Full version: Växtbelysning
Exotic
200 W Högtrycksnatriums lampa ?
Willab har bara 400 W ...
Vet ni kanske vart man kan vända sig ?

jag har ingen erfarenhet av växtbelysning ,men dem säger att om man har höga väster så blir dem brända för avståndet blir för litet.

Hopas på lite hjälp från er smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
TeliaNet
SON-/NAV lampor finns i 70, 150, 250, 400, 600 osv.
400w T46 kolv blir upp till 450*c på glasets utsida, den ska inte vara nära.
Photosyntesis Photon Flux Density är ganska högt, men eftersom SON T PIA AGRO inte finns under 400w version så saknas blått ljus hos de andra, vilket inte är bra. här är spektrum för SON T PIA AGRO

det finns ljuskällor som heter Metall-Halogen, den finns i samma utförande som SON/NAV lampor men är istället fylld med tungmetaller.
dessa lampor kan och körs ofta på SON/NAV reaktorer då de har princip samma drift och tändning.
MH ger mycket mer blått och rött vilket är det som driver klorofyllsyntesen.

HQI Dagsljus spektrum

här ser man var växterna tar strålningen. du kan ju själv avgöra vilken som är affektivast.

ljusupptagning enligt philips lighting
Exotic
Hej på dej TeliaNet rolleyes.gif

Tack för fina och utförlig beskrivning av ljus
men.................
Jag hängde nog inte med helt & hållet blink.gif smile.gif laugh.gif

Kan du bara säga villken jag skall ha ...
Söker bare en som inte skall bränna mina trumpeter som är höga.

Hoppas på dej nu smile.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif
TeliaNet
det som framgår av det jag skrivit, Osram 400w HQI Daylight BT-kolvsutförande ger kompakta plantor, tänk på att den kan bhöva skyddsglas mot UV som den ger och även för att skydda för explosion som har inträffat hos metallare.

lampan ska lämnas till miljöstation/återvinnig då den innehåller tungmetaller.
Exotic
Tack för hjälpen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon