Full version: Altan-insynsskydd.
Jeanette/västra götaland
Jag har byggt en altan och vill insynsskydda under den.

Det är 2x4 meter som skall insynsskyddas.
Jag har tänkt mig ett nät av något slag med växter som klättrar i det. Vill gärna att det växer upp och täcker fort samt inte försvinner helt på vintern.
Det är söderläge.
Hade varit kul om det är något man kan skörda ätbart ifrån.
Blandar gärna olika växter.
Någon som har förslag.....
Tror att det är zon3 här.
Caprice
Du tittade inte på Annes Trädgård i lördags...?
Repis måndag eftmiddag...

De gjorde en variant i granris..

Jag tyckte inte det var världens snyggaste, men smaken e ju som baken...

Annars finns det ju cypress eller thuja att använda..?
Det är ju vintergrönt...

Och sedan kan du ju plantera innanför det, så du får växter och något ätbart...

Caprice
Heddas matte
Björnbär växer fort och är ätbart och åtminstone stammarna blir ju kvar på vintern.. själv är jag också lite sugen att prova minikiwi...
*Liz*
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 13-03-2005, 10:53)
Jag har byggt en altan och vill insynsskydda under den.

Det är 2x4 meter som skall insynsskyddas.
Jag har tänkt mig ett nät av något slag med växter som klättrar i det. Vill gärna att det växer upp och täcker fort samt inte försvinner helt på vintern.
Det är söderläge.
Hade varit kul om det är något man kan skörda ätbart ifrån.
Blandar gärna olika växter.
Någon som har förslag.....
Tror att det är zon3 här.

Hej! Jag har själv satt rödbladig smällspirea som insynskydd runt vår altan. Det är en mörkt rödbladig buske som även kallas "djävulsspirea", den är tålig och får ljust rosa borstiga blommor. Man kan använda den som perenn dvs klippa ned den varje år eller så låta den växa själv oc¨h då blir den runt 1,5 m hög. Garanterat den vackraste busken du kan hitta!
Rossi
Eller varför inte jordärtsskockor? De växer snabbt och ger insynsskydd och sedan kan du göra mat på skockorna till hösten när du kanske inte behöver något insynsskydd längre.
jesse
eller blomsterbönor....

eller slinger krasse....

eller slanggurkor om det är skyddat läge
gnejs
Jag föreslår Buxus floribunda, grön året om. Dessutom kan Du klippa och forma den, oregelbundet, om så önskas. laugh.gif
zaaritha
Kaprifol!? Bokharabinda! Vildvin...Murgröna?
Jeanette/västra götaland
Oj vilken massa roliga förslag. Tack alla. smile.gif

Nu skall jag försöka hitta lite bilder och information om växterna ni föreslagit. Spirean verkar vara rolig och jordärtskocka visste jag inte att man kunde odla i sverige.
Jag misstänker att jag kommer plantera något ettårigt i år.
Har varit inne på ärtor eller luktärt.
Kanske skall ta lite av varje och se vad som trivs, marken är genomsur så många växter trivs nog inte så bra.
Slanggurka kan vara kul trodde att det var växthus som gällde fär dem, skall se om jag hittar någon tidig sort och göra ett försök.

Glad Påsk på er alla. biggrin.gif
Ann i Göteborg
Spaljera ett päronträd och fyll i med luktärtor?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon