas blir det mest plastkrukor med lecca i botten hos mej smile.gif smile.gif
Evin
Valet av krukor bestäms främst av vad du är för typ av vattnare.
Vattnar du ofta och mycket är lerkrukor det bästa eftersom de suger upp vattnet, men är du en sällanvattnare och snålareså är det platskrukor som gäller eftersom då får växten och jorden vattnet.

Jag har inte kommit loss med självvattnande krukor än utan ger dem en rejäl slurk lite då och då (beroende på vad det är för blomma)

/e
Zappa
jag använder mig främst av lerkrukor... många av mina växter som ex englavinge vantrivdes i en självbevattningskruka, den växte inte en cm på ett år och nu har jag just bytt kruka och vips kommer det tre nya blad på en vecka... tongue.gif

men som sagt det beror på vad du har för växter...
Thea
Jag har provat att blanda såndär "swell-gel" i jorden när jag planterade om murgrönorna och dom trivs jättebra så. Satte en i en kruka som inte ens hade dränering där jag blandade leca och gelebitarna med jorden och den mår supertoppen! Men som sagt, det passar ju förmodligen bäst till de som vill ha jämnt fuktigt..
Ullet
Var hittar du swellgel? Har inte sett nåt sånt här i faggorna faktiskt. blink.gif
stennie
Jag beställde swellgel och basketmate härifrån.Nyebro Trading
Snabb leverans..

Jag har inte själv provat än, men jag ska ha det i krukorna ute till sommar, verkar perfekt.....
ÅsaF
Jag tycker självvattnande krukor funkar kanon till växter som kräver mycket vatten och om man är ute och reser ofta. Tyvärr har jag inte hittat krukor för mindre växter utan det verkar mest finnas självvattnande krukor av modell större.
Thea
hmm, såg på en handelsträdgård att de hade insatser till mindre krukor om man vill använda en redan existerande kruka som självvattnande. De verkade vara ganska små och skulle ju isåfall passa även till en mindre (snyggare) kruka.

nä, har inte heller sett swellgel (svällgele? rolleyes.gif ) på nån affär, verkar dock finnas på internet (enl stennie) smile.gif Fick några påsar av mamma så jag har inte köpt själv.
ÅsaF
Åhå, det lät ju jättepraktiskt Thea. Ska hålla utkik efter det nästa gång jag är på handelsträdgården. smile.gif
Dzad
Ni som använder lecakulor i botten på era krukor... går det bra utan dräneringshål om man har ett lager i botten?
ÅsaF
Om jag fattat det hela rätt så har man just lecakulor för att slippa ha dräneringshål. Men jag kan ju ha fel... wacko.gif
Karin Ö
CITAT (Thea @ 03-04-2005, 13:12)
hmm, såg på en handelsträdgård att de hade insatser till mindre krukor om man vill använda en redan existerande kruka som självvattnande. De verkade vara ganska små och skulle ju isåfall passa även till en mindre (snyggare) kruka.

nä, har inte heller sett swellgel (svällgele? rolleyes.gif ) på nån affär, verkar dock finnas på internet (enl stennie) smile.gif Fick några påsar av mamma så jag har inte köpt själv.

Små "självvattnande" krukor.

Det finns, som sagts, keramiska insatser till krukor som är 7 - 17 cm i diameter. Med dessa kan man få i 0,5 - 2,5 dl vatten, som räcker för 1 - 2veckors behov.
Bra för krukväxter som är känsliga för torka och övervattning. Även för små sticklingar som inte får stå och torka ut.

Kan införskaffas hos t.ex. SkånePlantor i Staffanstorp och Trädgårdspaletten i Malmö och via Aqualis AB hemsida www.aqualis.info.

Jag har testat många!
biggrin.gif
boelzon4
Blöjor innehåller väl swellgel?
Önskar att jag hade nåt blöjbarn!
Hade du inte tänkt att testa med lite blöjinnanmäte i tomatjoden, Ullet?
Sulawesii
CITAT (Dzad @ 03-04-2005, 14:47)
Ni som använder lecakulor i botten på era krukor... går det bra utan dräneringshål om man har ett lager i botten?

För mig har det alltid funkat bra! Men, jag föredrar ändå ytterkruka och innerkruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon