*Eko*
rolleyes.gif Hej! Jag är en nybörjare vad trädgård beträffar, men intresset liknar närmast en förälskelse:wub: .
Jag skulle behöva råd av erfarna beträffande vilka blommande växter som trivs i norrläge, i ständig skugga (utom en timma på morgonen) och kan man i så fall så dem av frön?
Tacksam för tips!:)
Eko
kerstin z5-6
Dessa är väldigt skuggtåliga o går att så själv- är det skugga men ljust ??

-eller mörk kompakt skugga -för i det sista är det svårt att odla något sad.gif
tex
Hosta
Akleja
Stormhatt
Alunrot- Heuchera
finns fler smile.gif
Fredi
Flitiga Lisor skall visst klara skugga bra.
*Eko*
Tack Kerstin och Tack Fredi

Jag har skrivit upp tipsen i min anteckningsbok. Nämn gärna några fler blommande växter till skugglägen. Hur funkar t.ex. fingerborgsblomma? Inte?
Jordmånen är lerblandad och fuktig och huset döljer solen hela eftermiddagen. Endast någon timma på morgonen ligger solen på sommarhalvåret på. Kan man kanske tänka sig betonika? Jag känner inte till växten, bara läst om den?
Ge som sagt många tips för mig att testa...
Hälsningar smile.gif
Caprice
Ett riktigt säkert kort, även om det är riktig skugga är bergenia..

Ett exempel...
Jag rensade bort lite bergenior, lade dem i en svart sopsäck i augusti...
juni året efter levde de fortfarande i sopsäcken..! ohmy.gif
De klarar sig tom utan jord, då kan du tänka dej.. biggrin.gif

Ett plus är att de är vintergröna... Blommar med rosaaktiga stänglar..

Caprice
kiki
bergenia är jättefina under ca två veckor. mad.gif Then - not so much fun. Men garanterat skuggtåligt i alla fall. Flitiga lisa är kalasbra i skuggiga lägen om vi pratar ettåringar. Jag har i år sått en som ska ha gula lite annorlunda blommor.
evelina
Här kommer en länk om skuggrabatter. odlas skuggrabatt
kerstin z5-6
Lungört, blåsippa, sibirsk nunneört, hasselört (marktäckande) flocknäva ( marktäckande) brunnäva, strutbräken, spetsmössa ( marktäckande) vintergröna ( marktäckande) eng. vallmo-så själv , gullstav, läkesilverax, myskmadra ( marktäckande) fänrikshjärta ( marktäckande) julros, förgätmigej-så själv, gullstav, plymspirea, koreansk plymspirea, ormöga( (marktäckande) waldsteinia (marktäckande) jätterams.-Tyckte Kajsa här en gång i tiden -jag har lagt till de du kan så själv ... övriga är bra att köpa -antigen tar de evig tid innan de gror -eller är marktäckare o ökar på sin storlek så man behöver inte så många plantor .

De flesta växterna i detta album .. utom sandmalörten -Artemisia stelleriana -är växter som jag har i liknande läge -norr -huset i söder o rätt skuggigt -def hela em ..

Växter med vackert bladverk

Glöm inte läkesilveraxet brunette " cimicifuga rcemosa"brunette -en höjdarväxt ! köp
Aklejruta -sa jag det .... ,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon