Ove Grover
Jag är grön, helt grön på odlande och så, men jag har gett mig f-n på att gröna upp balkongen till sommaren. Således har jag fröat upp paprika, tomat samt chili och just alldeles nyss satt om dem i krukor (de var typ 5- 8 cm höga).
Då krukorna kändes väl stora, satte jag en av varje i varje = 3 i varje. Blir det för tätt - växer rötterna ihop och ställer till problem när jag vill plantera om dem?
Hur blir det med smultronen - jag tovade ihop en skock för att få en liten planta - eller blir varje liten liten telning en egen planta?
Likaså basilika - jag packade ihop de små 5 cents groddarna i stack om ca 40 - 50 och hoppas på en rejält pampig basilikabuske att klippa ur, när tomatsalladen behöver lite grönt... fel?

Hur grön har min balkong förutsättning att bli - kommer försöket haverera - ska jag plantera om - ska jag börja spela schack istället?

Hjälp......
Eva i Skåne
Du kan väl spela schack OCKSÅ!!! smile.gif

Tänk att sitta på balkongen i sommar med schackbrädet framför dig och känna lukten från tomatplantorna och ha en skål med pesto från egen basilikaodling till dina snacks tongue.gif wub.gif

Dock tror jag att du mest får problem med de plantorna som du satt tomat-chili-paprika ihopa. Det beror såklart på hur länge du dröjer med att plantera om nästa gång, men dom behöver mycket näring, så dröj inte så länge. Och rötterna nämnde du ju själv.

Basilikan kan du nog också göra flera krukor av. Inte en i varje precis, men mer än 5-10st hade jag inte haft ihopa. Det finns dom som för stora plantor av en enda som toppas ofta. Även dom behöver mycket näring och det får till en jäkla stor kruka om den ska räcka till 40-50 plantor wub.gif

Smultron vet jag inget om. unsure.gif
Ina
Paprika, tomat och chili är sådana plantor som kräver mycket vatten och rejält med näring. Tomterna kan bli stora, hur stora beror delvis på vad det är för sort, och då riskerar du att dom tränger ut de lite mindre kompisarna. Jag skulle ha planterat isär dom i egna krukor snart.

Smultronen hade jag nog också delat på - varje bebis blir en egen planta.

Basilikan kan du kanske ha en drös i varje kruka, man snarate 10 än 50...

Men börja för guds skull inte spela schack förrän du har fixat till dina plantor!! biggrin.gif

Ps... Eva var snabbare än jag... smile.gif
Ove Grover
Ok, ok - det hörs som om jag kommer drunkna i basilika: 5 - 10 små tunnisskott för en kruka = jädrar så stort krukunderskott... ( att sätta upp på listan alltså)

.... hmmm... tomaterna ska alltså flytta ifrån paprikan och chilin... Nu vet jag inte vem som är vem längre, men det spelar kanske ingen roll vem som drar till ny bytta.. rolleyes.gif

Tack - jag torde återkomma med nya frågor när det närmar sig nya omflyttningar... Har ni flugor i odlingarna??? Tycks ha dykit upp små små rackare.... inte så många, men ska de fortsätta öka i antal, lär jag inneha en koloni som får mitt basilikaproblem att framstå som tämligen underordnat...

Förresten - när får de bo ute?

Smultronen - alla smultronkunniga - vad gäller här??? Jag har onekligen kört basilikataktiken här med..... och de är jädrar så sköra att hantera, så jag törs inte mig på någon bodelning i detta läge..

Ogenomtänkt.... men jag hoppas verkligen på pesto intill snacksskålen i sommar...
Åsa, mälardalen zon 2
Inga problem när det är krukunderskott man kan odla i annat, mjölkpaket exempelvis.

Flugorna kan vara sorgmyggor, deras larver äter upp rötterna de trivs extra bra om man vattnar för mycket.

När växterna kan flytta ut beror på vilka växter det är, tomat vill ej ha under +7, basilika vill ej ha under +15 etc.
Eva i Skåne
Vilken som är tomat i samplantering kan du lätt avgöra.

Tomatplantorna har lite ludna flikiga blad och luktar kraftigt vid beröring. Chili och paprika är mer lika i utseendet, men växer ungefär likadant.
Ina
CITAT (Ove Grover @ 13-03-2005, 18:22)
Smultronen - alla smultronkunniga - vad gäller här???

Ska egentligen vara var för sej, men om du tycker att det känns elakt att rafsa runt med dom kan du säkert vänta till dom börjar skicka ut "sladdar" med nya bebisar på. DÅ ska du ge dom gott om utrymme!
Ove Grover
biggrin.gif

Tack för alla svar!

Känns som om jag surfade rätt ikväll - hoppas även på många fruktsamma (hepp) svar i framtiden när jag återkommer med nya funderingar

Jag är nog redan tbx när famlijen Smultron ska göra bodelning. De bör förstås grova till sig rejält.. De är ganska fjolltunna f.n

Förrestern: jag pluppade ner sockerärtor i sex torvkrukor - när förväntas första grodden synas??

Fattar ni hur grönt det kommer att bli hos mig??? laugh.gif Amazonas, typ
pejori
CITAT (Ove Grover @ 13-03-2005, 19:19)
Förrestern: jag pluppade ner sockerärtor i sex torvkrukor - när förväntas första grodden synas??

Fattar ni hur grönt det kommer att bli hos mig??? laugh.gif Amazonas, typ

mmm rolleyes.gif rolleyes.gif
det kommer att bli stiligt på din balkong smile.gif smile.gif
hoppas du får plats själv också. laugh.gif laugh.gif

välkommen till forumet smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon