Full version: Sommarjobb
Eva i Norrköping
När jag var 14 (vilket ju var för 20 år sen) sommarjobbade jag en hel månad, på FFV-tvätten. Det var uttråkigt, men ack så härligt när man väl fick pengarna! Och så här efteråt inser jag att det var en bra arbetslivserfarenhet.
Men nuförtiden - finns det sommarjobb över huvud taget, för så pass unga som 14-åringar? Min dotter säger att inga av hennes kompisar pratat om att sommarjobba.
Det är ju inte för att vi måste få tillskott till kassan, men jag tycker att det vore nyttigt, en bra erfarenhet. Men jag undrar om det går att få tag på något. Min dotter säger att hon kunde tänka sig att sommarjobba, men själv vet hon inte vart det kan finnas något. Nån som har tips, idéer?
Jejja
Har inte kommunen några jobb för ungdomar? Det brukar väl finnas slyröjning, målningsarbeten och sånt?
TeliaNet
kommunen brukar ha sommajobb på kommunala anläggningar och ibland även idrottsföreningar.
har själv haft på idrottsanläggning i 2 år.
annars finns det väl på parkförvaltningarnas växtodlingar nu, och lite längre fram så planteras de ut.

en del företag som tillverkar som har mängder av smådetaljer som ska monteras eller sorteras.

industridivisionen på banverket har en del pilljobb som är lätt.
TeliaNet
glömde, kolla på gatukontoret, de har troligen målningsarbete på betonggrisar osv.
Smekajsa
Tänk när jag var tonåring så sommarjobba jag som barnflicka och några år så plocka vi flyghavre.

Det är inte lika enkelt idag för våra tonåringar.

Har för mig att du måste vara 18 år för att köra en vanlig gräsklippare
eller dylikt.........
TeliaNet
CITAT (Smekajsa @ 12-03-2005, 09:33)
Tänk när jag var tonåring så sommarjobba jag som barnflicka och några år så plocka vi flyghavre.

Det är inte lika enkelt idag för våra tonåringar.

Har för mig att du måste vara 18 år för att köra en vanlig gräsklippare
eller dylikt.........

japp, sen är det ju det där med försäkringar, vet ej tusan om de ens får köra flakmoped när de är 15.
Åsa, mälardalen zon 2
För såpass unga ungdomar så brukar det vara genom egna kontakter man får sommarjobb eller via kommunen (tyvärr sparar ju fler och fler kommuner in på denna typ av verksamhet).

Din dotter kan ju även själv ta kontakt med företag och liknande och fråga om hon kan få sommarjobba där några veckor (se dock till så att hon får skrivet anställningskontrakt, för många ungdomar blir lurade på pengar + se till att företaget följer de bestämmelser som finns, är man så ung får man inte jobba med farliga grejer ha ansvar för kassa mm. + anställer företaget så unga människor bör de ha kontakt med föräldrarna)
Inga från Närke
Ett tips för alla föräldrar som tänker låta barnen sommarjobba m.m. läs denna ang. arbete för minderåriga:

Så får barn och ungdomar arbeta

Den som inte fyllt 18 år är minderårig
En minderårig får börja arbeta först under det kalenderår då han eller hon fyller 16 år. Skolplikten ska också ha fullgjorts. Den som har fyllt 13 år, får dock utföra lätt arbete som inte är skadligt för den minderåriges hälsa, utveckling eller skolgång. Den som ännu inte fyllt 13 år får inte anlitas till arbete.

http://www.av.se/regler/afs/1996_01.pdf

Jag är skyddsombud på mitt arbete och jag vet att detta inte alltid följs tyvärr, gäller även vuxnas arbetssituation
pyrola
Hon kan ju sätta upp lappar om att hon vill ha lättare uppdrag såsom barnpassning, hundpassning, gräsklippning, rensa rabatter, kanske bärplockning eller dylikt. smile.gif
Dzad
Som jag har förstått det fanns det mångdubbelt med sommarjobb förr i tiden jämfört med nu.
Kan nog vara svårt att få sommarjobb som 14-åring. Antagligen finns det väl mest grovarbeten...
Av de som söker jobb vid min kommun får mindre än 10% jobb och det mesta är sjukvård, åldringsvård och trädgårds- o. fastighetsskötsel. De flesta som söker dem jobben och får dem är i 17,18-årsåldern skulle jag gissa.
netaave
De flesta kommuner har sommarjobb för högstadie och gymnasieungdomar, hör med Syo eller skolkuratorn. Brukar fördelas efter "behov"
Eva i Norrköping
Jag jobbar själv inom kommunen, så jag vet att det brukar vara 17-18-åringar som erbjuds de få sommarjobb som kommunen kan ha.
Finns det några här på forumet, som har egna tonåringar i 14-15-årsåldern som hittar sommarjobb, och vad det kan vara i så fall?
netaave
Mina barn har ända sedan högstadiet, alltså sommarlovet mellan 7:an och 8:an fått sommarjobb av kommunen, de fördelas i vår kommun i 3-veckors jobb för att så många som möjligt ska få chansen.

Grabben har jobbat som "gårldskarl", parkarbetare och kökshandräckare.
Jäntan på dagis.
Eva i Skåne
Plocka blåklint på en odling vet jag ett par flickor i den åldern som gjorde. Det varade bara 1½ vecka fram till midsommar, men det är alltid något.
Kanske kan det vara idé att kolla med handelsträdgårdar i närheten om det finns något de kan behöva hjälp med, även om det bara är en kort tid.

T o m jordgubbsplockning är det hård konkurens om jobben, så där tror jag inte en 14-åring har nån chans, om man inte känner odlaren förstås.

I vår kommun fördelas sommarjobben bara bland nior och gymnasieelever så där har inte heller 14-åringar någon chans.

Tänk så ofta man avundats de som "har kontakter" sleep.gif och kunnat fixa både det ena och andra både för barn och sig själv. Jag har tyvärr aldrig lyckats med detta.
gammelnalle
men EVA!!!

nog är du lite äldre än 14år??? åtminståne om man får tro din profil..

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Norrköping
Men det gällde ju inte mig! biggrin.gif Det är min dotter som vill ha sommarjobb!

Förra sommaren jobbade hon faktiskt med jordgubbsplockning en vecka, det var nog tack vare att vi känner odlarna, för vi kom sent med förfrågan.

Men i allmänhet vill inte svenska ungdomar plocka jordgubbar, våra bekanta har knappt fått några svenskar som svarat på annonserna om lediga jobb på många år. Det är väldigt "tungt", att krypa på knäna i timmar. Det tar tid att bli en bra jordgubbsplockare, och ändå tjänar man inte kosan precis.

Men det var intressant att höra att någons barn fått sommarjobb via kommunen redan mellan 7an och 8an. Då ska vi kolla upp det! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon