Trädgårdsmannen
Vad är det som är anledningen till att det är 4600 st frön i en påse när man köper Digitalis från t ex odla.nu webshop? Är grobarheten så extremt låg så att det behövs så många frö för att få något att ta sig eller vill man så så otroligt tätt för att få ett pampigt resultat? (Har en känsla av att storleken är av typen osynlig på fröna så att det är stört omöjligt att så dem ett och ett, eller?)
Gunvor Nilsson
Skulle tro att de säljs i milligram eller så! Och nog gror dom alltid, jag har sått i två krukor och nu lyser de som små gröna mattor. Sår du alla dom 4600 så täcker de nog en ordinär radhustomt. tongue.gif
Trädgårdsmannen
Men vem är då intresserad av att det är 4600 st i varje påse?

Hur pass många sår du i t ex en 4 cm kruka?
Gunvor Nilsson
Mina krukor är 14 cm i diam. och de var alldeles för stora. Köpte frö från Secret Seeds, ett litet kuvert 5x5 cm men inte så mycket i. Jag blandar små frö med fin sand och ströar ut över ytan så det blir ganska jämnt fördelat. Gissar att det var ca 200 frö och av dessa har de flesta grott. Finns inte en chans att omskola alla så dom får varsin kruka. Jag har jämnt göra med att skola ut vita, dubbla riddarsporrar - det gror i alla krukor nu så det känns som man tagit sej vatten över huvudet! ohmy.gif blink.gif blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Små frön brukar jag strö ut över en såjordsbädd i ett lite större kärl ex. en 2 liters glassburk med hål i botten, fröna strös ut glest, när plantorna kommer upp kan man skola ut dem en och en i egna krukor. Man måste inte så hela fröpåsen, spar lite till nästa år och så några då med.
Eva i Skåne
Digitalis frösår sig själv när du väl har en. De dyker upp lite här och var på tomten. Har du naturtomt kan du strö lite frön i en hörna och där kommer säkert upp en massa plantor, men de kommer nog inte blomma förrän nästa sommar. Vill du inte att dina plantor ska fröa av sig fritt så måste du klippa av de utblommade stänglarna.
Trädgårdsmannen
Är det en perenn - eller lever den vidare genom sina frösådda avkommor om man vill t ex täcka en del av en slänt? Hur är det med blåst?
kerstin z5-6
De lever vidare genom sin frösåddsförmåga -även hos mig.
Vill du täcka en slänt -tja de står emot viss blåst men inte hur mycket som helst
Du kanske skulle så nån marktäckare också o låta digitalisen sväva övanför
lammöron täcker bra o är lätt att så tex tongue.gif

Förresten-Borde du inte ha en utedamm som matchar dina digitalis?
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Trädgårdsmannen
Ja, nog blåser det allt på vår slänt...får nog fundera på någonting annat, snabbväxande marktäckare vore hyvens - den skall helst växa som ogräs dvs i raketfart...

Kerstin - damm? Kom nu inte och ge mig fler griller i huvét - jag har fullt upp att hålla dina och Ingrids stollplaner angående min vinterträdgård i schack wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Damm :-) men man kan göra fuskdammar i pallkragar och i stora tunnor - dte har jag :-)
medans man skissar på den ultimata dammen ;-) och drömmer om uterum!
Själv är jag itne så dammfrälst - jag skissar på något heeeelt annat nämligen min nya köksträdgård!

Glada hälsningar ifårn Ingrid
kerstin z5-6
Jag tycker i alla fall att du måste ha en damm ute att titta på laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon