johannareb
Vi har köpt hus och har trädgård för första gången. Vet ej vad som kommer att komma upp i rabatterna ännu, men är ivrig att testa lite eget nu första året. Jag skulle behöva tips på vad som är lättodlat och bra att börja med (jag är hopplös med växter i vanliga fall!) av
-grönsaker
-kryddväxter
-BLOMMOR
Är väl mest intresserad av att få en prunkande sommarblomsterrabatt..
rolleyes.gif

Snälla - HJÄLP!!-
Trädgårdsmannen
Hej,

Till en början vill man ju lyckas och för att inte det begynnande trädgårdsintresset skall få sig en knäck så min rekommendation är att åtminstone satsa på några lättodlade grönsaker såsom rädisa, morot och rödbeta, om du har en lugn solbadande plats med skydd mot blåst kan du ju prova att kanske förså tomat inne så att du kan plantera ut när det är dags. Tänk på att de sorter som inte är busktomat skall tjyvas (man plockar bort alla små skott som kommer i grenveckan för att inte kraften skall gå till skott istället för till tomater) och att man skall se till att dom får tillräckligt med ljus när man försår dem för annars tederar dom till att kämpa mot ljuset och då blir dom långa och rangliga (klena krabater).

Lycka till!
johannareb
Tack så mycket för råden. Jag har satt frön till petunior och phlox samt till basilika och mynta nu den här veckan. Är ju så ivrig så jag kan inte hejda mig. Vet någon om dahlior är svåra att odla? De är så vackra..
Trädgårdsmannen
Basilika är tacksam, jag brukar sätta ett par plantor i samma kruka när vi har dom i köksfönstret så att man får en lite fylligare buske, vi plockar goda blad nästan varje dag. Se bara upp så att dom inte står för varmt för solen kan torka ut dom på ett nafs. Det är i och för sig ingen fara för man kan lätt så nya under hela sommaren...härligt med basilika!

När det gäller dahlior så prova att ställa den frågan i forumet "Prydnadsväxter" så får du säkert bra svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns mycket man kan så direkt ute i trädgården det brukar vara det enklaste ex. krasse, ringblommor, tagetes, vallmo(ettårig), blomsterböna/rosenböna, solros, lejongap mm.

Blomsterböna/rosenböna går även att äta, unga baljor där fröna inte har svällt speciellt mycket, är väldigt goda, (de bör tillagas innan man äter dem)

Många av sommarblommorna kan direktsås i april-maj. Sådant som rosenböna/blomsterböna är det bra om man väntar lite med det bör vara +12-15C grader varmt i jorden när man sår bönor annars ruttar de bara.

Grönsaker direktsådd: Ärtor brukar vara lättodlat och även bönor, de kräver heller inte speciellt mycket näring eftersom de fixar sitt eget kväve. Jordtemperaturen vid sådd av ärtor och bondbönor ca +5-7C, vanliga bönor +12-15C.
Även sådant som mangold brukar vara lättodlat och de går inte lika lätt i blom som sin släkting spenaten, jordtemp vid sådd av mangold +8-10C.
I Linköping borde det även gå bra att direktså squash och pumpa Jordtemp vid sådd ca +12-15C.

Lägg på en fiberduk efter att du direktsått så håller sig sådderna fuktiga och det blir någon/några grader varmare under duken än vad det är utanför duken. Squashen går även bra att odla i svart marktäckväv ifall man vill ge dem extra bra klimat + man slipper rensa ogräs. Marktäckväv + fiberduk ger mycket bra klimat åt squashen.

Basilikan får inte ställas ut för tidigt den är ganska köldkänslig och kan få frostskador när det går ner mot +12C, basilika brukar passa bäst att odla i kruka på altan eller i uterum.

Jag vet inte riktigt hur jorden är i din trädgård men när det gäller många fleråriga kryddväxter så vill de ha väldränerat och soligt. +Se upp med myntor de kan sprida sig med en hiskelig fart så de brukar vara bäst att plantera någonstans där de inte kan ta över för någon annan växt. Många myntor brukar inte ge frön och många myntafrön som säljs ute i handeln är inte den sorten som står på påsen, ska man ha en mynta som är välsmakande är det bättre att köpa en planta de sprider sig ofta ganska snabbt så man behöver bara köpa en.

Dahlior brukar inte vara svårodlade, det finns både dahlior man sår och dahlior där man planterar knölar. Köper man en knöl kan det vara bra att plantera den inomhus i april-maj och förodla den lite så att den kommer i blom lite tidigare än vad den gör ifall man gräver ner den direkt i trädgården när det blivit varmt.
Eva i Skåne
Visst är dahlior vackra wub.gif En av mina favoriter. Något lättare kan jag inte tänka mig.
Du kanske kan få knölar av någon som redan har trädgård? Så fick jag mina första. De växer mycket under en säsong, knölarna alltså, så man behöver dela dem ganska ofta. Det finns massor av sorter att välja på i trädgårdsbutikerna, en del dyra och andra billigare.
De storblommiga inbillar jag mig tar längre tid innan de går i blom, så i år ska jag prova att förgro några av dem, men jag har aldrig gjort det förr. De blommar fint ändå. Och de blommar enda till frosten kommer.
När jag grävt ner mina knölar gör jag absolut ingenting merän njuter rolleyes.gif tongue.gif wub.gif Rabatten har jag gödslat innan och sen sköter de sig själv. De höga kan förstås behöva ett stöd när de växt en bit.

Lycka till wub.gif
ZaraP
Hej Johanna!

Välkommen till "klubben", jag är också ganska ny i trädgården och
bara hunnit ha min i två somrar!
Mitt tips är att du skaffar mycket småplantor av sommarblommor
man kan köpa första sommaren. Då vet du att du ganska säkert
FÅR blommor! Är man ovan vid sådd är det ju tråkigt om man inte
lyckas första sommaren... Och så har du tid att fundera på vad du verkligen vill ha! Jag lovar, det jag tyckte första sommaren att jag skulle ha mycket
av, vill jag absolut inte i år... så var lite försiktig med att gräva om rabatter som redan finns... T.ex så tyckte jag INTE om rosor när vi flyttade hit, så jag grävde helt sonika upp dom som fanns vid huset. Nu i år vill jag ju ha rosor...suck...
Förslag på blommor är pelargoner (kolla in Rockdalas, det finns fler än "bara röda och rosa"!), Petunior, lobelior,
stjärnöga och kanske en Änglatrumpet om du har plats. Ge den mycket
vatten och gödsel, så lär du ha något pampigt i din trädgård. Jag gillade
den inte först, jag fick den som "gåva" förra sommaren och tänkte..
Ånej..... men när den började blomma, så var det helt omöjligt att inte
tycka om den! Så i år ska jag ha två!
Lättsådda sommarblommor har du redan fått tips på ser jag, jag ska
så olika sorters krasse, snokört, ballongblomma, olika vallmo, ringblommor och gurkört (de kan man äta av också, tycker dom är fina i rabatten...)
Ska prova på en Dahlia sort som heter "Fantasia", ska även så vita och randiga tagetes. (OBS allt detta planteras inte i samma rabatt! Då skulle det nog skära sig hej-vilt med alla färger!)
Vad gäller kryddor så köp gärna några färdiga plantor också, rekommenderar citronmelissen (vacker även i blomrabatten), oregano, timjan, salvia, persilja och gräslök... (obs varning med Mynta, gräv ner den med hela krukan...annars sprider den sig och blir ett hopplöst ogräs..)
Pumpor occh Squash är tacksamma om du har plats för dem!
Lycka till! // Zara
Gunvor Nilsson
CITAT (johannareb @ 12-03-2003, 11:18)
Vet någon om dahlior är svåra att odla? De är så vackra..

Sommardahlior är inte alls svåra att dra upp från frö. Jag satte 4 st frö den 20 februari och nu har tre kommit upp och börjar få sitt andra bladpar så det är dags att ge dom en kruka vardera. Men så här års måste man ha tilläggsbelysning.

Om du går in på avd. Prydnadsväxter och klickar fram sidan 3 (just nu) i den avd. så hittar du en rubrik: Dahlior som marie i Tierp startat 25 jan. Hon har en bild på sin fenomenala dahliaplantering med frösådda dahlior!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon