Kathy
Var på väg till jobbet i eftermiddags för att fixa med en sak inför morgondagen.

Parkerade på vår utomhusparkering, klev ur bilen...hann ta ungefär 5 steg till jag vurpade.
Det gick så otroligt snabbt och det enda jag egentligen hann se var bägge mina fötter riktade mot den ljusblå himlen.

Slog mig rejält i baken....trots isolering.... tongue.gif
Värst var nog att jag var osäker på om jag hade slagit i bakhuvudet eller inte eftersom det hade knyckt till i nacken och jag hade ont i både nacken och huvudet. sad.gif
Så här några timmar efteråt, så vet jag att jag inte slog i huvudet...men jag känner mig ganska så mör och har en obestämd obehagskänsla i nacken och övre ryggdelen. sad.gif sad.gif
Bjäbban
Usch!
Tur att det inte var värre i vart fall!
Inga från Närke
CITAT (Scrollan @ 13-03-2005, 19:35)
Parkerade på vår utomhusparkering, klev ur bilen...hann ta ungefär 5 steg till jag vurpade.

Värst var nog att jag var osäker på om jag hade slagit i bakhuvudet eller inte eftersom det hade knyckt till i nacken och jag hade ont i både nacken och huvudet.  :(

Glöm inte att anmäla detta som arbetsskada för om du får några men senare så är det bra att ha anmält det.
Ni har väl skyddsombud på jobbet så sätt dig tillsammans med han/hon och skriv en olycksfallsrapport. Den ska ju sedan skickas till försäkringskassa, företagshälsovården och behandlas i den lokala skyddsgruppen/skyddskommitten eller vad det heter där du jobbar.

Många tycker detta är en onödig sak att anmäla man tycker att man själv var klumpig eller så, men det är av stor vikt om det skulle bli komplikationer senare i livet även om det går flera år emellan kan ju problemet har uppstått när som du t.ex. har ramlat.
Lycka till.
Kathy
CITAT (Inga från Närke @ 13-03-2005, 19:59)

Glöm inte att anmäla detta som arbetsskada för om du får några men senare så är det bra att ha anmält det.
Ni har väl skyddsombud på jobbet så sätt dig tillsammans med han/hon och skriv en olycksfallsrapport. Den ska ju sedan skickas till försäkringskassa, företagshälsovården och behandlas i den lokala skyddsgruppen/skyddskommitten eller vad det heter där du jobbar.

Många tycker detta är en onödig sak att anmäla man tycker att man själv var klumpig eller så, men det är av stor vikt om det skulle bli komplikationer senare i livet även om det går flera år emellan kan ju problemet har uppstått när som du t.ex. har ramlat.
Lycka till.

Ja, du har rätt...det tänkte jag faktiskt inte på att jag själv ska anmäla det som arbetsskada.

Annars är jag så noga med att mina anställda ska anmäla olyckor som arbetsskador. smile.gif

Tack för påminnelsen. wub.gif
kristerh
Usch, hatar vintern unsure.gif hoppas du inte drabbats allt för hårt, vissa saker märker man inte förrns efter några dagar, sträckningar, muskelont och så.
amaira
CITAT (kristerh @ 13-03-2005, 22:32)
Usch, hatar vintern unsure.gif hoppas du inte drabbats allt för hårt, vissa saker märker man inte förrns efter några dagar, sträckningar, muskelont och så.

Ja, eller Whiplash, ännu värre! ohmy.gif (hur det nu stavas) Det kan ju komma långt efteråt, så var noga med anmälan - bara för säkerhets skull. Men så illa får vi hoppas att det inte var.

Otäckt att falla så där huvudstupa. Kram!
Kathy
Tack för alla snälla ord. wub.gif
Idag känns det faktiskt bättre, trots allt......även om jag har ont då jag går och en aning svårt att sitta. tongue.gif
Agger
Det är synd om dej sad.gif Du får skaffa dej en sån där sittring. Var det svanskotan som fick sej?

En gång när jag var barn ramlade jag av kälken jag åkte på, i en ISIG backe, det är säkert 30 år sedan nu, och jag känner fortfarande av det i min svanskota. Den måste ju ha blivit krossad då.

Undrar vad jag hade för föräldrar som inte tog mej till läkaren då laugh.gif
Kathy
CITAT (Agger @ 15-03-2005, 12:35)
Det är synd om dej sad.gif Du får skaffa dej en sån där sittring. Var det svanskotan som fick sej?

En gång när jag var barn ramlade jag av kälken jag åkte på, i en ISIG backe, det är säkert 30 år sedan nu, och jag känner fortfarande av det i min svanskota. Den måste ju ha blivit krossad då.

Undrar vad jag hade för föräldrar som inte tog mej till läkaren då laugh.gif

Nja, svanskotan klarade sig faktiskt ifrån en smäll...som tur var. unsure.gif

Annars hade jag fått ha med mig en sittring under armen till kommunmötet imorgon...... biggrin.gif ...undras just hur det hade sett ut....... laugh.gif
Castea
CITAT (amaira @ 14-03-2005, 19:07)
Ja, eller Whiplash, ännu värre!  :o  (hur det nu stavas) Det kan ju komma långt efteråt

Nej, det är en myt faktiskt att whiplash-symptom kan komma först långt efteråt. Tyvärr sprider t o m okunniga läkare denna myt till sina patienter fortfarande. För att inte tala om poliser i tjänst vid trafikolycksplatser.

Whiplash - eller halskotpelardistorsion som det egentligen heter - är en stukning av nacken. Och symptom av en stukning uppkommer ju snabbt. Jämför med annan stukningsskada - stukar man foten uppkommer ju inte smärtan flera år efteråt.

Det har gjorts en stor forskningsstudie - Quebec-rapporten, där man fastslagit att en äkta whiplashskada ska ge symptom inom 72 timmar. Upp till en vecka brukar godtas som varians.

Krya på dig, Scrollan! Och jag säger som föregående talare: Var noga med att anmäla detta som arbetsskada! Och även som ansvarsskada, om det nu rör sig om att någon varit försumbar med sandning/saltning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon