Full version: Påsk
Inga från Närke

Pyntar ni något speciellt till påsken??????????????

Jag försöker ha gult i köket överallt och lite tuppar och hönor i porslin. Tulpaner och påskris utan vatten med fjädrar och plastägg. Även en påskkärring hänger i fönstret. Lite påskdukar i vardagsrummet.
Men det är inte lika roligt att pynta till påsk som till jul tycker jag. Vad tycker ni?
Lilla Selma
Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett stoooort härligt påskris, men min ena katt är fullkomligt galen i påskfjädrar! Han anfaller dem och drar med sig dem (tillsammans med hela riset förstås...) in i något hörn där han "dödar" dem! wub.gif laugh.gif

Men lite gula dukar och hönor och tuppar sprider jag allt ut här och där. Anledningen till att jag inte pyntar så mycket till påsk som till jul är nog att påsken går över mycket fortare... Men jag har faktiskt tjuvstartat påsken idag genom att ställa en gul dalatupp på linneskåpet och en liten brun porslinshöna på köksbänken. wub.gif

Ska skicka lite påskbrev också... smile.gif

Hälsar Lilla Selma
kristerh
Nej jag påskpyntar inget alls, fast i år har jag köpt några kycklingar o tuppar på indiska så i år kan det bli hela 3 st påskpynt hemma hos mig rolleyes.gif
krister
lotta_
Inget påskris pga allergier i familjen. Några tuppar och ett par påskkärringar räcker för mig, påsken är ju bara några dagar...
Sulawesii
Tar bara fram några ursöta kycklingar (ej levande) och ställer på en gul eller grön duk.

Jag är alldeles för lat för att pynta för högtider. Tycker att det är fint, så det är inte det. Bara för lat, som sagt.

Skulle iofs gärna ha björkris, men sonen är allergisk.

Ja just det ja! Påskakärringen med den nakna baken måste ju fram! Kan inte fira påsk utan henne.
Eva i Skåne
När barnen var små pyntade jag alltid.
Nu blir det vissa år bara, beroende på om jag känner för det eller ej.
I år tror jag att jag känner.....

att det är för mycket jobb för bara några dagar. sleep.gif
Kanske nån enstaka påsksak och några gula dukar.

Förr hängde jag t o m upp påskgardiner, men det är några år sedan. Nåt år blev de sittande till långt fram på sommaren unsure.gif så det är bättre att låta bli.
Påskris har jag nästan aldrig p g a allergi. Nåt år när barnen gjort något pynt har vi haft ris utan vatten, men jag tycker inte påskris är snyggt.
Zitrus
Längtar tills jag flyttar hemifrån! Kommer ju inte bli innan denna påsken men påsken nästa år...! Då ska det minnsan pyntas både med det ena och den andra! massor med kycklingar och påskris! tongue.gif
netaave
Jaaadå är vi bara hemma så visst pyntar vi, vi sätter till och med en fjäder på bilantennen, har en buske som också skrudas med fjädrar utomhus.
Inomhus, ja vi har precis sått gräs som det ska få bo några kycklingar i, och tar fram massor av pynt.
Sätter upp egenhändigt tryckta påskgardiner, fjädrar i gult, grönt och lila tryckt på vit lakansväv. Påskliljor och pärlhyacinter i blomgrupper både inne och ute.
Eleanor
Jag bara ÄLSKAR påsken! wub.gif
Med den kommer den ljuvliga vetskapen att det är VÅR!
Påsken är för oss en pysseltid; det ska vara fjädrar ute & inne, kransar
på dörrarna, kärringar, kycklingar & godisägg. Ett dekorerat påskträd inne & så barnen som ska ut & gå påskkärring på påskafton.

Tycker att det är mycket roligare att pynta till påsken än till julen för det är mycket mindre krav nu!
Kathy
CITAT (Eleanor @ 13-03-2005, 22:35)
Jag bara ÄLSKAR påsken! wub.gif
Med den kommer den ljuvliga vetskapen att det är VÅR!
Påsken är för oss en pysseltid; det ska vara fjädrar ute & inne, kransar
på dörrarna, kärringar, kycklingar & godisägg. Ett dekorerat påskträd inne & så barnen som ska ut & gå påskkärring på påskafton.

Tycker att det är mycket roligare att pynta till påsken än till julen för det är mycket mindre krav nu!

Jag tycker nog mer om påsken än om julen. Håller med Eleanor om att det förmodligen beror på att våren är nära och att det är mindre krav kring påsken, jämfört med julen.

Jag har en ljusgrön gardinkappa som kommer upp lagom till påsk (matchar den ljusgröna mattan som hör till) sen blir den gul duk på bordet och ljusgröna bordstabletter till.....samt gula och ljusgröna ljus.

Iår kommer det dock inte bli något påskris.......vår kisse är mycket förtjust i påskfjädrar, speciellt om de är gula. laugh.gif
fruberglund
Nej, pyntar inte alls.
Agger
En gul duk (som jag älskar av någon anl.)på köksbordet med ett litet arr. med ett gult klotljus och en stor gul manchett. Sätter upp ett par ljusa (cremefärgade) gardiner som får hänga fram till midsommar. Ibland tar jag in påskris som jag INTE sätter i vatten, vill helst undvika lövsprickning inomhus *attjo!*

Påskpyntar bara i köket, det ska gå fort när jag vill ta bort det.
ah56
Nån liten duk kanske. Påskenhelgen är så kort, känns inte lönt. Ibland infaller påsken till min födelsedag då pyntar jag lite mer när barnen ändå kommer. Inget påskris pga allergiker men påskliljor.
*Felix matte*
CITAT (ah56 @ 13-03-2005, 23:58)
Ibland infaller påsken till min födelsedag då pyntar jag lite mer när barnen ändå kommer. Inget påskris pga allergiker men påskliljor.

Samma här...har tre kycklingar och en tupp...de brukar få komma ut ur lådan men mer än så pyntas här inte tongue.gif
Påskgardiner hade jag ett år...sen gav jag bort dem till asylsökande...likaså alla påskdukar jag samlat på mig under alla år biggrin.gif
Monica M zon 4
Brukar ställa fram några tuppar och hönor och hänga lite pynt i ris. Tycker inte om fjädrar i riset så det har jag inget! Nån som vet varför vi pyntar riset med fjädrar?
amaira
Oj! ohmy.gif Är det redan dags för påsk?
Vad bra! För då kommer Hjärtevän hem wub.gif wub.gif wub.gif *saknar förskräckligt*

Jag brukar absolut pynta!! Men ... ibland hinner påsken passera innan jag har hunnit börja... rolleyes.gif och då siktar jag in mig på nästa påsk.
Det verkar som om det redan blivit dags för ... ähum ... "nästa"...
Värst vad tiden går sleep.gif .

Får väl se vad det blir av det hela i år.
Tack för påminnelsen i alla fall.

Julen är röd, tung och svulstig. När den är över, brukar den stå mig upp i halsen.

Påsken är gul och fjäderlätt, full av ljusa vårkänslor.

Vackert gul och vackert grön, lätta färger som pirrar i maggropen och svirrar i hjärtat. Vårsol lyser in genom (förhoppningsvis - kanske...) rena fönster... och nyuppsatta ljusa gardiner. wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Eleanor @ 13-03-2005, 22:35)
& så barnen som ska ut & gå påskkärring på påskafton.

Hmm, påskafton wink.gif

Åtminstone här nere så är det skärtorsdagen som är påskkäringarnas dag smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Sulawesii @ 13-03-2005, 21:27)

Ni som har allergi har ni provat att ta in björkris och sätta det utan vatten för då bildas inga blad. Se även till att det inte finns några hängen kvar som kan börja blomma.
Jag är själv björkpollenallergiker och det går jättebra att ta in och göra på detta viset för min personliga del.
Hos oss brukar Röda Korset sälja fina björkrisbuketter med pappersblommor i om man nu inte vill ha fjädrar.
Om jag inget ris har inne så brukar jag ha en kruka utanför ingången med en stor bukett av ris och med fjädrar eller annat påskpynt i det ser lite mysigt ut och då det är ju även bra för allergiker och kanske katter också om det inte går ut förståss.
Castea
CITAT (Inga från Närke @ 14-03-2005, 18:54)

Ni som har allergi har ni provat att ta in björkris och sätta det utan vatten för då bildas inga blad.

Tänkte just tipsa om det jag också. Nyser som besatt om riset sätts i vatten och får blad, men utan vatten går det helt ok.

Påskris är det enda jag pyntar med till påsk. Inte varje år, men i år ska det bli ett. Svarta fjädrar.

Har sparat papperskycklingar jag klippt ut på söndagsskolan som 4-åring. Väldigt svårt med saxen då.... Nästan varenda en har näbben bortklippt. unsure.gif biggrin.gif
Sylvia
Ja just det ja! Påskakärringen med den nakna baken måste ju fram! Kan inte fira påsk utan henne.

Jag har också några såna med nakna bakar... laugh.gif biggrin.gif
Dom har hängt med i många år nu!
netaave
Ni som inte kan ha fjädrar i riset p.g.a. allergi kan klippa femuddiga blommor i silkespapper, sätt tre till fem st lite omlott och "knö till dom lite" så blir det fina små påskblommor att fästa i riset, gör dom gärna i ett par tre färger.
Keya
Påskris förstås...längtar efter de små gröna bladen. Och så är det några gamla påsktuppar i trä som får bli fönsterprydnader ett litet tag. Så mycket mer blir det inte nu när barnen är stora
Betty
Porslinstupp och kycklingar, tre små broderade påsktavlor, gula dukar och eventuellt påskris med fjädrar men utan vatten får det bli. Passar på att byta ut vinterns grönrutiga köksgardiner mot ljusa gardiner med vårblomsmönster. Köper nog en kruka med minipåskliljor med när jag ändå håller på.
Håller med dig amaira:
CITAT
Påsken är gul och fjäderlätt, full av ljusa vårkänslor.

Från och med påsk blir det bara bättre och bättre, våren är på G!
(fast idag känns den långt borta... bara -19° i morse...)
Airamya
Pynta påsk är kul, inte så krävande, och 'fjäderlätt', ja... Ljust. smile.gif

Ris med fjädrar, fjäder på bilantennen här också, och mängder med häxor dom flyger överallt inne hos mig. Jag samlar nästan på flygande kärringar tror jag... wub.gif laugh.gif
Men pysslet är roligast, att sitta i köket o måla ägg med sonen vilket alltid slutar med stort färgkrig... o sen är det färdigfärgat hemma hos mig! Då är både gardiner, väggar, tak o golv plötsligt gulfläckiga... laugh.gif
Och att färga ägg med hjälp av lökskal, de blir så vackra...

Mmm, ser fram emot detta smile.gif
mekare
Jag tar in syrenkvistar istället för björk då sambon är allergisk mot björk.

De slår ut bladen fint, men det blir inga blommor tyvärr...

Har även använt äppelkvistar en del år, det går bra det med.
*Felix matte*
Ni som byter gardiner och pyntar till påsk...hur länge låter ni gardinerna hänga uppe pynt stå framme?
Påsken är ju bara några dagar lång...
Betty
Mina gardiner är inte direkt påskgardiner, snarare vårgardiner, så de får hänga med hela våren, till bortåt midsommar. Jag påskpyntar bara i köket så det är snabbt gjort att plocka bort efter helgen. smile.gif
Fialotta
Jag hänger upp vårgardinen och pyntar lite bara....gardinen får hänga uppe till sommaren sedan...påskpyntet
åker bort direkt efter påsk wub.gif
ninnisky
CITAT (Sylvia @ 14-03-2005, 21:28)

Jag har också några såna med nakna bakar... laugh.gif biggrin.gif
Dom har hängt med i många år nu!

Här är en till med naken- bak-påskkäring. Det brukar vara det enda jag plockar fram. Köper däremot många påskliljor och tulpaner i gult och pyntar med.
Påskäggen till barn och barnbarn är däremot viktiga. Brukar lägga någon liten grej i dom istället för godis. Som gammal tradition hos oss gömmer vi också påskäggen både inne och ute (om vädret tillåter)så att alla får leta efter sitt. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (Felix matte @ 15-03-2005, 14:40)
Ni som byter gardiner och pyntar till påsk...hur länge låter ni gardinerna hänga uppe pynt stå framme?
Påsken är ju bara några dagar lång...

Beror lite på vad det är för gardiner. Är de neutrala och gula kan de sitta till sommaren, är det påskmotiv så tas de ner rätt så snart.
Påskpyntet tas bort när påsken är över utan kanske påskriset och påskliljor i kruka om de är fina.
kryddan
Om andan faller på och jag hittar pyntet så..... Men oftast blir det bara en extra knippe påskliljor unsure.gif
zaaritha
Inga fjädrar med nio katter i kåken!!!!!
Byter endast gardiner till olika gula nyanser! unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon