|
AvalonC
14-03-2005, 07:37
Min katt tar in råttor/möss till köket eftersom det är där som han får sin mat. Och råttor är goda, så det blir förståss mat, så småning om...
Jag vet att det är helt naturligt att katter jagar råttor, och att de bryter av ryggraden för att sedan leka med den tills den dör.
Men jag tycker det är så ohyggligt jobbigt att se den plågas. Och jag kan inte bara lämna dem, för då har man ingen aning om vart råttan springer och gömmer sig, dör och börjar lukta.
Det finns väldigt många kattägare här, hur gör ni för att döda råttor som era katter plockar med sig in. Med bruten rygg så har de ändå ingen chans i naturen.
Eftersom det är betydligt vanligare att katter fångar möss eller sorkar än råttor, så tror jag snarare att det är det som din katt fångar? Kan de röra sig så är de som sagt svåra att fånga, jag har försökt med en hink. Då fastnade musen under kanten till hinken och dog på så sätt! Om de inte springer omkring så är det bäst att slå ihjäl dem på något sätt, vill man inte "se" det så kan man lägga den i en säck/påse. Slå sedan med något tungt (slägga) så behöver man inte fundera på om man lyckats!
Kakaduan
14-03-2005, 08:51
Min morbror fångade en råtta som satt och mumsade på hans fågelbord en gång. Han lyckades överraska råttan genom att smälla till fågelbordet så att råttan for ut åt andra hållet rakt ner i en säck som han höll där. Sedan knöt han till säcken och slog den mot betongtrappan. Grymt men jag tror det går snabbt för råttans del och om det blir blodigt (ja, jag vet att det låter äckligt) så stannar det i säcken. En annan fördel är att man så att säga slipper se den stackarn i ögonen.
Kakaduan
En hammare i huvudet. Men det gäller ju att träffa rätt... Och blodigt blir det också. Vet inte hur du bor. Kan du gå ut, så blir det genast lättare.
Både Kurts och Kakaduans sätt är effektivt.
Ett annat sätt att "slippa se" men med omedelbar effektiv verkan, är att få in den i en liten kartong, typ för glödlampor, lägga den framför bilhjulet och köra över. Garnanterat död efter det.
Obehagligt, ja visst. Och känns sorgligt. Men mindre sorgligt ändå, för musen.
Kram.
fruberglund
14-03-2005, 10:03
Jag tycker inte det är lättare även om man täcker över. Var tvungen att slå ihjäl en liten skata en gång som brutit nacken och låg och led. Täckte över den och slog med en spade och medans jag slog så hårt jag kunde gav den ifrån sig hjärtskärande skrik. Jag trodde jag skulle böla ihjäl mig...det är inte lätt att slå ihjäl djur om man är sån djurälskare som jag är...även om det är en skata som en del folk tycker är skadedjur. Tror inte jag skulle tycka det var lätt att slå ihjäl en råtta heller eftersom pappa alltid fick göra det med mina hamstrar, klarade det inte själv. Myggor har jag dock inga problem med
AvalonC
14-03-2005, 12:21
Tack för era svar.
Tyvärr så kommer det nog inte bli lättare, jag har svårt att till och med döda flugor eftersom jag tycker allt har rätt att leva...
Men om ryggen redan är bruten, så kommer den aldrig få ett liv igen. Men tänk om den fortsätter att leva, som skatan, då kommer jag inte kunna sova på ett år...
Jag får nog ta och skaffa mig en pojkvän som inte jobbar natt, så att han inte sover när Pi tar in sina fångster, så kan jag lämna över dödandet till honom...
Någon singelkille på förslag???
CITAT (AvalonC @ 14-03-2005, 12:21) Jag får nog ta och skaffa mig en pojkvän som inte jobbar natt, så att han inte sover när Pi tar in sina fångster, så kan jag lämna över dödandet till honom...
Någon singelkille på förslag??? eh!!! var säger den nuvarande om det? fast tanken är bra...en som är hemma på dagen och en som är hemma på natten annars är kurts förslag säkert och snabbt, annars rek. jag halshuggning med yxa. kan inte misslyckas
CITAT (AvalonC @ 14-03-2005, 12:21) Men om ryggen redan är bruten, så kommer den aldrig få ett liv igen. Men tänk om den fortsätter att leva, som skatan, då kommer jag inte kunna sova på ett år... Det är just därför som man skall använda något som är så tungt att man inte behöver slå mer än en gång (en slägga eller ett bilhjul som föreslogs ovan).
Att stoppa det lilla djuret i fråga, i en plastkasse och drämma till i en stentrappa el. ett träd för allt man är värd, funkar ypperligt. Har gjort det med min undulat. Det var INTE kul, men tvunget eftersom stackaren led.  Åsså slapp man ju se... när den liksom dog. Det blev bara alldeles tyst.
Bjäbban
14-03-2005, 18:24
Vet inte om det funkar, men kanske det värt att pröva! Huvud problemet är om jag fattar detta rätt, att sätta stopp för katten att fånga mös/råttor! Vad jag tänker på det är ett halsband på katten med en bjällra som varnar andra djur att det smyger en katt! Som sagt vet inte om det funkar på mös, men det lär göra det på fåglar! Varför inte testa??
netaave
14-03-2005, 18:47
CITAT (Bjäbban @ 14-03-2005, 18:24) Vet inte om det funkar, men kanske det värt att pröva! Huvud problemet är om jag fattar detta rätt, att sätta stopp för katten att fånga mös/råttor! Vad jag tänker på det är ett halsband på katten med en bjällra som varnar andra djur att det smyger en katt! Som sagt vet inte om det funkar på mös, men det lär göra det på fåglar! Varför inte testa?? Så har våra grannar gjort. Det funkar.
Inga från Närke
14-03-2005, 19:00
Var hos grannen en gång och en liten mus hoppade fram från skåpet under diskbänken när hon öppnade det. Katten sprang och gömde sig för hon är innekatt hade aldrig sett en mus troligen. Grannfrun tog det som stod närmast och det var golvmoppen, en sådan som man lägger trasan om en rektangelformad plastbit och drämde till och träffade musen som dog på ögonblicket. Jag hann knappast fatta för det gick så fort. Kanske ett tips.
AvalonC
14-03-2005, 23:00
CITAT (Bjäbban @ 14-03-2005, 18:24) Vet inte om det funkar, men kanske det värt att pröva! Huvud problemet är om jag fattar detta rätt, att sätta stopp för katten att fånga mös/råttor! Vad jag tänker på det är ett halsband på katten med en bjällra som varnar andra djur att det smyger en katt! Som sagt vet inte om det funkar på mös, men det lär göra det på fåglar! Varför inte testa?? Det skulle vara jättebra med en sådan bjällra dels för att den varnar djur i omgivningen om att katten kommer. Bandet skulle i så fall ha reflex på sig så att bilar lättare upptäcker katterna. Man kan även skriva telefonnr på bandet så att det är lättare att spåra upp matte och husse. Alla dessa bra grejer, försvinner direkt om man är rädd för att katten ska fastna i halsbandet och inte komma loss. Och där är min fasa, att de blir fasthållna av halsbandet ute i skogen och inte kan ta sig loss och därför svälter ihjäl. Så nej, tyvärr, inga band om mina katter... Jag hade "säkerhetshalsband", halsband som går av om det kommer en för stor tyngd på det, men Pi kom alltid hem utan, så jag slutade att köpa sådana med. Så idag är han neutral, så ren som en katt ska vara, och jag tror att han klarar sig bäst på de förutsättningarna. *ler*
Bjäbban
14-03-2005, 23:07
Ja, det har du ju rätt i... Tänkte inte på det, har ingen katt, utan hundar och de strövar ju inte på det viset som katter gör...
CITAT (pejori @ 14-03-2005, 12:30) annars rek. jag halshuggning med yxa. kan inte misslyckas  Halshugga en mus med en yxa???? Hur lyckas man med det??? *ser tusen olika scenarion innanför min näthinna* Javisst ja, om musen har brutit ryggen, kan den åtminstone inte röra sig, "förhoppningsvis"? Då kvarstår "bara" precisionsförmågan att träffa rätt när man hugger med stora yxan... och inte komma bara liiiiite "snett" och råka hugga av nosen istället, eller svansen eller baken eller ... *blääähhh, wääähh* Baksidan av yxan, recept "mosa", tror jag mycket mera på. Särskilt om man hindrar musen att rymma eller flytta på sig, genom att ha den i någon liten kartong eller nåt. Det ska heller inte spela någon roll om den "råkar vrida på huvudet, eller snurra runt" precis när jag slår till. Det går omedelbart, för precis som Kurt säger, så är det ETT slag som gäller, och det ska vara OMEDELBART! Risken för att missa, ska helst inte finnas alls! Missar man ändå, så ska man omedelbart se till att göra om det slutgiltigt. Det är som sagt inte roligt. Men valet står ju mellan vem som ska "bära" smärtan. Och min "smärta" i sammanhanget, bär jag hellre, än en mus´ utdragna dödskamp, utan nåd. Så tänker jag om det hela.
CITAT (amaira @ 15-03-2005, 08:40) CITAT (pejori @ 14-03-2005, 12:30) annars rek. jag halshuggning med yxa. kan inte misslyckas  Halshugga en mus med en yxa???? Hur lyckas man med det??? * äähh??? gällde inte djuret en RÅTTA!!!!!!! eller har den krympt på vägen till avrättningen?  nä...möss åker i påse och sen slår man i väggen, eller använder baksidan av yxan
AvalonC
15-03-2005, 14:34
Mja... det var nog en mus... men de är säkert lika äkliga som råttor...
(Fast de är ganska söta... Mössen alltså)
Christoffer
15-03-2005, 23:51
Jag har alltid känt ett sug när jag sett råttornas svansar. De ser så goda ut på något sätt, som gelegodis.
CITAT (Christoffer @ 15-03-2005, 23:51) Jag har alltid känt ett sug när jag sett råttornas svansar. De ser så goda ut på något sätt, som gelegodis.  Men hallåå!! Det är ju svansarna som är äckliga... Förresten så tycker jag att hela råttan är äcklig numera, sedan min systerdotter låg inlagd en vecka pga sorkpest i höstas. Fy f-n så sjuk hon var. Hon är inte återställd ännu, känner sig jättetrött hela tiden. Även min kusin drabbades förra året, på våren, av sorkpest. Hon mådde absolut inte heller bra. Hon hade feber i 3 veckor. Nää, jag gillar dom helt enkelt inte, om dom bara inte hade burit på smittor...
Christoffer
16-03-2005, 08:55
Ja, jag skulle aldrig bita i en sådan, med tanke på att jag inte vet vilka sjukdomar de kan bära på. Det är fruktansvärt att dina nära har råkat ut för det. Om jag visste med säkerhet att råttorna inte hade någon sjukdom, så skulle jag nog sätta tänderna i en svans, som säkerligen inte skulle smaka sött, men ändå... Harkrankars ben tycker jag dock är äckliga.
Jag tror inte man ska fundera så mycket på vad man slår den med, för då hinner den i alla fall gömma sig. Man tar det som står närmast. Fast det ÄR äckligt.
/Åsa
AvalonC
16-03-2005, 17:13
Min minsta katt Julia skrek från nerevåningen igårkväll när vi skulle gå och lägga oss. Till slut så blev min pojkvän lite orolig och gick ner och kollade vad hon ville...
Då hade hon fångat en liten liten bäbismus, och hon var så STOLT över den, hela hennes värld var adrenalin och extas...
Som tur var den död, och musen är ju en gåva till oss, Husse och Matte, så man måste ju uppskatta det...
Hon var sååååå STOLT och det syndes över hela henne....
Bilden finns i mitt album under katter...
Christoffer
16-03-2005, 17:57
Kan man inte lägga den i en påse och spreja startgas i den, precis som man gör för att bevara insekter?
AvalonC: Måste bara säga att lilla Julia är ju jättesöt!!! Ser precis ut som min lilla Soleroo  eller han såg iaf ut så när han var yngre, nu är han något tjockare Har aldrig behövt ta död på något litet djur, tur för mig det jag hade bölat ihjäl mig även om jag visste att det var bäst för den lilla stackaren  När storkatten tar hem presenter till oss så brukar dom vara helt döda... Typ ofta huvudlösa och så...  Vill inte veta vad han lägger huvudet!
Bjäbban
16-03-2005, 23:22
Jag tillhör också de blödiga och har jättesvårt för att ta död på någon, oavsett vem…. Jag har ett uthus där jag bland annat förvarar fågel maten, naturligtvis drar det till sig möss! Nåja, ett par stycken är ju inte hela världen, de ska ju leva de med! Men när de blir för många så sätter jag ut en sådan där fälla som de går in i, och sedan kör jag ut musen i skogen och släpper den! Men nu har jag fått Råttor!!! Hjälp! Vad gör man?? De är för stora för fällan, och jag vill definitivt inte ha dom! Hur är det med råttgift är det mycket smärtsamt och grymt ??? #ryser# Finns det något anat man kan göra för att få bort dom???
AvalonC
17-03-2005, 06:20
CITAT (Zitrus @ 16-03-2005, 19:37) AvalonC: Måste bara säga att lilla Julia är ju jättesöt!!! Ser precis ut som min lilla Soleroo  eller han såg iaf ut så när han var yngre, nu är han något tjockare :wub: Har aldrig behövt ta död på något litet djur, tur för mig det jag hade bölat ihjäl mig även om jag visste att det var bäst för den lilla stackaren :( När storkatten tar hem presenter till oss så brukar dom vara helt döda... Typ ofta huvudlösa och så...  Vill inte veta vad han lägger huvudet! -Tack så mycket för komplimangen, svarar Julia stolt med spikrak svans uppåt... Pi vill gärna ha berömm, så därför tar han med sig sina fångster hem. Och eftersom han har ett matställe inne i köket, så tycker han att det är där han ska sitta och äta sina fångster... En gång tog han in en mus, som var som var lite mindre än en knuten näve, men dock stor ändå, och satte sig mitt på köksgolvet och började stycka den, och åt upp den. Som tur var jag inte hemma. Zitrus: Skulle du vilja sätta in ett foto på din Soleroo??? Jättenyfiken... *ler*
CITAT (Bjäbban @ 16-03-2005, 23:22) Men nu har jag fått Råttor!!! Hjälp! Vad gör man?? De är för stora för fällan, och jag vill definitivt inte ha dom! Hur är det med råttgift är det mycket smärtsamt och grymt ??? #ryser# Finns det något anat man kan göra för att få bort dom??? CITAT Hur är det med råttgift är det mycket smärtsamt och grymt ??? Jag tror det, tyvärr. Eller snarare - så klart det är. Hur roligt är det om ens husdjur (katt, hund) blir sjuk av råttgift?) Råttgift fungerar som så, att djuret måste äta upprepade gånger av det, innan det blir sjukt. annars kopplar det omedelbart sin sjuka till maten och rör det inte mer. Inte heller de djur som inte tagit något, de ser och lär. Råttgiftet tunnar ut blodet, och råttorna dör så småningom av inre blödningar. Jo, det är smärtsamt och grymt. Ändå använder jag det när det behövs, men inte gärna. Råttor och möss är ju också bytesdjur, och det är de försvagade djuren som blir mat i första hand. Många fler än våra katter äter dem. Ugglor t.ex. Knappast nyttig föda att äta råttgiftsmat, även om det är i andra led. Det finns rättfällor även för råttor - alltså stora, inte musfällor. Det är definitivt det humanaste!! men det funkar inte om man har många råttor, de lär sig som sagt. Burfällor fungerar ganska bra. Men då står man där med ett antal levande råttor i en liten bur, och vad gör man med dem? Dränker dem? *Huvva! Ryser jag med* Jag hade en grannhund som snabbt som ögat bröt nacken på dem när vi försiktigt släppte ut råttorna ur en sån bur. Gasar ihjäl dem kanske, med bilen... Sätter hela buren i en plastsäck och kopplar till avgasröret? Eller nåt sånt. Det är nog det smärtlindrigaste! Men återigen, det gäller att se till att de är döda innan man är klar!!! Att ha råttor går inte. Det är ett sorgligt faktum. "Smitta" bryr jag mig inte så mycket om. De flesta är friska djur, även om råttor och möss kan bära på samma sjukdomar som människor, och därmed även bli smittbärare. "Mina" råttor och möss har varit friska djur i hela mitt liv - och här har funnits mängder av alla sorter. (och jag är dessutom förtjust i dem alla  ) Gnagen däremot, skadegörelsen som de gör med sina tänder, är så oerhört stor! Särskilt råttorna. Det gäller dem eller mig, i ett lite större perspektiv. Tyvärr. Och jag använder råttgift när jag måste. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra annars. Det gör mig ont om dem, men jag vet i alla fall inte vad jag ska göra annars. Råttor får inte finnas här på gården. Och mössen har innegångsförbud - men dem tar jag med fälla. Och Pejori. "Hallshuggning av råtta" ter mig ungefär lika omöjligt som halshuggning av mus. ???
När jag var liten hade vi katt som släpade hem diverse djur. Till och med kopparormar. Vi kastade bara ut dem helt enkelt.
Vi hade råttor i vår glasveranda för några år sedan. Vi lade ut råttgift där. råttorna såg man bara en skymt av. En dag låg det dock en råtta på trappan ut från huset och kved. Antagligen var det effekterna avråttgiftet. Vad gjorde råtttan då, Det känndes som om den kom till oss människor o sökte hjälp när den gått uppför trappan o lagt sig på översta steget. Känndes vädligt grymt.
Det enklaste, smärtfriaste och snabbaste sättet torde vara att lägga musen i en plastpåse och sedan vrida nacken av den... Mvh Fenja
Bjäbban
17-03-2005, 11:49
Usch!:( Nej, tror inte det blir råttgift här, efter vad ni har skrivit! Ska se om jag kan få tag i stora fällor i dag. Sedan bär det ut i skogen med dom också!
Nu finns det ett par bilder på min lilla Soleroo för den vill se! och fler kommer det säkert att bli! Soleroo
CITAT (amaira @ 17-03-2005, 08:52) Jag tror det, tyvärr. Eller snarare - så klart det är. Hur roligt är det om ens husdjur (katt, hund) blir sjuk av råttgift?)
Råttgift fungerar som så, att djuret måste äta upprepade gånger av det, innan det blir sjukt. annars kopplar det omedelbart sin sjuka till maten och rör det inte mer. Inte heller de djur som inte tagit något, de ser och lär.
Råttgiftet tunnar ut blodet, och råttorna dör så småningom av inre blödningar. Gäller detta också nyare råttgift (råttgift från 'förr' var ju sånt) att dom dör av inre blödningar? Vi använder Tomcat, dom där svarta trekantiga boxarna. Mycket effektivt, vi hade några möss i höstas men har inte sett till några sen vi satte ut Tomcat-boxarna. Boxen gör det svårt för andra djur (eller barn t.ex.) att komma åt giftet eftersom den låses med en slags nyckel. På asken står att det bara behövs en matning för att giftet ska ta. (Jag ska inte svära på det här, men har för mej att jag nånstans har läst att mössen redan nån timma efter dör 'förgiftningsdöden' - alltså inte av inre blödningar.) En(da?) nackdelen - och som det också varnas för på asken! - är att rovfåglar kan få i sej gift om dom slår en påverkad mus. Hittade inte mycket information om Tomcat men här står iaf lite. Anticimex borde ju också kunna svara på frågor om råttgiftets verkan på gnagare och andra.
CITAT (Berith @ 17-03-2005, 12:39) Vi använder Tomcat, dom där svarta trekantiga boxarna. Mycket effektivt, vi hade några möss i höstas men har inte sett till några sen vi satte ut Tomcat-boxarna. Boxen gör det svårt för andra djur (eller barn t.ex.) att komma åt giftet eftersom den låses med en slags nyckel. På asken står att det bara behövs en matning för att giftet ska ta. (Jag ska inte svära på det här, men har för mej att jag nånstans har läst att mössen redan nån timma efter dör 'förgiftningsdöden' - alltså inte av inre blödningar.) Jag vet faktiskt inte, så jag törs inte svara dig Berith. Här är ett par länkar. Som jag förstår det, innehåller de nya sorterna samma gift som de äldre, men med högre dos i, så det kan räcka med en enda "måltid". råttgiftoch råttgiftsförgiftning.
AvalonC
17-03-2005, 19:29
CITAT (Zitrus @ 17-03-2005, 12:15) Nu finns det ett par bilder på min lilla Soleroo för den vill se! och fler kommer det säkert att bli! Soleroo Ja dem är lika, fast Solera är nog lite äldre, och har lite mer vinterpäls... Men den mysiga magen delar de utan tvekan... Dock tror jag aldrig att Julia kommer kunna få på sig kläder, allt som rör sig ska man leka och tugga på!!!
zaaritha
18-03-2005, 19:52
Vilda råttor "är inte äckliga" för mej---men; jag har respekt för de sjukdomar de kan bära med sej......... Tama råttor; de är väldigt lättlärda o intelligenta! OCH: renliga!
CITAT (amaira @ 17-03-2005, 16:24) Jag vet faktiskt inte, så jag törs inte svara dig Berith. Här är ett par länkar. Som jag förstår det, innehåller de nya sorterna samma gift som de äldre, men med högre dos i, så det kan räcka med en enda "måltid". råttgiftoch råttgiftsförgiftning.Ok!
CITAT (zaaritha @ 18-03-2005, 19:52) Vilda råttor "är inte äckliga" för mej---men; jag har respekt för de sjukdomar de kan bära med sej......... Jaa, jag med. Men för att de ska kunna bära med sig nån smitta, måste de ju först finna smittan nånstans, för att bära den med sig! Det är ju ingenting som råttor går omkring och bär på, bara för att de är råttor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|