Full version: Felmärkt hoya?
johthu
Jag fick hem en stickling som påstods vara en H. vertcillata men jag kan inte finna några andra bilder på nätet som stämmer överrens med den jag har. Bladen är c:a 2,5-3,5 cm breda och 11-12 cm långa. Har lagt upp 2 bilder http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...234&uuid=johthu
pejori
hoyor
om du kollar på länken så finns det en bladsida smile.gif
kolla om du hittar den där smile.gif
Jeanette/västra götaland
Jag har en med likadana blad, den har namnet Hoya parasitica.
Jag har läst att verticallata, parasitica ochacuta är samma sort. Vet inte om det är rätt för jag har även hört motsatsen.

Ang dina okända i albumet ser den med vit kant ut att vara carnosa varianten.

Din minibelle är jättefin, min är en surpuppa. Vill inte växa. Kanske om jag visar den din bild så den blir sugen på att blomma. laugh.gif
johthu
Jo, har redan kollat igenom alla bilder men inte funnit någon som riktigt passar. Har även kollat hoyor.net och en del till men utan resultat.

Den liknar lite pubicaluxredbutton fast min växt är smalare i bladen och inte lika spräcklig. Samma sak med thomsonii.

Oops, jag höll på och skriva mitt svar samtidigt som Jeanette postade sitt. Ska kolla upp dina förslag. Tackar massor för tipsen.
pejori
dom är besvärliga att artbestämma, då dom är så lika varandra smile.gif smile.gif
har en pubicalyx silver pink som också är snarlik wub.gif
man får hoppas på blommor, så är det kanske lättare att se vad det är
smile.gif smile.gif
johthu
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 12-03-2005, 13:28)
Din minibelle är jättefin, min är en surpuppa. Vill inte växa. Kanske om jag visar den din bild så den blir sugen på att blomma. laugh.gif

Japp, det e skoj att man lyckats med en växt. Receptet till framgången är "Oj, dig hade jag glömt bort" smile.gif . Det enda jag gjort är att virar runt den runt olika egenhändigt gjorda ställningar och haft den i söderläge. Den blommade ungefär 8-9 gånger förra sensommaren/hösten med 4 klasar som max på en gång (bilden).
johthu
Har sökt runt på nätet men det var svårt att hitta en bra bild på h. parasitica. Den som bäst passade in på mig var en sparad bild på google från en auktion på tradera http://images.google.com/images?q=hoya%20p...lr=&sa=N&tab=wi , 4:e raden längst till vänster ser exakt ut som min.
pejori
tror inte det är thomsonii den har ludna blad som inte är så stora smile.gif
johthu
k, då stryker vi den från listan smile.gif

tackar.
pejori
bra hoyabeskrivning
här är min favoritsida med bra beskrivningar på hoyor wub.gif
kolla om det finns nån som liknar din där smile.gif
johthu
Japp, varit där med biggrin.gif Tyvärr så har dom tagit bort de större bilderna så det är svårt att avgöra exakt hur de ser ut.
pejori
jag tycker den blir mer och mer lik neoebudica huh.gif
Jeanette/västra götaland
Titta på http://www.myhoyas.com/Hoya%20acuta%20red%20min.htm där finns väldigt lika blad.

Det är troligtvis inte en neo-ebudica eller pubicalyx heller. unsure.gif
pejori
tack för länken, den hade jag inte smile.gif smile.gif
det är svårt när alla är så lika varandra rolleyes.gif rolleyes.gif
johthu
nja, acuta'n har liknande teckning på bladen men verkar vara för breda ner mot spetsen. De bladen jag har på min växt är som bredast mellan skaftet och mittpå. Snygg växt acuta, kanske nästa i samlingen smile.gif
stennie
Här är ännu en bra sida om man vill titta på blad.
Kanske det kan vara till hjälp.
Hoya
johthu
Tack för tipset stennie, ska kolla igenom bilderna. Återkommer när jag vet mer.
johthu
En som var lik var Parasitica 2
http://www.bystrupplanter.dk/Hoyaplante.as...=parasitica%202
maimiti
Hoya varticillata, parasitica och acuta är synonymer för samma art. Det korrekta namnet ska vara verticillata och inget annat. Hoya acuta var iofs den som beskrevs först men den beskrivningen var otillräcklig och därmed ogiltig. Eftersom verticillata var den som kom tvåa är det den som gäller (har dock inte ändrat det på min hemsida ännu *skäms*)

Så, de två första bilderna skulle jag tippa är rätt märkta - Hoya verticillata.

Bild tre skulle jag gissa på Hoya glabra men det finns någon mer som påminner om glabra. Utan blommor är det lite svårt att säga. Det är definitivt inte en subquintduplinervis eftersom den är i det närmaste identisk med Hoya pachyclada. Hoya pottsii har mycket grövre blad.

Bild fyra och fem ser ut som carnosa var. variegata. Den ser inte alls ut som någon verticillata.
johthu
Tack för infon. Känns bra att reda ut vad det man har på fönsterbrädan. Vad det gäller den storbladiga hoyan så stämmer det nog att det är en glabra. Sedan jag tog bilden har det kommit flera nya blad och dessa stämmer bättre överrens med de bilder jag sett på glabra.

Det samma gäller h. carnosa variegata. Efter att bilderna blev tagna så har den växt till sig lite och ser nu ut som den ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon