Full version: Orkidé
Grönblomman
Hej, mor min kom hem från jobbet med en riktigt misskött orkidé. Stackarn har dött helt, utom längst ut på bladen, så jag tänkte ta sticklingar, men har några få frågor.

Är det samma regler försticklingar här som det är "annars"? Hur lång tid tar det för den lilla växten att få blomskott igen?
Annlo
Vad är det för sorts orkidé? Vet inte om det går att ta sticklingar av orkidé har aldrig hört talas om det!
Har däremot läst här på vårt eminenta forum att man ska lägga rötterna och plantan i en påse med Vitmossa (fuktig) och lufta varje dag! Är bara rötterna fräscha ska det säkert gå att få liv i den...

Men som sagt det beror kanske också på vilken sort du har!

Annlouice
Grönblomman
Ja, det är nästan lite väl överdriven jobb för lilla mig wink.gif. Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för sort, står inte skrivet på bladet, tyvärr smile.gif .

Skulle det inte gå att klippa ner den då, eller dör den då? Observera att den redan är ungefär död.

Hoppas jag inte är till bekymmer, det här med sticklingar är helt nytt för mig rolleyes.gif
Sulawesii
CITAT (Grönblomman @ 12-03-2005, 15:41)
Hoppas jag inte är till bekymmer, det här med sticklingar är helt nytt för mig rolleyes.gif

Det är väl bl a det som forum är till för smile.gif . Fråga på du bara.

Jag kan för övrigt inte ett dugg om orkidéer tongue.gif .
pejori
CITAT (Sulawesii @ 12-03-2005, 15:54)
CITAT (Grönblomman @ 12-03-2005, 15:41)

Det är väl bl a det som forum är till för smile.gif . Fråga på du bara.

Jag kan för övrigt inte ett dugg om orkidéer tongue.gif .

instämmer med ovanstående laugh.gif laugh.gif
det är på egna och andras frågor och svar man lär sig laugh.gif
fråga på smile.gif
det är svårt att svara på utan att se den. har den långa blad med en klump nertill?
eller bara avlånga tjocka blad?
orkideer brukar ha sina skott eller sidoskott väl synliga, men man tar inte sticklingar i vanlig bemärkelse.
dom bör ha fått gott om rötter innan man skär av dom smile.gif
jag tycker du ska plantera om den i ny kompost, och kolla rötterna, lite rötter= mer vitmossa omkring dom smile.gif smile.gif
finns det rötter och du vattnar den, så KAN den ta sig igen smile.gif smile.gif
lycka till wub.gif
krukan
Har du en orkidé som heter Ludisia så kan man kapa stammen och ta sticklingar av den precis som man tar sticklingar av en pelargon. Ner i vatten tills nya rötter dyker upp. Denna orkidé har köttiga stammar med ludna mörka brun-gröna blad. Bladen har rosaaktiga nerver. Blommorna kommer i toppen på en stängel, de är många små och vita.

Dendrobium kan man också kapa av i toppen och få nya plantor av, fast den petar man ner i orkidékompost och så kommer det en ny liten planta från noden mellan två blad.

Är det en Vanda du fått tag på så blir den med tiden bladlös längst ner och då kan man kapa av toppen där blad och rötter finns och så fortsätter den delen leva och må.

Vet inte om du blev klokare av detta. laugh.gif

Den vanligaste orkidén är ju ändå brudorkidén. Den tar man inte sticklingar av, men den får ibland små "bäbisar", keikis på blomstängeln. De kan man bryta av när de fått egna rötter och plantera om. Fast det är väl inte fallet för dig nu, antar jag.

Jag instämmer med föregående skribenter, utan bild eller beskrivning av orkidén är det svårt att ge råd. Men vitmossa är tydligen ett mirakelmedel (riktig vitmossa "sphagnum", inte vitmossan=fönsterlaven man använder till jul). Her en brudorkide på vitmossekur just nu, vi får se om den klarar sig... wink.gif
Grönblomman
Wow, tackar så mkt med svaren!! Ni är verkligen generösa, bra att jag hittat hit wub.gif laugh.gif .
Angående orkidén: den ligger i komposten, tyvärr:)

Dendrobium var det nog inte i alla fall, eftersom brudorkidén nu var vanligast, antar jag att det var fallet för denna. Den hade en liten billig lapp som syftar på att den är köpt och sådd relativt billigt, med tanke på detta sleep.gif wacko.gif

Jaja, hur som haver, tackar så mycket för hjälpen! PS. var får man tag på denna "riktiga" vitmossa?
Annlo
I skogen!!! biggrin.gif sleep.gif biggrin.gif

Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon