krukan
Sådde för några veckor sedan rosenviva i en kruka. En första planta kom upp, den växte sig större och ser nu ut så här:

Efter stratifiering fick jag upp en ynka planta till, med ett helt annat utseende! Denna tror jag i själva verket är rosenvivan:

Frågan är nu vad den andra är? Har jag ömt vårdat ett litet ogräs, eller har det smitit in ett annat frö i påsen jag köpte? Någon som tror sig veta vad jag har?
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 2 tycker jag ser ut som någon målla (tycker det ser ut som svinmålla den brukar vara sådär lite mjölig)

Mållor brukar nog ofta anses som ogräs men det är en spenatsläkting och brukar gå att äta.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att jag inte tycker nr 1 ser ut som en rosenviva heller påminner mera om rosensköna eller något liknande.
kerstin z5-6
ohmy.gif Tvåan är def ett ogräs smile.gif
krukan
nr 1 luktar väldigt gott från bladen. Lite sött och blommigt. Rosenskönan verkar ju vara lik den på bladen. Vet ni om den luktar från bladen?

mad.gif Är väldigt arg att den verkar som jag inte fått upp en enda rosenviva från alla mina fröer! Har i alla fall några kvar, tror ni det är för sent att göra ett nytt försök? Annars blir jag ledsen sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon