Margith
Är det nån av er som brukar väva och som skulle kunna hjälpa mig?
Jag har fått en varpfläta till traslöpare och nu när jag ska dra på den hittar jag ingen vävnota.
Vilken sked ska jag använda och hur många trådar i solv och rör?
Flätan verkar vara gjord av mattvarp 20/6.
Hälsningar
Margith
Lilla Selma
Hej Margith!

Åh, vad roligt, jag har två vävstolar men de är inte uppställda just nu. Nu blev jag sugen - men jag har ju INTE TID! Men det kommer bättre dagar...

Nåväl - så här brukar jag väva traslöpare med 12/6 mattvarp:

Sked: 40/10 eller 45/10 1 tråd i solv och 1 i rör
Stad: 2 tråd i solv och 2 i rör, två gånger i var sida

Lycka till!

Önskar Selma wub.gif
Margith
Då provar jag en 50:as sked, eftersom min varp är lite tunnare och sen följer jag din vävnota.
Tack snälla, snälla för hjälpen wub.gif

Nu ska jag förskeda biggrin.gif

Hälsningar
Margith
Lilla Selma
Åh, vad jag blir avundsjuk! rolleyes.gif wub.gif

Önskar dig mycket nöje med din nya väv!

Det blir nog bra med 50-skeden, den hade jag nog också valt. Kanske får du klippa/skära/riva trasorna lite smalare också, så blir det nog tok-fint! wub.gif wub.gif

Hälsar Selma glatt
Agger
CITAT (Lilla Selma @ 13-03-2005, 11:23)
Sked: 40/10 eller 45/10 1 tråd i solv och 1 i rör
Stad: 2 tråd i solv och 2 i rör, två gånger i var sida

???????????????......... laugh.gif laugh.gif

Och en annan fattar absolut noll.... blink.gif blink.gif

Låter ju som en superhemlig kod smile.gif
Gossen Ruda
Det fattar nästan jag till och med!! laugh.gif Min mamma vävde mycket så en del har fastnat. Hennes vävstol står nedmonterad i källaren. Funderar lite på några gamla vävskedar som ligger på vinden och skräpar. Mamma fick dom av mormor som i sin tur troligen fick dom från ett syskonpar där hon var piga en gång i tiden, runt sekelskiftet. Dom är inte gjorda av stål utan av valfiskfjäll som det kallades, dvs valbarder. Är bevarade såna sällsynta?
Margith
CITAT (Agger @ 13-03-2005, 13:31)
Låter ju som en superhemlig kod smile.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

du skulle bara veta vad vi egentligen pratar om biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

De gamla vävskedarna vet jag inget om. Låter som en fråga för Antik-rundan?? unsure.gif

Hälsningar
Margith
Gossen Ruda
Jo, men du kan tänka dig köerna om Antikrundan kommer till Göteborg! Dom har visserligen varit här en gång men jag avskyr köer. Sökte på vävforum och hittade ett men det verkar inte vara välbesökt.

Vävforum
Lilla Selma
Gossen Ruda! Det låter häftigt med valfiskfjäll... rolleyes.gif wub.gif

Tyvärr brukar sådana bruksting inte vara särskilt eftertraktade - verkar som om vävning inte är så "inne" just nu heller... sad.gif

Kanske något för ett textilt museum eller liknande...

Väva är gôrskôj - kan verkligen rekommenderas! Själv tycker jag att själva uppsättningen är det roligaste och kanske också den första lilla biten då man ser om man solvat rätt!

Hälsar lilla Selma
Ewa smålänska höglandet
Jag har trasmatta på gång i min vävstol smile.gif

/Ewa zon 4-5
Yin o Yang
CITAT (Lilla Selma @ 13-03-2005, 20:57)
- verkar som om vävning inte är så "inne" just nu heller... sad.gif

Vet inte om jag håller med wink.gif . På jobbet = biblioteket, har vi väldigt tryck på vävböcker just nu tongue.gif
Gossen Ruda
Eftersom ingen rättat mig får jag väl göra det själv. Valbarderna kallades förr för fiskben eller valfiskben. Valfiskfjäll är bläckfiskskal som ofta säljs för att ges till burfåglar.
Lilla Selma
Yin och Yang - vad roligt att vävning är på "G" igen. Det var ett tag sedan...

Finns det liv finns det hopp! wub.gif rolleyes.gif

Hälsar Selma glatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon