Hej!
Är det nån som vet ifall bouganvilla klarar sig i ett kallväxthus året runt i Skåne? Eller kan den klara sig på sikt, ifall man tar in den på vintern som liten, eller nåt.
Jag har inga stora förhoppningar, men kanske...

Oerhört tacksam för svar!
/Johanna
kristerh
14-03-2005, 11:20
Får du minusgrader i växthuset är det nog kört för den
kan du inte skaffa någonslags frostvakt?
krister
Det kan vara en idé kanske. Vet du hur pass låga temperaturer den klarar?
kristerh
14-03-2005, 11:56
bara det är någon + grad kan den klara sig, men en vinterförvaring på
ca 10 grader är väl att föredra, men som sagt så länge det inte blir frysgrader bör den klara sig.
krister
kerstine
21-03-2005, 16:09
bougainvillea övervintras annars utan problem i rumstempratur, min har i princip blommat hela vintern (förvisso fält en del blad oxå).
titti49zon6
21-03-2005, 17:20
min också
kerstin z5-6
21-03-2005, 19:36
Går tempen under 8 grader fäller den direkt alla blad .. om ljuset är för dåligt lika så , men den vaknar ju på våren igen ..

så här ser min ut efter vintern i mitt kök
den gillar o klarar utmärkt att vara inne i vanlig rumstemp
kerstine
21-03-2005, 21:46
oj vad fin den var trots vintern! Min ser mer ut som ett vattenfall av rosa "pappersblommor"... måste nog vara en annan sort - stor är den men den är mer som en hängväxt som man får binda på spaljer om man vill få den att växa uppåt.
ja menjag har ju klippt denkort till vintern o de e nu som de kommer o komma en massa låååånga revor eller rankor eller va manska kalla dom då gäller de o se till att man får plats i köket alltsåå försöka få dom o gåt dit jag villo inte bara hur somhelst
kerstine
22-03-2005, 19:43
men det ser ju ut som den har en grov upprättväxande stam - eller ser jag kanske helt fel
Ok, det verkar som om jag får lägga ner min dröm om att låta en bouganvilla klättra runt i det kalla växthuset. Men kanske en inomhus istället! Jag blir riktigt avis på din kraftiga, oldwolfie!

Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.