Full version: gula rosor
Gåsis
Har beställt Morden sunrise och M fireglow, men JP connell som skulle få bo tillsammans var ju slut sad.gif Finns det någon annan ros som skulle passa, jag kan just inget om rosor. Dom jag beställt är ju ganska småväxta och så bor jag ju i zon 7.

/Åsa
Kakaduan
På www.alltomtradgard.se finns Roslistan under Trädgårdslistor-fliken. Där hittar du rosor sorterade efter namn eller färg. På de flesta finns foton och man kan läsa kommentarer från folk i hela Sverige om deras erfarenhet av sorten just där de bor.

Kakaduan
Gåsis
Ja, enda felet med den listan är att det står zonangivelser också laugh.gif laugh.gif sad.gif
Inte en enda gul ros som är lagom stor och går i zon 7, utom JP Conell då som jag inte får tag i.

/Åsa
Margith
I en annan tråd för inte så länge sedan, tipsade Kerstin z 5-6 om Agnes. Enl vad jag kan hitta ska den vara härdig i z 1-6 (7). Är det för lite för dig? Höjden är angiven till 1,5 m. Är det för högt?
Ja, jag tipsar dig om den bara därför att Agnes numera står högst upp på min 'Ska-bara-ha-lista' biggrin.gif
Hälsningar
Margith
kerstin z5-6
Ja jag föreslår Agnes- en tuff rugosa i bakkant o dessa två kanadickar i fronten ..
Mitt förslag i en annan tråd är otestad o kanske bara en z4 ..B Chirac
Gåsis
Då blir det en agnes laugh.gif Fast den var lockande hon presidentskan.

/Åsa
kerstin z5-6
Återkommer med vintertåligheten på fransyskan ..
Gåsis
Fick förra året en ros som heter Hazeldean. Den har inte blommat och blev väl satt lite på undantag eftersom jag fick den blink.gif
Men nu ser jag att den ska vara gul, kan det vara något att sätta bakom de andra?

Och din rapport om härdighet Kerstin, den ser jag fram emot!

/Åsa
Kajsa
Här en gul ros som klarar zon 8, en pimpinllifolia
Rosa Pimp. var. hispida
Gåsis
Hips vips har jag ju en massa sorter att välja på rolleyes.gif
Vilken tur och tack för hjälp.

/Åsa
Kakaduan
Jag har en Agnes. Blev rekommenderad den, men trots att alla mina andra rosor går bra, är den gul och brunfläckig och växer dåligt. Vete 17 varför - har följt alla konstens regler med den liksom med de andra, men...

Bor i zon 3

Kakaduan
Gåsis
Hmmm, det var ju inte vad man vill höra om Agnes. Men jag frågar igen om Hazeldean, är det någon som har erfarenhet av den. Inte en aning om vad jag fått för det finns mycket lite att läsa om den. Kanske inget att ha just därför?

/Åsa
Christina i Taxinge~
CITAT (Gåsis @ 17-03-2005, 08:44)
Hmmm, det var ju inte vad man vill höra om Agnes. Men jag frågar igen om Hazeldean, är det någon som har erfarenhet av den. Inte en aning om vad jag fått för det finns mycket lite att läsa om den. Kanske inget att ha just därför?

/Åsa

Hazeldean har jag inte, men nu blev jag akut ha-galen efter den! smile.gif
En pimpinell för zon 7 med dubbla gula, doftande blommor....ojojoj! wub.gif

Det är absolut nånting att ha! Grattis till den rosen!
Ska kolla efter den till sommaren - nånstans finns den väl att köpa....även för oss som inte bor nästgårds med Flora Linnea (där finns den).
Gåsis
Så skönt att höra. Blev kanske lite tveksam eftersom jag samtidigt fick haröra och nåt som hon inte visste vad det var. Det var lammöra och en lewesia laugh.gif Men nu ska här odlas hazeldean, och hoppas på att det blir bra rolleyes.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Agnes är vanligen en mycket frisk ros men dåliga ex finns av alla sorter
Vad är haröra ?
Gåsis
Haröra laugh.gif
Jo, visst fick jag presenter. "Ett haröra, en liten söt och en rosbuske". Det var en hazeldean ros, ett lammöra (haröra) och en lewisia. Det var därför som jag undrade vilken sorts ros hazeldean var, det kändes som om det inte var stora kunskapsbanken som varit på inköpsrunda laugh.gif Men vänligheten wub.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Grattis i efterskott .. jag har jobbat o missat det då sad.gif
Hazeldean,-står på tre listor här så nog blir det en sån här med -bra att du kan rapportera om den nu i sommar -Åsså BILD vill vi ha när den blommar ! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon